«سامانه یکپارچه پیام ایران» راهاندازی میشود تا تمامی دستگاههای اجرایی بتوانند از یک بستر مشخص با مردم و کسبوکارها در ارتباط باشند و این اقدام جدا از تسریع بخشی تبادل پیام بین مردم و دستگاها، از بروز تخلفات احتمالی نیز جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش دیجیتال، شورای اجرایی فناوری اطلاعات در شانزدهمین جلسه مورخ ۹۹/۰۷/۷ بر اساس پیشنهاد سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور کاهش تردد شهروندان و ساماندهی و یکپارچه سازی راهکارهای تبادل پیام بین مردم با دستگاههای اجرایی، کاهش زمینههای تخلفات مبتنی بر تبادل پیام با مردم مانند جعل و کلاهبرداری و نقض حریم خصوصی و همچنین صرفهجویی در هزینههای دولت و آمادگی برای پاسخگویی سریع به نیازهای ارتباطی با مردم به ویژه در شرایط بحران، سامانه یکپارچه پیام ایران را راهاندازی میکند.
بر اساس این مصوبات، سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف شده تا سامانه پیام ایران را با استفاده حداکثری از زیرساخت دولت الکترونیکی موجود از قبیل سکوی دوت همراه و ارتقای سامانه کارپوشه ملی ایرانیان، جه بهرهبردای عموم شهروندان و کسبوکارها و همچنین دستگاههای اجرایی آماده کند. همچنین مقرر شده آماده سازی این سامانه باید طوری باشد که امکان ارسال انواع مختلف پیام بین دستگاههای اجرایی و ذینفعان فراهم شود.
شرایط اصلی که این سامانه باید داشته باشد در ۴ بند تعریف شده و به نظر میرسد که اجرایی شدن آنها نهایتا ظرف چند ماه آینده رخ خواهد داد. مفاد دقیق این شرایط به شرح زیر است:
بر این اساس تمامی دستگاههای اجرایی باید از سامانه پیام ایران استفاده کنند و ظرف حداکثر شش ماه از زمان ابلاغ این مصوبه به ایشان، به اتصال به سامانه پیام ایران اقدام نمایند.
«مجید فولادیان» مدیر کل پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی در گفتگو با دیجیتال میگوید با توجه به بند سوم مفاد این مصوبه، مقرر شده تا به منظور جلوگیری از صدور پیامکهای جعلی به مردم، پیامکها صرفا از شماره اختصاصی دستگاه در سامانه پیام ایران که سرشماره ۴۰۴۰ را دارد انجام شود: «در این حالت تمامی شهروندان میتوانند مطمئن باشند اگر پیامکی خارج از این سرشماره دریافت کردند، پیامک مذکور جعلی بوده و به هیچوجه از سوی نهادهای اجرایی برای آنها ارسال نشده است.» او میگوید همین مساله در USSD هم اجرایی میشود و اعداد مشخصی به هر سازمان ارائه میشود تا مردم آگاه باشند چه سازمانی با آنها ارتباط گرفته است.
در ماده چهارم این مصوبه تایید شده که وزرت ارتباطات باید با همکاری سازمان نظام صنفی رایانهای کشور ضوابط فنی و اجرایی مورد نیاز جهت اتصال سامانههای مکاتبات اداری دستگاههای اجرایی با سامانه کارپوشه ملی ایرانیان را تدوین و اجرا کند. با اجرایی شدن این همکاری پیامها در هر دو سامانه قابل مشاهده و پاسخگویی خواهند بود و ثبت خواهند شد. شایان ذکر است سامانه کارپوشه ملی ایرانیان در سال ۹۶ راهاندازی شد که توسط آن افراد میتوانستند از طریق صندوق پستی الکترونیک ملی و مختص به این سامانه با نهادهای دولتی ارتباط داشته باشند. بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شخص ایرانی میتواند اطلاعات موردنیاز خود را از دستگاههای موردنظر درخواست کند.
فولادیان در پاسخ به این سوال که آیا همپوشانی بین این دو سامانه وجود ندارد به دیجیتال میگوید که سامانه یکپارچه پیام ایران به نوعی طرح مادر کارپوشه ملی ایرانیان خواهد بود: «کارپوشه ملی ایرانیان در بستر همین سامانه کار خواهد کرد و به فعالیت خود ادامه خواهد داد ولی گستردهتر خواهد شد. در حال حاضر در کارپوشه ملی ایرانیان اگر یک دستگاه اجرایی به شخص حقیقی یا حقوقی پیام بدهد، فرد میتواند پاسخگو باشد و امکان ایجاد بحث توسط خود اشخاص میسر نیست. اما با اجرا شدن طرح یکپارچه پیام ایران، این امکان میسر خواهد شد و کارپوشه ایرانیان فضایی بهتر خواهد داشت.»
او در پاسخ به این پرسش که همکاری دستگاهها را با این طرح جدید چطور ارزیابی میکند به دیجیتال میگوید هماکنون بیش از ۷۰ دستگاه از طریق کارپوشه ملی ایرانیان و یا کد USDD با سازمان فناوری اطلاعات در ارتباط هستند و ابراز امیدواری میکند که دیگر دستگاهها نیز پس از ابلاغ شدن این مصوبه به آنها، همکاری خود را زودتر آغاز نمایند.
فولادیان باور دارد که سامانه یکپارچه پیام ایران میتواند به سرعت بخشی پاسخگویی دستگاههای دولتی کمک شایانی کند و این موضوع با همکاری بیشتر دستگاهها بیشتر آشکار خواهد شد. به گفته فولادیان آنها در این سامانه بسترهای دانلود ایمن اپلیکیشن دولت همراه را نیز معرفی میکنند تا مبادا کاربران به اپلیکیشنهای جعلی و سودجویانه وصل شوند و اطلاعاتشان به هر طریقی از دست برود.
در ماده ۶ این مصوبه تاکید شده که سازمان فناوری اطلاعات ایران میتواند برای ادامه راه این سامانه با بخش خصوصی نیز همراهی داشته باشد. در این ماده آمده که این سازمان پس از اخذ موافقت کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی جهت ارزیابی زیرساختها، شیوه احراز هویت و مدیریت دادههای کاربران در تطبیق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی، خدمات دو موضوع این مصوبه یعنی سامانه یکپارچه پیام ایران و کارپوشه ملی ایرانیان را با مشارکت و سرمایهگذاری بخش غیردولتی در قالب خدمات دولت هوشمند ارائه نماید.
پاسخ ها