در پایان یک داوری سخت، تلاش شش ماههی ۱۴ تیم ابربازی به مرحلهی آزمون رسید. انتخاب ۴ تیم برای رتبههای اول تا سوم، افزایش جایزهی نقدی به ۵۵۰میلیون تومان از سوی بانک پاسارگاد و هلدینگ فناپ و همچنین سرمایهگذاری ۱.۵میلیارد تومانی مجموعهی شناسا و شتابدهندهی تریگآپ روی ۸ تیم، از دستاوردهای نخستین مسابقهی تولید محصولات ابری کشور بود. بهعلاوه، محصولات این تیمها که همگی با ویژگی ابرزی (Cloud Native) تولید شدهاند، پس از تکمیل و آمادگی ورود به بازار، در بازارچهی ابری آروان عرضه خواهند شد.
ابر آروان در بهمن سال گذشته و در سوار ابرهای ۹۸، از جمع شدن ۹۹۹ دولوپر زیر یک سقف و شرکت در یک مسابقهی ابری خبر داد که از دل آن، محصولات ابری جدید وارد بازار ایران شوند و به توسعهی اکوسیستم ابری کشور کمک کنند.
ثبتنام متقاضیان شرکت در این مسابقه از اسفند ماه آغاز شد و تا پایان فروردین ماه، بیش از ۱۴۰۰ متقاضی در حوزههای برنامهنویسی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و توسعهی کسبوکار ثبتنام کردند. پس از مراحل ارزیابی و انجام چالش، ۲۳۳ نفر به مرحلهی تیمسازی رسیدند. مرحلهای که با وجود کرونا، نتوانست بهشکل فیزیکی انجام شود و تمامی شرکتکنندگان بهشکل آنلاین این مرحله را پشت سر گذاشتند. در نهایت از میان ۲۰ تیم تشکیلشده، ۱۴ تیم متشکل از ۷۹ نفر از شهرهای اصفهان، بابل، بابلسر، بندرعباس، بهشهر، تهران، کرج، رامشیر، قزوین، زنجان، شاهرود، شهر قدس، شیراز، لار، کاشان، مراغه، مشهد و یزد، توانستند تا خط پایان داوری این مسیر را ادامه دهند.
یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تولید محصولات، انتخاب ایدهی متناسب با بازار بود. تیم اجرایی ابربازی آروان، روند بررسی محصولات برتر ابری در دنیا و انتخاب فهرستی از متناسبترین محصولات با نیاز بازار ایران را در چهار ماه انجام داد.
در گام نخست، پس از بررسی محصولات ابری در دنیا از جمله محصولاتی از آژور، AWS، گوگل کلاد و IBM، فهرستی از ۱۳۰۰ ایدهی اولیه آماده شد. از این تعداد ایده، به تناسب نیاز بازار ایران ۴۸ ایدهی نهایی انتخاب شدند که در مرحلهی تیمسازی در اختیار تیمها قرار گرفت. درنهایت ۲۰ تیم روی ۱۶ ایده وارد مرحلهی MVP شد.
در کل این مسیر ابر آروان با اعطای زیرساخت، انتخاب ایدهی محصولی، مربیگری و جذب اسپانسر و سرمایهگذار این تیمها را همراهی کرد؛ و البته جدا از حامیان مالی و سرمایهگذاری این رویداد، استارتآپهای بهنامی را همراه خود داشت:
پایان قصه؛ تیمها و محصولات باکیفیت و داوریهای سخت
قرار بود در پایان داوری مسابقهی ابربازی به سه تیم برتر در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزهی نقدی داده شود؛ اما کیفیت محصولات ارایهشده در این مرحله، کار داوری را در انتخاب سه تیم برتر دشوار کرد.
درنهایت تیم داوری ابربازی تصمیم گرفت بهجای سه تیم، چهار تیم را برای دریافت جایزهی نقدی انتخاب کند؛ همچنین با توجه به انتخاب دو تیم در جایگاه دوم، رقم کل جوایز نقدی، از سوی بانکپاسارگادو هلدینگفناپ، به ۵۵۰میلیون تومان افزایش یافت.
