دیجیکالا اخیراً و برای اولین بار یک گزارش سالانه از عملکرد خود در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد. آمارها و ارقام بسیاری در این کارنامهی جامع و گسترده، گردآوری شده بودند. اما در بین این اعداد، آمارهای بسیار مهم و یا از جهتی عجیب هم به چشم میخورد؛ اعداد، ارقام و آمارهایی که به شکلی سادهتر ما را با گسترهی فعالیت بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران آشنا میکند.
در ادامه، در قالب یک اینفوگرافیک، نگاهی به آمارهای عجیب دیجیکالا در سال ۹۸ داریم، و در ادامه جز به جز بخشهای این اطلاعات را بیشتر بررسی میکنیم.
دیجیکالا تا پایان سال ۹۸ بیش از دو میلیون تنوع کالا داشته و این آمار احتمالا تا امروز بیشتر هم شده است. همچنین میتوان به دیجیکالا لقب پرمخاطبترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه را دارد که در آن بیش از ۶۱ هزار کسب و کار ایرانی فعالیت دارند و به طور مستقیم بیش از ۴ هزار فرصت شغلی توسط دیجیکالا ایجاد شده است. دیجیکالا ۲۶ میلیون بازدیدکننده ماهانه را به خود اختصاص داده است. البته باید یادآوری کرد که این آمارها مربوط به سال ۹۸ است.
در دیجیکالا یک روز کاری مصادف است با ۱۲ هزار مشتری جدید و ۳۰۰ هزار کالایی که توسط مردم سفارش داده میشوند. همچنین ۵.۴ میلیون بار وب سایت و اپلیکیشن دیجیکالا بازدید میشود که متوسط زمان این بازدید از وبسایت ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه است.
دیجیکالا اعلام میکند که مرکز پردازش اصلی این فروشگاه، توانایی پردازش ۶۰۰ هزار کالا در روز را دارد. تا پایان سال ۹۸ هم این فروشگاه ۳۱ مرکز پردازش و توزیع کالا در سراسر ایران داشته که مساحت آنها به اندازه ۱۹ کشتی تایتانیک است!
دیجیکالا در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱ میلیون و ۱۵۳ هزار کالای جدید به محصولات خود اضافه کرد که در نهایت تنوع محصولات را در این فروشگاه به ۲ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۲۸۷ مورد رساند؛ عددی که در بزرگترین هایپر استارهای ایرانی نهایتا به چند ده هزار محصول میرسد. دیجیکالا در واقع به دلیل ماهیت آنلاین خود در مقایسه با فروشگاههای فیزیکی بزرگ، چندین و چند برابر بیشتر تنوع محصولی را یکجا ارائه میدهد.
بخش لجستیک دیجیکالا در تمام این سالها تلاش کرده تا سفارشها را در اسرع وقت به دست مردم برساند. ۳۳ میلیون کیلومتر مسافت توسط این تیم طی شده که این رقم مساویست با ۲۶۱۵ بار رفت و برگشت به مرکز کره زمین! از این دست آمارهای عجیب و غریب بازهم در گزارش دیجیکالا وجود دارد.
به عنوان مثال مدت زمانی که کاربران در سایت و اپلیکیشن دیجیکالا نیز گذراندند تقریبا معادل ۲۲۴۰۰ سال است که یعنی زمانی ۱۱۲ برابری نسبت به مدت زمانی که دیوار چین ساخته شده است. ساخت دیوار چین حدود ۲۰۰ سال طول کشیده بود.
در ادامهی این عددهای شگفت انگیز و مقیاسهای عجیب، با نگاهی به فروش محصولات در دیجیکالا به این آمار جالب میرسیم که اگر تمامی جعبههای سفارش در سال ۹۸ را در کنار هم قرار دهیم، طول آن ۱۲ هزار کیلومتر میشود که این رقم به اندازه قطر کره زمین است.
از سوی دیگر فقط یک فروشنده در دیجیکالا موفق شده که در یک ماه ۳۲ میلیارد تومان فروش داشته باشد؛ رقمی که در بهمن ماه ۹۸ برای یکی از فروشندگان موبایل در دیجیکالا رخ داد.
دیجیکالا برای دلجویی از مشتریان ناراضی خود به آنها کد تخفیفی ارائه میدهد تا در خریدهای بعدی از آن استفاده کنند. این رقم هدیه به شکل ماهانه ۲۹۳ میلیون تومان بوده است.
دو مشتری از مشتریان خاص دیجیکالا در سال گذشته بودند، یکی از آنها ۱۵۹۷۱ قلم جنس در یک سفارش خریده است و یکی دیگر نیز ۳۵۰ میلیون تومان خرید را با خریدن ۱۰ هزار کالا رقم زده است. خریدهای شگفت انگیز اما همینجا تمام نشده و در سال ۹۸ یکی از خریداران دیجیکالا، ۱۷۷ ماشین اصلاح صورت در یک خرید انجام داده که ۲۴۴ میلیون تومان پول برای این خرید هزینه کرده است.
یکی از فکتهای جالب دیگر در دیجیکالا این است که نظراتی که کاربران سال ۹۸ در دیجیکالا ثبت کردهاند معادل ۴۴ کتاب کلیدر است که جایگاه دومین رمان طولانی جهان را در اختیار دارد.
در روز عشق یک نفر سفارش ثبت کرده که در آن یک کتاب انگیزشی و یک تله موش قرار دارد، هدیهای غافلگیر کننده برای معشوق؟
از دیگر مشتریان جالب دیجیکالا در سال گذشته بانویی بوده که یک جهیزیه عروسی برای خود تهیه کرده و متنوع ترین سفارش سال را رقم زده است، یک سفارش ۴۴ میلیون تومانی پر از جنسهای جورواجور برای شروع زندگی.
در سال گذشته یکی از ساکنین روستای پسابند از دیجیکالا یک کنترلر بازی خریده که رکورد طولانیترین مسافت سفارش از تهران به دست خریدار را ثبت کرد.
در نهایت باید بدانید که ۱۲۲۳۰ روستا در سال گذشته از دیجیکالا خرید کردند و میتوان گفت که دیجیکالا میزبان تمامی ملت ایران در جای جای این سرزمین بوده است.
پاسخ ها