گوگل در دنیای اخبار، جایگاهی بسیار دو پهلو دارد: این کمپانی میتواند انبوهی از ترافیک را به سمت ناشران آنلاین روانه کند، اما تنها در صورتی که کاربران بعد از مشاهده انبوهی از لینکها و مقالات در اپلیکیشن گوگل، به خود زحمت کلیک روی آنها را بدهند (و این تازه بدون درنظرگیری رویکرد AMP گوگل روی موبایل است که کاربران را بعد از کلیک نیز در URLهای گوگل نگه میدارد). به این ترتب، ناشرانی که کار خود را بر مبنای تبلیغات بنا کردهاند احساس دین به گوگل میکنند و سایر ناشرانی که طی این سالها زنده ماندهاند نیز اکنون به دنبال مدلهای تجاری جایگزین نظیر محتویات پولی هستند.
حالا گوگل از یک گزینه مکمل دیگر برای این ناشران، یا حداقل برخی از آنها، پرده برداشته است.
گوگل اخیرا اعلام کرده که میخواهد اعتبار هرچه بیشتر را به دنیای نشر اخبار بیاورد و این کار در قالب پروژه Google News Showcase انجام خواهد شد. ساندار پیچای، مدیرعامل این شرکت در بلاگ پست تازه خود میگوید که حاضر به پرداخت ۱ میلیارد دلار به ناشران خواهد بود تا «محتویات با کیفیت و دستچینشده» را برای پنلهای مقالات در Google News تدارک ببینند. این پروژه ابتدا روی دیوایسهای اندرویدی کلید خواهد خورد و در نهایت از Google News روی iOS نیز سر در میآورد.
به گفته پیچای، Google News Showcase ابتدا در آلمان و برزیل شروع به کار میکند و بعد روانه سایر بازارها میشود. این کمپانی از همین حالا با ۲۰۰ ناشر مختلف در آلمان، برزیل، آرژانتین، کانادا، بریتانیا و استرالیا قرارداد امضا کرده است. بعد از مدتی نیز نوبت به هند، بلژیک و هلند میرسد که از این قابلیت برخوردار شوند. همانطور که احتمالا خودتان حدس زدهاید، Google News Showcase قرار است عمدتا بر چگونگی مطالعه اخبار روی دیوایسهای موبایل متمرکز باشد و دسکتاپ جایی در این پروژه ندارد.
درست مثل کاری که اپل با Apple News کره، گوگل هم به عنوان مالک یک پلتفرم موبایل به دنبال راههایی برای برقراری ارتباط سازنده با ناشران بوده است، گاهی از اوقات با ایدههای خودش و گاهی هم تحت تاثیر فشارهای بیرونی.
انتخاب آلمان به عنوان نخستین بازار برای این قابلیت جدید واقعا جالب ست، چرا که ناشران این کشور برای چندین سال پروندههایی قضایی علیه گوگل تشکیل دادند و خواستار هزینه کپیرایت در ازای نمایش محتویاتشان در گوگل بودند. گوگل در نهایت برنده این دادگاهها بود، اما میتوان بحث کرد که در دادگاه افکار عمومی به هیچ وجه برنده نبود. با توجه به اینه گوگل همچنان با اتهامات آنتیتراست فراوان در اروپا و دیگر نقاط جهان رو به رو شده، لازم است چهره خود را ترمیم کرده و تصویر پیشین خود به عنوان شرکتی زیادی قدرتمند که هیچ اهمیتی به سرنوشت جوامع دموکراتیک و اجزای آن (مانند آزادی رسانه) نمیدهد را از ذهنها پاک کند.
همانطور که پیچای میگوید، تلاش اخیر گوگل با هرآنچه این شرکت قبلا ساخته تفاوت خواهد داشت، چرا که این بار خود ناشران هستند که محتوا را تولید و دستچین میکنند.
البته گوگل مشهور به اینست که انبوهی از پروژههای جدید را آغاز میکند، به مرحله عرضه میرساند و وقتی عملکردی خوب در بازار به نمایش نمیگذارند، رهایشان میکند. با درک این موضوع لازم است بدانید که گوگل به عنوان یکی از بزرگترین کمپانیهای جهان (و نه فقط در حوزه تکنولوژی) در تئوری به پشتیبانی سه ساله از Showcase متعهد شده است، اما پیچای میگوید برنامه اینست که پا از این برهه سهساله فراتر گذاشته شود و گوگل «متمرکز بر کمک به پایداری شرکای خبری در سراسر جهان خواهد بود».
هنوز مشخص نیست که هر ناشر چه میزان پول از گوگل دریافت میکند و اینکه مدلهای تجاری چگونه سودی برای گوگل به همراه خواهند آورد. پیچای در اینباره اما میگوید: «مدل تجاری روزنامهها -براساس تبلیغات و فروش اشتراک- برای بیش از یک دهه در حال تکامل بوده. چرا که مردم به دیگر منابع خبری مانند رادیو، تلویزیون و بعد تلویزیون کابلی و رادیوی ماهوارهای روی آوردهاند. اینترنت هم تازهترین تغییر را ایجاد کرده و قطعا آخرین تغییر نخواهد بود. در کنار شرکتها، دولتها و جوامع مدنی، ما هم میخواهیم به ژورنالیسم در قرن بیست و یکم کمک کنیم تا نهتنها زنده باقی بماند، بلکه رشد کند».
پاسخ ها