برندگان جوایز نقدی مسابقهی ابربازی:
هدف از مسابقهی ابربازی تنها شرکت تیمها و برنده شدن جوایز نقدی نبود و از همان ابتدا با تفاهم میان ابر آروان و شناسا، بنا بود حداکثر ۱۰ تیم از تیمهای شرکتکننده در رویداد برای سرمایهگذاری و شتابدهی انتخاب شوند.
در پایان داوری مسابقهی ابربازی مجموعهی شناساو تریگآپهشت تیم را که در حوزههای مدیریت محتوا و دیجیتال مارکتینگ، اینترنت اشیا، ذخیرهسازی اطلاعات و پلتفرمهای ابری محصول تولید کرده بودند، برای ورود به مرحلهی سرمایهگذاری و شتابدهی انتخاب کردند.
تیمهای منتخب جذب سرمایه و شتابدهی:
حمایت ابر آروان از همهی تیمها ادامه دارد
سایر تیمها که در مرحلهی داوری موفق به دریافت جایزهی نقدی و جذب سرمایه نشدند، همچنان با حمایت ابر آروان میتوانند به تکمیل محصول خود بپردازند. در این مرحله خواهند توانست محصولشان را در بازارچهی ابر آروان عرضه کنند و از سوی ابر آروان به مجموعههای شتابدهی معرفی خواهند شد.
سایر تیمهای ابربازی:
روند داوری ابربازی
کیفیت محصولات ارائه شده، تیمسازی خوب و انگیزهی بالای تیمهای منتخب از ویژگیهایی بود که به گفتهی داوران، انتخاب تیمهای برتر و تیمهایی که مشمول سرمایهگذاری میشوند را برای آنان، دشوار کرد. حاصل ۱۶ ساعت ارزیابی ارایهی تیمها و محصولات و ۲ ساعت همفکری داوران درنهایت منجر به انتخاب تیمهای برتر شد.
هییتداوران نخستین دورهی مسابقهی ابربازی متشکل از همراهان زیر بود:
مراحل داوری ابربازی
بنا به تصویب هییتداوران، ۵۰درصد از مبلغ کل جوایز نقدی، به تیمهای منتخب داده خواهد شد و ۵۰درصد مابقی، پس از تحقق برنامهی تعهد شدهی تیمها در تکمیل محصول، ورود به بازار و جذب مشتری، در پایان شش ماه، پرداخت میشود. چهار تیم منتخب که مشمول این برنامه هستند، موظف به تحقق دستکم ۷۰درصد از برنامهی مورد تعهدشان (OKR) خواهند بود. این روند با این هدف تعریف شده است که تیمها با جدیت مسیر اهداف تیمی و توسعهی محصول را ادامه دهند.
بهعلاوه، دریافت جایزهی نقدی جدا از روند جذب سرمایه و واگذاری سهام است و بهازای این جوایز نقدی، هیچ سهامی از هیچیک از این چهار تیم دریافت نخواهد شد.
این چهار تیم، در کنار چهار تیم دیگر، از سوی شناسا و تریگآپ دارای صلاحیت ورود به مرحلهی شتابدهی شناخته شدند و با ورود به این مرحله و رسیدن به بلوغ محصول، موفق به جذب سرمایه خواهند شد. شناسا و تریگآپ برای این هشت تیم، در مجموع متعهد به سرمایهگذاری ۱.۵میلیارد تومانی شده است.
ابربازی؛ آغاز یک مسیر
ابر آروان بهکمک یک «مایِ جمعی» و در کنار شماری از کسبوکارهای معتبر فناوری در ایران، اولین مسابقهی ابربازی را برگزار کرد؛ این آغاز مسیری است که بسیاری به آن خوشبین شدهاند. تلاش ابر آروان و حامیان این رویداد بر آن است که کسبوکارهای ابری نوآور و خلاق ایجاد شده در این مسابقه، به توسعهی اکوسیستم ابری ایران کمک کنند.
پایان ابربازی ۹۹، آغاز راهی نو برای این استارتآپهای ابری جدید کشور است و بهزودی در پایان پاییز ۹۹، با آغاز ثبت نام دومین رویداد ابربازی، این مسیر با همراهی دیگر علاقهمندان این حوزه، ادامه خواهد یافت.
پاسخ ها