«اسکلتون» (Skeleton) شرکت فناوری استونیایی با همکاری شرکت فناوری آلمانی «کیت» (KIT)، موفق به توسعه «سوپرباتری» (SuperBattery) جدیدی شدهاند که میتواند در عرض 15 ثانیه شارژ شود. توسعه این باتری با چنین ویژگی بیشک نقطه عطفی در مکانیزم شارژ و دشارژ باتریهای خودروهای الکترونیکی ایجاد خواهد کرد.
باتری جدید، با به کارگیری ابرخازنهای شرکت اسکلتون، صدها هزار بار میتواند شارژ شود و فرآیند شارژ آن همانند باتریهای لیتیوم-یونی وقتگیر نیست.
باتریهای لیتیومی میتوانند انرژی بالایی را در خود ذخیره کنند، اما چگالی توان آنها نسبتاً پایین است. درنتیجه فرآیند شارژ و دشارژ نسبتا کندی دارند. در نتیجه چنین ویژگیهایی باعث میشود که شارژ باتری خودروهای الکتریکی زمانبر باشد و همین مساله به یکی از گلوگاههای اصلی در صنعت تولید خودرو الکتریکی تبدیل شده است.
اما در تولید باتری جدید ترکیبی از سلولهای باتری لیتیوم-یونی معمولی و سوپر سلولهای خازنی اسکلتون به کار گرفته شده است. ابرخازنهای ظرفیت بالای اسکلتون، باعث میشوند سرعت شارژ و دشارژ افزایش یابد. همچنین میتوان این باتریها را صدها هزار بار شارژ کرد.
بخش خازنی باتری هیبریدی به سرعت میتواند شارژ شود ولی عموما یکی از مشکلات مربوط به بخش لیتیومی است. انرژی بخش خازنی نیز عموما برای راندن خودرو الکتریکی کفایت نمیکند. راهکار ارائه شده توسط اسکلتون راه حلی برای این مشکل ارائه داده و توانسته باتری هیبریدی بسازد که به سرعت شارژ میشود.
اسکلتون کماکان روی باتری جدید خود کار میکند و حتی از ماه روی پروژههای دیگری نیز سرمایهگذاری کرده تا بتواند خازنهایی با چگالی انرژی بالاتر توسعه دهد. درنتیجه محصول نهایی، یعنی باتریهای جدیدی با قابلیتهای مناسب برای استفاده در خودروهای الکتریکی به بازار عرضه کند.
البته شرکتهای دیگری نیز وارد همکاری با اسکلتون شدهاند. اسکلتون قصد دارد در آینده نزدیک با همکاری شرکت چینی «Toomen»، روی توسعه ابرخازن با چگالی بالا کار کند. بیشک خازنها جایگاه ویژهای در تولید باتری و همچنین آینده خودروهای الکتریکی خواهند داشت.
پاسخ ها