به دنبال افزایش ۹۰۰ درصدی قیمت ماسک و سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز در شرایط همه گیری کرونا، آمازون به افزایش ناعادلانه قیمتها و گران فروشی متهم شد.
موسسه حامی حقوق مصرف کنندگان «Public Citizen» در ایالات متحده، در آخرین گزارش خود اعلام کرد طی دوره همهگیری ویروس کرونا، آمازون قیمت اقلام بهداشتی را بهصورت ناعادلانه افزایش داده است. در بخشی از این گزارش به قیمت اقلام ضروری همچون ماسک، ضد عفونی کننده دست، اسپری ضد عفونی کننده، دستمال کاغذی و دستمال توالت اشاره شده که با افزایش قیمتی بسیار بالایی طی چند ماه اخیر مواجه بودهاند.
به گزارش این موسسه غیرانتفاعی اول آوریل (۱۳ فروردین ماه) قیمت یک بسته ۵۰ تایی ماسک صورت در حدود ۴ دلار بوده ولی همان محصول در تاریخ ۱۶ آگوست (۲۶ مردادماه) با افزایش قیمت ۹۰۰ درصدی و با قیمت ۳۹.۹۹ دلار توسط آمازون به فروش رسیده است.
همچنین قیمت دستمال توالت که سایر فروشگاهها آن را با قیمت ۶.۸۹ دلار میفروشند، در آمازون تقریبا ۳۷ دلار است. افزایش قیمتها به همین جا ختم نمیشود و قیمت اسپری ضد عفونی کننده با جهش قیمت ۸۰ درصدی از حدود ۷ دلار به ۱۳ دلار افزایش یافته است. این افزایش قیمتها شامل محصولات دیگری از جمله آرد، شکر و نشاسته ذرت نیز میشود.
آمازون بارها و بارها به شرکتهایی که کالاهای خود را گرانتر از قیمت معمول میفروشند خرده گرفته است و پیشتر نیز یک میلیون محصول که گرانتر از قیمت معمول به فروش میرسیدند، از پلتفرم خود حذف کرد و همچنین بیش از ده هزار حساب کاربری که به افزایش قیمت مشکوک بودند، به حالت تعلیق درآورد.
اما گزارش منتشر شده جدید، نمونههایی از محصولاتی را در وبسایت آمازون نشان میدهد که افزایش قیمت شدیدی داشتهاند و برچسب توسط آمازون فروخته شد نیز روی آنها خورده است.
سخنگوی آمازون در بیانیهای اعلام کرد:
«همانطور که پیشتر نیز گفتهایم، افزایش قیمتی برای محصولاتی که مستقیما توسط شرکت به فروش میرسد، اتفاق نیفتاده است. سیستم ما به گونه ای طراحی شده که بهترین قیمت موجود را از میان گزینههای مختلف رقبا نشان میدهد و در صورت مشاهده هر گونه تخطی، سریعاً در رفع آن تلاش می کنیم. تیم آمازون بهصورت شبانه روزی بر فروشگاه نظارت می کنند و تاکنون بیش از یک میلیون کالا را حذف کرده اند. مشتریان آمازون به دنبال کمترین قیمتها هستند و ما سخت تلاش می کنیم تا بهترین قیمت موجود را در بین صدها میلیون محصول فروشگاه به مشتریان ارائه دهیم.»
در حالی که بسیاری از کسب و کارها از جمله گردشگری، هوانوردی و رستورانها در دوران بحران کرونا از پا درآمدند، شرکتهای فناوری و به ویژه آمازون به سود سرشاری درست پیدا کردهاند، به گونهای که ثروت جف بزوس، بنیانگذار این شرکت از ۲۰۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته است.
پاسخ ها