دنیای دیجیتال🖥

دانشمندان برای اولین بار موفق به شناسایی ابر سیاره با تلسکوپ رادیویی شدند

دانشمندان در اروپا و هاوایی برای اولین بار موفق به شناسایی ابر سیاره یا «کوتوله قهوه‌ای» با استفاده از تلسکوپ رادیویی شدند که در صورت فلکی «هرکول» قرار دارد.

تا به امروز دانشمندان این اجسام را با استفاده از اینفرارد شناسایی می‌کردند و سپس تلسکوپ‌های رادیویی را برای تحلیل‌های بیشتر آموزش می‌دادند. حالا برای اولین بار ابر سیاره BDR  J1750+3809 که این تیم نام «Elegast» را برای آن انتخاب کرده، توسط تلسکوپ رادیویی در هلند شناسایی و سپس توسط دو رصدخانه در هاوایی مشاهده شده است.

برای اولین بار در دهه ۶۰ میلادی از نظر تئوری وجود کوتوله‌های قهوه‌ای مطرح شد و از آن‌ها با نام ابر سیاره نیز یاد می‌شود چرا که در میان سیاره‌ها و ستارگان ساکن هستند. ترکیب اتمسفر آن‌ها شبیه به غول‌های گازی در منظومه شمسی است، اما نزدیک به ۸۰ برابر جرم بیشتری نسبت به سیاره مشتری دارند.

این ابعاد بزرگ برای ایجاد همجوشی هسته‌ای و همچنین تبدیل کوتوله به ستاره مناسب کافی نیست. بجای این کار، آن‌ها گرمای باقی مانده را آزاد می‌کنند و در باند اینفرارد می‌درخشند که امکان مشاهده آن‌ها در آسمان وجود دارد. علاوه بر این، آن‌ها مانند مشتری دارای میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی هستند، بنابراین امواج رادیویی منتشر می‌کنند که توسط تلسکوپ‌های رادیویی قابل تشخیص است.

ابر سیاره

طبق اعلام دانشگاه هاوایی، کشف این کوتوله قهوه‌ای توسط تلسکوپ رادیویی نشان می‌دهد که اخترشناسان می‌توانند اجرام میان ستاره‌ای که بسیار سرد هستند را شناسایی کنند. دمای برخی از این اجرام به اندازه‌ای پایین است که نمی‌توان آن‌ها را با تلسکوپ‌های اینفرارد تشخیص داد.

این کشف نه تنها باعث ایجاد یک راه جدید برای کشف کوتوله‌های قهوه‌ای با دمای پایین می‌شود، بلکه به ما در جستجو حیات در خارج از منظومه شمسی نیز کمک می‌کند. کوتوله‌های قهوه‌ای سرد تنها اجرام نزدیک به یک سیاره فراخورشیدی هستند که می‌توان آن‌ها را به صورت مستقیم توسط تلسکوپ رادیویی مورد بررسی قرار داد.

این احتمال وجود دارد که با بررسی این ابر سیاره‌ها بتوان به درک بهتری از میدان‌های مغناطیسی سیاره‌های فراخورشیدی مناسب زندگی دست پیدا کرد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال «The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسیده است.

دنیای دیجیتال🖥