در هر دوره صنعتی یکی از مهمترین موارد برای پیشرفت کسب و کارها، همکاری دانشگاهها با صنعتگران است. امروزه در تمامی کسب وکارهای درآمدزا، جهانی سازی و رقابت تنگاتنگ باعث افزایش اهمیت نوآوری و کارآفرینی شدهاند.
اگر بخواهیم یک نقطه کانونی برای این رقابت پیدا کنیم، با لزوم نوآوری در محصولات در سریعترین زمان، با کیفیت مطلوب، قیمت مقرون به صرفه و در مقیاس مورد نیاز مشتریان روبرو میشویم. همانطور که حدس میزنید، این فرآیند نیاز به مهارت و تخصص در زمینه مدیریت یکپارچه دارد. در این مرحله از صنعت (انقلاب چهارم صنعتی)، مسئولیت دانشگاهها در ایجاد شبکه علمی برای مجموعههای تولیدی بسیار پررنگ است.
خوشخبتانه با ظهور دانشگاههای کارآفرین و سرعت بخشیدن به انقلاب چهارم صنعتی، شاهد این هستیم که تحقیقات مورد نیاز برای کسب و کارهای پیشرو در این حوزه بهتر انجام میشود و شکلگیری شبکه علمی برای مجموعههای تولیدی با قدرت بیشتری در حال انجام است.
کمک شبکه علمی دانشگاهها به حفظ مزایای رقابتی برای مجموعههای تولیدی
این روزها که همه کسب و کارها در حال استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه خود برای فیس لیفت محصولات و یا بازمهندسی در تولیدات خود هستند، حفظ مزایای رقابتی سخت تر از همیشه است. در واقع کاهش هزینه و مشکلات خط تولید، دیگر برای حفظ سهم از بازار کافی نیست و فعالیتهای بزرگ تر و پیچیده تری در این حوزه باید شکل بگیرد.
در بازارهای جهانی، شاهد این هستیم که واحدهای تولیدی که تلاش خود را برای بهبود کسب و کارشان انجام میدهند، سعی میکنند با ایجاد روابط سازنده تری با دانشگاهها، محققان با استعدادی را جذب کنند که به آنها در بهبود فرآیندهایشان کمک کنند. در واقع هرچقدر که بازار در این زمینه رقابتی تر میشود، کسب و کارها نیاز بیشتری به این شبکه احساس میکنند.
شبکه علمی دانشگاهها در مجموعههای تولیدی، چه نقش مهمی را ایفا میکنند؟
حقیقت این است که با استفاده از راهکارهای دانشگاه به واسطه تولید دانش در صنعت، میتوانیم محصولات باکیفیت تری را در زمان کوتاه تری تولید کنیم. این موضوع در ساخت محصولات جدید هم تاثیرگذار است و میتواند به طراحی آنها کمک کند. صنعتگران با ساخت ارتباطات سازنده با تیمهای دانشگاهی، می توانند واحد تحقیق و توسعه یا همان R&D پویاتری داشته و عمق تولید خود را بهبود ببخشند.
صنعت پیشران و صنایع تولیدی چگونه ایجاد شدند؟
با مطالعه این مطالب تا حالا احتمالا متوجه شدهاید که اکثر محصولات جدیدی که به واسطه تکنولوژی ایجاد شدهاند به لطف همکاری صنعت و دانشگاه بوده است. در ایران هم با بومی سازی لوازم خانگی، خودروها و محصولات برپایه تکنولوژی، شاهد این هستیم که توان ملی ما در حال افزایش است.
در این زمینه اسنوا که این روزها به برند شناخته شدهای بدل شده، به عنوان یک پرچم دار لوازم خانگی در ایران و خاورمیانه در حال فعالیت است. پیشرفته و مدرن بودن اسنوا و محصولات تولیدی آن، همان چیزی است که در این سلسله مقالات سعی کردیم به آن اشاره کنیم تا دیگر صنایع با الگوبرداری از آن، پیشرفت مورد نیاز خودشان را رقم بزنند.
آغاز نسل انقلاب چهارم صنعتی و تجاری سازی علوم دانشگاهی
تا همین چند وقت پیش، یکی از بزرگترین انتقاداتی که دانشگاهها و مراکز علمی با آن روبرو بودند، ناکارآمدی علوم تئوری در صنعت و تجارت بود. با ایجاد شبکه قدرتمند میان صنعت و دانشگاه، این مشکل تا حدودی در کشورهای پیشرفته برطرف شده و شاهد افزایش کارآمدی در این سیستم هستیم.
با نگاهی به گذشته انقلابهای صنعتی شاهد این هستیم که در دوره اول صنعت که از آب و بخار استفاده میشد، دانشگاهها و مراکز علمی توانستند با کشف برق باعث ایجاد انقلاب دوم صنعتی شوند و همین موضوع با اتوماسیون سازی دستگاهها، باعث ایجاد انقلاب سوم صنعتی نیز شد.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا در ایران میتوانیم شاهد پیشرفت صنایع با کمک دانشگاهها و مراکز خود باشیم؟
این مقاله در همکاری با شرکت اسنوا تهیه و در دیجیتال منتشر شده است.
پاسخ ها