احتمالا به یاد دارید که در سال 97 با اعمال تحریم های آمریکا علیه صنعت خودروسازی و خروج رنو از بازار ایران، بسیاری از مشتریانی که منتظر دریافت رنو ساندرو و تندر 90 های ثبت نامی خود بودند با مشکل عدم وجود قطعات منفصله مواجه شدند و از دریافت خودرو خود بازماندند، قطعات این خودروها سرانجام در نیمه دوم سال گذشته به گمرک ایران رسید و پارس خودرو نیز توانست پس از مدت های تاخیر خودروهای مذکور را در اواخر سال 98 و اوایل سال 99 راهی خط تولید کند، اما با توجه به آنکه در طی سالهای اخیر حساسیتهای فراوانی در خصوص استاندارهای آلایندگی به وجود آمده سرانجام هیئه وزیران تصویب کرد که از ابتدای سال جاری شماره گذاری کلیه خودروهای بنزین سوز و دوگانه سوز منوط به تجهیز آنها به استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. در همین راستا نیز شماره گذاری خودرو های ساندرو، ال 90 و پراید با استاندارد آلایندگی یورو 4 متوقف شده بود.
در این رابطه سرهنگ علی محمدی اظهار کرده بود: «بر اساس مصوبه هیأت محترم وزیران از ابتدای لذا با توجه به اینکه دو خودرو رنو ال 90 و پراید فاقد سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند،از شماره گذاری آنها ممانعت به عمل آمده است.»
سرانجام پس از کشمکش های فراوان چند روز قبل سازمان حفاظت محیط زیست شمارهگذاری خودروهای بنزینی باقیمانده از نوع رنو ساندرو، استپ وی، پارس تندر، چانگان و آریو مجموعاً به ترتیب به تعداد ۳۰۶۰، ۲۹۰ و ۴۲۰ دستگاه را بلامانع اعلام کرد.
براساس نامه سازمان حفاظت محیط زیست به رئیس پلیس راهور شمارهگذاری تعدادی از خودروهای رنو بلامانع اعلام شد.
در این نامه آمده است:
«با عنایت به درخواست شرکت سایپا مبنی بر شمارهگذاری خودروهای بنزینی باقیمانده از نوع رنو ساندرو، استپ وی، پارس تندر، چانگان و آریو مجموعاً به ترتیب به تعداد 3060، 290 و 420 دستگاه است اعلام میدارد شمارهگذاری خودروهای مذکور مطابق با شماره شاسیها حداکثر تا تاریخ 30 آذر ماه 99 و صرفاً برای مدل سال 98 از نظر این سازمان بلامانع است البته ادامه فرآیند شمارهگذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است.»
با این حساب ظاهرا قرار است خودروهای تولید سال 98 و 99 با مدل 98 راهی بازار شوند که البته در این مورد تیراژ خودروهای یورو 4 پراید و تندر 90 چندان بالا نیست اما ورود بیش از 3000 دستگاه رنو ساندرو معمولی و رنو ساندرو استپ وی به بازار می تواند، شرایط متفاوتی را در خصوص قیمت این خودرو ایجاد کند.
در واقع در شرایط فعلی هم قیمت خودروها رنو ساندرو در بازار با رقم های عجیبی اعلام می شود که ناشی از کمبود خودروهای اتوماتیک با کیفیت است، اما با افزوده شدن 3000 دستگاه خودرو صفر کیلومتر و خاک خورده به بازار بی رونق این روزها، احتمالا شاهد کشف قیمت های جدیدی برای این خودرو پر حاشیه خواهیم بود که می تواند بر روی قیمت مدل های قدیمی و دست دوم رنو ساندرو نیز تاثیر گذار باشد.
در نهایت نیز در تاریخ 15 آبان ماه، معاون مهندسی پارس خودرو اعلام کرد: «شماره گذاری 3000 رنو مانده در پارکینگ ها در حال انجام است و بنابراین دیگر خودروی رنو نداریم.»
بر این اساس خبر می رسد که در چند روز گذشته و پیرو مجوز سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا با آغاز روند پلاک رنوهای تولید شده و مانده درپارکینگ این شرکت موافقت کرده است.
معاون مهندسی پارس خوردو تاکید کرده است که: «متاسفانه به دلیل تداوم تحریم ها دیگر قادر به تولید و تحویل مانده تعهدات گروه رنو به مشتریان نخواهیم بود و باقی مشتریان محترم می توانند از طرح های تبدیلی برای دریافت خودروهای خود اقدام کنند.»
پاسخ ها