توماس شون کانری (Thomas Sean Connery) یکی از ستارگان اسکاتلندی جهان سینما بود که دیروز در سن 90 سالگی درگذشت. عمده شهرت آقای کانری به واسطه بازی در نقش جیمز باند حاصل شده و بسیاری او را با این کاراکتر پرطرفدار میشناسند.
حتما میدانید یکی از عواملی که سری فیلمهای جیمز باند را به چنان محبوبیت بالایی رسانده، صحنههای اکشن جذاب با حضور خودروهای عجیب و غریب است. این خودروها عمدتا تواناییهای خارقالعادهای داشته و گویی از آینده به گذشته سفر کردهاند.
با این پیش زمینه، در مطلب حاضر قصد داریم برخی از خاصترین اتومبیلهای حاضر در سری فیلمهای جیمز باند را مرور کنیم. اگر این موضوع برای شما مخاطبین گرامی دیجیتال جذابیت دارد، با ادامه مطلب ما را همراهی نمایید.
در نیم قرن اخیر، پیوند استون مارتین و جیمز باند به یک پیوند نمادین تبدیل شده و این مامور مخفی در عملیات گوناگون خود از مدلهای مختلف خودروساز انگلیسی استفاده کرده است. از این رو استون مارتین را میتوان موفقترین شرکت خودروسازی در زمینه همکاری با سینما و فیلمسازان دانست.
از استون مارتین DB5 شروع میکنیم، خودرویی که بیشک معروفترین اتومبیل جیمز باند بوده و مثل شون کانری فقید از شهرتی جهانی برخوردار است. پس از گذشت چندین دهه، این اتومبیل زیبا چه در صنعت خودرو و چه در صنعت سینما حکم یک افسانه را پیدا کرده است.
پس از حضور DB5 در فیلم «پنجهطلایی» (گلدفینگر / Goldfinger) در سال 1964، محبوبیت این جیتی به شدت افزایش یافت، طوری که برخی اهمیت آن را به اندازه ایفای نقش شون کانری میپندارند. پلاک با قابلیت چرخش و نمایش کدی متفاوت، مسلسلهای مخفی، سیستم دودزا و صندلی پرتابی (مشابه صندلی جتهای جنگنده) از جمله خصوصیات استون مارتین DB5 جیمز باند در فیلم پنجهطلایی بودند. این خودرو بعدا در چند فیلم دیگر، دستیار اصلی جیمز باند شد!
بد نیست بدانید سال گذشته یک دستگاه از چهار DB5 استفاده شده در پنجهطلایی، با قیمت خیرهکننده 6,385,000 دلار در حراجی به فروش رسید.
تویوتا 2000GT لقب اولین سوپر اتومبیل ژاپنی را در اختیار دارد. این خودرو که در سال 1967 و در فیلم «فقط دو بار زندگی میکنید» (You Only Live Twice) حضور داشت، متعلق به جیمز باند نبود، بلکه یک مامور ژاپنی به نام آکی (Aki) از آن استفاده میکرد.
اگر فیلم You Only Live Twice را تماشا کرده باشید، حتما متوجه شدهاید که تویوتا 2000GT حاضر در آن به سقف بازشو مجهز است، حال آنکه مدلهای فروخته شدن به مشتریان تماما کوپه هستند.
این امر یک دلیل عجیب دارد و به خاطر آن 2000GT وارد لیست شده است. از آنجایی که شون کانری قد بلند و هیکل تنومندی داشت، وی نمیتوانست درون کابین 2000GT کوپه قرار بگیرد؛ به همین دلیل عوامل فیلم مجبور شدند برای فراهم کردن امکان حضور جیمز باند در داخل کابین سوپر اتومبیل کوچک ژاپنی، سقف آن را جدا کنند!
شاید اگر کسی از خود جیمز باند میپرسید چه خودرویی را برای راندن دوست دارد، هر مدلی را انتخاب میکرد جز یک AMC! اما با توجه به قرارداد 5 میلیون دلاری امضا شده با کمپانی آمریکایی، جیمز باند در فیلم مردی با طپانچه طلایی (The Man with the Golden Gun) چاره دیگری نداشت!
