تا پیش از این بازیکنان فوتبال به این عادت کرده بودند که اطلاعات آنها در لحظه به لحظه تمرینات خود، توسط دستگاهها و لباسهای مختلف پایش شوند. باشگاه بارسلونا علاوه بر پایش بازیکنان خود درون زمینهای تمرینی، خواب آنها را نیز پایش میکند. با ما همراه باشید تا از بخش نوآوریهای بزرگترین باشگاه ایالت کاتالونیا دیدن کنیم.
بخش نوآوریهای باشگاه بارسلونا بیش از ۷۰ پروژه علمی و تحقیقاتی دارد.
مارتا پلانا (Marta Plana) مدیر بخش نوآوریهای باشگاه بارسلونا (Braca Innovation Hub) در رابطه با پیشرفتهای این بخش در ورزش توضیح میدهد و میگوید که این باشگاه بر خواب بازیکنان نیز نظارت دارد. او در رابطه با این بخش توضیح میدهد:
بخش نوآوریهای باشگاه بارسلونا در اصل آزمایشگاهی است که در آن دانش خود را پیشرفت میدهیم، تکنولوژیها جدید را خلق میکنم و همچنین نوآوریهای را ارائه میدهیم تا کارایی ۲۱۰۰ ورزشکار باشگاه را بهبود ببخشیم.
بخش نوآوریهای باشگاه بارسلونا بیش از ۷۰ پروژه علمی و تحقیقاتی دارد که یکی از آنها پایش ۶ ماهه ۶۴۴ ورزشکار در ردههای سنی و حرفهای مختلف صورت گرفته است. ۳۵ نفر از این افراد رنج سنی بین ۱۸ تا ۲۲ سال دارند و از تیم حرفهای فوتبال این باشگاه انتخاب شدهاند. این تحقیقات البته بیش از همه روی ۵۰ ورزشکار زن و مرد تمرکز دارد.
باشگاه بارسلونا به این دسته از افراد، تیشرتهای هوشمندی داده است که در هنگام خواب بر تن کنند تا به کمک سنسورهای تعبیه شده در آن، کیفیت خواب، ضربان قلب و همچنین ریتم تنفس آنها را پایش کند. هدف اصلی این تحقیق این بوده که باشگاه به این نتیجه برسد چه زمانی بهترین موقع برای استراحت بازیکنان است، زیرا بسیاری از آنها به دلیل جابجایی از شهری به شهر دیگر، در زمانهای غیر معقول میخوابند. در آخر باشگاه بارسلونا از نتایج دادههای به دست آمده راهنمای خوابی به عنوان پیشنهاد به این دسته از بازیکنان ارائه میکند.
این باشگاه امیدوار است بتواند به کمک این کشفیات، عارضههای قلبی نامعلومی را پیدا کند که علائم آن بیشتر در حین خواب نمایان میشود و نه در زمان تمرین. پلانا میگوید:
دستاوردهای بخش نوآوری باشگاه باید اجتماعی هم باشد تا به خوبی با شعار «فراتر از یک باشگاه» در یک راستا قرار گیرد.
او میگوید عمومی شدن اطلاعات به دست آمده از این بخش به نوعی در خود باشگاه تجلی مییابد، زیرا برنامههای باشگاه بارسلونا این گونه است که به کمک ۷ دوره حرفهای به بیش از ۱۰ هزار دانشآموز در ۱۰۰ کشور مختلف کمک کند تا دانش بیشتر در این زمینه کسب کنند. او در این رابطه میگوید:
کلاسهای آنلاین ما به دانشآموزان، این دسترسی را میدهد با افرادی که مستقیما در بخش نوآوری باشگاه کار میکنند، در تماس باشند. ما میخواهیم اطلاعات خود را از طریق همفکری، با دیگران به اشتراک بگذاریم.
