کمپانی JAC که در ایران با نام جک شناخته می شود عملا در سال 1964 با نام هفئی کار خود را آغاز کرد. این شرکت در ابتدای کار خود به تولید کامیون های سبک مشغول بود اما در سال 1999 این شرکت به نام JAC تغییر نام داده و به صورت مستقیم وارد دنیای تولید خودروهای کراس اوور و سواری گردید. جک S7 بزرگترین کراس اوور تولید این برند چینی است که در آوریل سال 2017 و در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی گردید.حال پس از مدت ها، کرمان موتور از تولید این محصول در ایران خبر می دهد. کرمان موتور این روزها با خروج هیوندای از ایران حال و روز خوشی ندارد اما سعی کرده با ورود محصولات جدیدی از همکاران قدیمی خود یعنی لیفان و جک، حضور خود در بازار خودرو را حفظ کند.
جک S7 قطعاً لوکس ترین محصول این شرکت چینی است. افزایش نرخ ارز در مقابل پول ملی ایران، خرید مدل های کره ای و ژاپنی را برای عامه ی مردم، غیرممکن کرده است. این شرایط، فرصت مناسبی برای مونتاژکاران برندهای چینی است تا در بازه ی قیمتی بالاتر، حضور داشته باشند. خودروهایی مثل چری تیگو 7، بی وای دی S7 و زوتی دامای X7 کراس اورهای لوکس کشور چین هستند که حالا در کلاس قیمتی نزدیک به 200 میلیون تومان و بالاتر، عرضه می شوند. جدیدترین نمونه از این کلاس قیمتی خودروها، شاسی بلند پرچمدار جک با نام کامل ریفاین S7 است که به زودی توسط کرمان موتور، پیشفروش خواهد شد.جک S7 به صورت 5 نفره و نیز به صورت 7 نفره تولید شده و 4790 میلی متر طول، 1900 میلی متر عرض و 1760 میلی متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2750 میلی متر است البته مدل تولید شده در کرمان موتور در نسخه 5 نفره خواهد بود. با توجه به این ابعاد، طول جک S7 تقریباً اندازه خودرویی مانند کیا سورنتو است و باید گفت که با خودروی بزرگی سر و کار داریم. هرچند که نمی توان با قاطعیت از زیبایی یا برتری این خودرو در مقایسه با رقبای پرفروش کره ای صحبت کرد، اما جلوه ی چشم گیر طراحی بدنه از زوایای گوناگون، انکارناپذیر است. ترکیب چراغ های جلو با خطوط زیگزاگ کروم در حاشیه ی جلو پنجره، حالتی انتقام جو برای جک S7 فراهم می کند و خطوط عمیق روی بدنه، کامل کننده ی یک بدنه ی اسپرت برای این کراس اور چینی است. این شرایط در نمای عقب نیز وجود دارد و با خطوط تیز با چراغ های مثلثی، تقویت می شود. در طراحی ظاهری این خودرو نشانه هایی از طراحی مدل های مختلف لکسوس به چشم می خورد و طراحی داشبورد آن تا حدودی شبیه داشبورد بعضی از مدل های مرسدس بنز است، کپی کاری که قبلاً در خودروهایی همچون جک S5 دیده بودیم. جک S7 برای رقابت با خودروهایی مانند نیسان اکس تریل و هوندا CR-V طراحی شده که البته قیمت تمام شده این خودرو با رقبای ژاپنی بسیار متفاوت خواهد بود و شاید بهتر باشد در ایران، جک S7 را در مقابل خودروهایی چون تیگو 7 قرار دهیم.در بازار کشور چین، جک S7 با 2 پیشرانه عرضه می شود. مدل ارزان تر، دارای موتور 1/5 لیتری توربو شارژ با قدرت 171 اسب بخار و گشتاور 251 نیوتنمتر است؛ در حالیکه نمونهی قویتر با پیشرانه ی 2 لیتری توربو شارژ، همراه قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر فروخته می شود. تمامی نسخه های جک S7 مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هستند و مدل 2 لیتری، امکان تعویض دنده دستی نیز، خواهد داشت. بنا به ادعای شرکت سازنده در بروشور منتشر شده در چین، جک S7 با موتور 1/5 لیتری، 10/8 ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و میانگین مصرف سوخت 8/5 لیتر در 100 کیلومتر خواهد داشت. مدل 2 لیتری، زمان گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 9/8 ثانیه ای دارد و با میانگین مصرف سوخت 10 لیتر در 100 کیلومتر عرضه می شود. نمونه تولیدی شرکت کرمان موتور از نوع 1.5 لیتری توربوشارژ خواهد بود.همچنین ظرفیت باک این خودرو 64 لیتر است. برای کاهش مصرف سوخت از تایرهایی با اصطکاک جنبشی پایین در این خودرو استفاده شده و ضریب آیرودینامیک آن 0.3464 است. علاوه بر این، جک S7 مجهز به سیستم استاپ استارت و حالت رانندگی اقتصادی است و طبق گفته جک، این خودرو 80 میلیون کیلومتر انواع آزمایشات دوام و استقامت را پشت سر گذاشته است.
جک S7 از نظر ایمنی و سطح آپشن های رفاهی، فراتر از کراس اوورهای سنتی ساخت چین عمل می کند. نمونه ی فول آپشن دارای نمایشگر لمسی میان داشبورد 12/3 اینچ است و با سه حالت گرافیکی چشم گیر، قابل استفاده خواهد بود. این خودرو می تواند با صفحه ی عریض نمایشگر، در پشت پنل فرمان همراه شود و فاقد عقربه های سنتی باشد.از میان امکانات ایمنی این خودرو می توان به سیستم اخطار خروج از لاین، سیستم کنترل فاصله با خودروی جلویی، سامانه کنترل پایداری ESP، رادار تشخیص نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، تغییر زاویه چراغ ها هنگام عبور از پیچ ها، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل هرزگردی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد که تجهیزات خوبی برای یک شاسی بلند چینی است.
در ساختار بدنه جک S7 تا 74 درصد از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده و ستون های A و B از فولاد با مقاومت بسیار بالا که فراتر از 1500 مگا پاسکال است ساخته شده اند. به همین دلیل این خودرو توانسته است در آزمون تصادف C-NCAP در چین 5 ستاره ایمنی را کسب کند. حجم فضای حمل بار جک S7 در حالت عادی 750 لیتر است که در صورت خواباندن پشتی صندلی های عقب تا 1358 لیتر گسترش می یابد. نمايش اطلاعات روی شیشه توسط فناوری Head-Up، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، 6 ایربگ، دوربین دید 360 درجه و نمایشگر فشار باد لاستیک و از دیگر امکانات قابل توجه این خودرو هستند. ابعاد تایرهای این خودرو 235/60R18 است.
مدیران کرمان موتور، هنوز قیمت نهایی جک S7 را اعلام نکرده اند. شنیده ها حاکی از مونتاژ این خودرو با پیشرانه ى 1/5 لیتری 171 اسب بخار در پاییز سال جاری دارد. این نمونه، با آستانه قیمت 99 هزار یوآن (معادل 15 هزار دلار) در چین فروخته می شود. اگر این خودرو با ارز وارداتی تولید شود احتمال حضور جک S7 با قیمت حدود 200 میلیون تومان دور از ذهن نیست.
پاسخ ها