در این فیلم که در سال 1974 به نمایش درآمد، راجر مور ایفاگر نقش باند بود و در بخشی بسیار جذاب با دزدیدن یک دستگاه اِیاِمسی هورنت قرمز رنگ از نمایندگی، به تعقیب دشمنان خود پرداخت. صحنههای این تعقیب و گریز و مانورهای موجود به حدی هیجانانگیز هستند که از دید بعضی، چرخش 360 درجه همزمان با پرش از روی رودخانه جزو 10 بدلکاری ماندگار تاریخ سری فیلمهای جیمز باند است.
اگر تنها یک خودرو وجود داشته باشد که بتواند استون مارتینهای نمادین جیمز باند را به چالش بکشاند، آن لوتوس اسپریت S1 است. این خودرو در فیلم «جاسوسی که دوستم داشت» (The Spy Who Loved Me) – که در سال 1977 اکران شد – حضور داشت و از امکانات و قابلیتهای فراتر از زمان سود میبرد. بیتردید جذابترین ویژگی این خودرو، دوزیست بودن و امکان تبدیل شدن آن به یک زیردریایی سبک بود!
چنانچه دوست دارید بدانید تبلیغات در سینما تا چه حد میتواند موفقیتآمیز باشد، باید گفت پس از درخشش اسپریت S1 در فیلم مذکور، شرکت لوتوس سفارشات مربوط به سه سال آینده را در عرض مدتی کوتاه تکمیل نمود. نکته بسیار جالب توجه اینکه ایلان ماسک با پرداخت 997,000 دلار در سال 2013، یکی از چند دستگاه اسپریت S1 به کار برده شده توسط جیمز باند را از یک حراجی در لندن خریداری کرد.
در سال 1987 و پس از 18 سال غیبت، استون مارتین با مدل V8 Vantage Volante در فیلم «روزهای روشن زندگی» (The Living Daylights) دوباره با جیمز باند به پرده سینما بازگشت. در این فیلم که ایفاگر نقش باند تیموتی دالتون بود، کانورتیبل زیبای استون مارتین به سلاحهای مختلف از جمله انواع موشک، لیزر و تقویتکننده راکت مجهز شده بود و طبق انتظار با نمایشی پرفروغ توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد.
تهیهکنندگان و سازندگان مجموعه فیلمهای جیمز باند، از سال 1985 همکاری با شرکت بامو را کلید زدند. باواریاییها برای اینکه جیمز باند پشت فرمان Z3 بنشیند، 3 میلیون دلار هزینه کردند. گفته میشود با این سرمایهگذاری 3 میلیون دلاری، بامو با رشد فروش قابل توجهی مواجه شده و سودی 240 میلیون دلاری به جیب زد.
بعد از Z3 نوبت به لیموزین 750iL رسید که البته تناسب چندانی با وجهه و نیازهای باند نداشت! به همین جهت در سال 1999 و در فیلم «دنیا کافی نیست» (The World Is Not Enough)، مامور مخفی پرآوازه جهان سینما از یک بامو Z8 در ماموریتهای سرشار از هیجان خود بهره گرفت.
اصلیترین سلاح نصب شده روی Z8 جیمز باند راکتهای جانبی بودند که در یکی از صحنهها برای نابودی هلیکوپتر مورد استفاده قرار گرفتند. البته در صحنه بعدی دشمنان باند قدرتمندتر ظاهر شده و Z8 او را راهی دیار باقی کردند! شاید به همین خاطر بود که باند دیگر به سراغ محصولی از بامو نرفت!
با پایان عصر بامو در دهه 90، جیمز باند دوباره به گذشته خود رجوع کرد. در سال 2002 این مامور مخفی با فیلم «روزی دیگر بمیر» (Die Another Day) بر پرده سینما ظاهر شد. خودروی وی در این فیلم ژانر جاسوسی یک دستگاه استون مارتین ونکوئیش بود.
قابلیت نامرئی شدن ویژگی متمایزی بود که ونکوئیش جیمز باند را از تمامی خودروهای قبلی متمایز میکرد. به غیر از این ویژگی، اتومبیل مورد بحث از تجهیزات جالب دیگری مثل اژدر، صندلی پرتابی و شاتگانهای دنبالکننده هدف، برخوردار بود.
پاسخ ها