هدف نهایی باشگاه بارسلونا این است که ورزشهای مجازی، طراحی، تست و ایدههای جدید را توسعه دهند. این کار زمانی ساده میشود که یک پروژه دو ساله به بلوغ کافی برسد و در پی آن، نتایج نیز ملموستر باشند. زمینههایی که این باشگاه به دنبال آن است، از راهی برای بهبود آنالیز بازیکنان در حین بازیهای رسمی و تمرین تا توسعه استادیوم با سقفهای متحرک و حساس به آب و هوا را شامل میشود.
این باشگاه همچنین با یک استارت آپی همکاری میکند که راهی دقیقتر و بهتر را برای جایگزینی با جلیقههای GPS توسعه میدهد. این تکنولوژی باعث میشود مربیها درک بهتری از متراژ دویده شده و همچنین مسافت پوشش داده شده توسط بازیکنان را داشته باشند و در نهایت بهترین زمان برای تعویض بازیکنان را محاسبه کرده و از مصدومیت آنها جلوگیری کنند.
یکی از مثالهای بارز دستاوردهای بخش نوآوریهای باشگاه آبی و اناری پوشان، ربات پل (Robot pol) نام دارد.
دستگاهی که این باشگاه توسعه داده است، WIMU نام دارد و تکنولوژی بهتر و دقیقتری از GPS بوده و آنالیز و تحلیل دادههای بازیکنان را ساده تر میکند. این تکنولوژی شتابگیریها، بالاترین سرعت، متراژ پوشش داده شده و مسافت طی شده توسط هر بازیکن را در اختیار مربیان قرار میدهد تا بهترین بازی را از بازیکنان خود بگیرند.
با این حال یکی از مثالهای بارز دستاوردهای بخش نوآوریهای باشگاه آبی و اناری پوشان، ربات پل (Robot pol) نام دارد و نشان دهنده این است که این بخش تنها تمرکز خود را به افزایش کارایی بازیکنان درون زمین و مسائل درونباشگاهی اختصاص نداده است. ربات پل طوری طراحی شده که کودکان بیماری که قادر نیستند از بیمارستان خارج شوند و بازیهای این باشگاه را از نزدیک ببیند، آن را به صورت مجازی تجربه کنند.
این ربات نام خود را از یکی از هوادارن کودک این باشگاه که با سرطان خون دست و پنجه نرم میکرده، وام گرفته است. خبر خوب اینجاست که پیش از فوت پل، او توانست ربات پل را از نزدیک ببیند و حتی ویدیویی نیز از او به همراه ربات ساخته شد. پلانا در رابطه با این ربات میگوید:
ابن ربات به کودکانی که نمیتوانند از ورزشگاه خارج شوند و به ورزشگاه بروند، اجازه میدهد تا بازی را به صورت مجازی تجربه کنند. ربات پل نشان میدهد که پیشرفتهای فنی چگونه میتوانند راهی برای تجربه بازیهای باشگاه به صورت مجازی در اختیار کودکان بیمار قرار دهد.
ربات پل طوری طراحی شده که کودکان بیمار به صورت مجازی بازیهای را تجربه کنند.
بخش نوآوریهای بارسلونا همچنین در بازسازی ۶۰۰ میلیون یورویی ورزشگاه کمپ نو و زمینهای تمرینی اطراف آن نیز نظارت دارد. ورزشگاه جدید که از آن به عنوان «ورزشگاه هوشمند» نیز یاد میشود، دوقلویی دیجیتالی خواهد داشت که میتواند نحوه تحرکات تماشاچیان داخل استادیوم را پیشبینی کند تا در مواقع اضطراری، بهترین راه خروج را به تماشاچیان پیشنهاد دهد یا این که به دست اندرکاران باشگاه ایدهای بدهد که بهترین مراکز رفاهی ورزشگاه کجا باید برپا شود.
پلانا در نهایت میگوید:
این تلاش ادامه خواهد داشت تا مطمئن شویم نوآوری و تکنولوژی بخش لاینفکی از این باشگاه خواهد ماند.
پاسخ ها