ویرجین هایپرلوپ اعلام کرده که برای اولین بار سیستم حمل و نقل فوق سریع خود را با استفاده از مسافران انسانی مورد آزمایش قرار داده است.
این آزمایش دیروز در مسیر آزمایشی «DevLoop» در صحرای خارج از لاس وگاس انجام شده و دو مسافر این سفر آزمایشی، مدیر بخش فناوری و همچنین همبنیانگذار آن بودهاند. پس از نشستن روی صندلیهای پاد این شرکت به نام «پگاسوس»، آنها به مسیری منتقل شدند که درون آن هوا وجود نداشت و در طی این آزمایش، این پاد به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد.
این آزمایش یک موفقیت بزرگ و مهم برای ویرجین هایپرلوپ که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، محسوب میشود. ایده این سیستم حمل و نقل فوق سریع توسط مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک مطرح شد که در آن مسافران در یک مسیر بدون هوا به سرعت ۱۲۲۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکنند.
مسیر آزمایشی DevLoop مسافتی برابر ۵۰۰ متر دارد و قطر آن نیز به ۳.۳ متر میرسد. این مسیر در فاصله ۳۰ دقیقهای لاس وگاس قرار گرفته و به گفته ویرجین هایپرلوپ تا به امروز بیش از ۴۰۰ آزمایش روی آن انجام شده، اما برای اولین بار در این تستها انسان حضور داشته است.
پاد پگاسوس که با نام «XP-2» نیز شناخته میشود، توسط یک شرکت طراحی دانمارکی مطرح به نام «Bjarke Ingels» طراحی شده و نسخه کوچکتر طرح نهایی محسوب میشود. نسخه نهایی این پاد قادر به حمل ۲۳ مسافر خواهد بود و ۲.۵ تن وزن خواهد داشت. داخل آن با رنگ سفید طراحی شده تا مسافران در آن احساس ناخوشایندی نداشته باشند.
به گفته یکی از مسافران، شتاب این پاد مشابه با بلند شدن هواپیما از زمین بوده و با شناوری مغناطیسی کار میکند، فناوری که شاهد استفاده از آن در قطارهای تندرو هستیم. اگرچه ویرجین هایپرلوپ به سرعت ۱۲۲۳ کیلومتر بر ساعت دست پیدا نکرده، اما هدف نهایی آن دستیابی به سرعت ۱۰۷۸ کیلومتر بر ساعت است، با این حال رکورد کنونی آن برابر ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت است.
در حال حاضر هیچ شرکتی برای ساخت هایپرلوپ با دولت قرارداد منعقد نکرده و یا اینکه ساخت چنین سیستمی مورد تایید دولت قرار نگرفته. علاوه بر این، هزینه ساخت این سیستم مشخص نشده، اما بدون هیچ شکی هزینه آن به چندین میلیارد دلار میرسد. بر اساس اسناد مالی که در سال ۲۰۱۶ افشا شدند، هزینه ساخت آن در محدوده ۹ تا ۱۳ میلیارد دلار است.
پاسخ ها