سال 95 بود که شنیده هایی مبنی بر آغاز همکاری خودروسازان کشورمان با شرکت یواز UAZ روسیه به گوش رسید اما روند این همکاری با برداشته شدن تحریمها و آغاز همکاری خودروسازان اروپایی با صنعت خودروسازی کشورمان در نطفه خشکیده شد. حالا اما با بازگشت مجدد تحریمها خودروسازان ایرانی برای همکاری با صنعت خودروسازی روسیه اعلام تمایل کرده و طی ماه های اخیر نیز شاهد اشاراتی به واردات و تولید خودروهای روسی در کشورمان بودیم. سرانجام چندی پیش اعلام شد که شرکت خصوصی سروش دیزل قصد دارد محصولات روسی شرکت یواز (UAZ) را در بازار کشورمان عرضه کند.
آن طور که گفته می شود، سروش دیزل به عنوان نماینده رسمی یواز در ایران شناخته شده و برنامه دارد به واردات و مونتاژ برخی از خودروهای روسی بپردارد. این شرکت همچنین نماینده محصولات دیزلی هیوندای در ایران بوده و اعلام کرده است که تصمیم دارد نسبت به تولید سه محصول مختلف یواز در کلاسهای شاسی بلند، پیکاپ و پروفی اقدام کند.
خودروسازان روسی برخلاف رقبای اروپایی یا حتی چینی خود، از نظر تکنولوژی چندان پیشرفته نیستند و به وضوح از خودروسازان غربی عقب مانده اند، اما آنچه در خصوص یواز پاتریوت دیده می شود، عرضه اولیه این مدل مربوط به سال 2005 میلادیاست که می تواند حکایتگر گذشت 20 سال از تکنولوژی ساخت این خودرو باشد.
در گام نخست، نسخه شاسی بلند یواز پاتریوت در جایگاه یک محصول آفرودی و خانوادگی به بازار می آید و دور از انتظار نیست که حتی نسخه اتوماتیک آن در ایران مونتاژ شود. البته که قابلیتهای شاسی این رده از محصولات یواز، این امکان را فراهم ساخته تا نسخههای پیکاپ هم بر روی پلتفرم این خودرو قابل ارائه باشند.
دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر سادهتر نسبت به دو خودروی دیگر دارد که به صورت شخصی از آن استفاده خواهد شد .البته این خودروها کابینی کاملاً ساده دارند و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپهای اروپایی و آسیایی را داشته باشیم.
ابعاد و اندازه شاسی بلند UAZ
محصولات یواز باتوجه به کاربریهای مختلف، هرکدام اندازههای اختصاصی خود را دارند. ابعاد و اندازه این خودروها میتواند معیاری مناسب برای مقایسه آنان با خودروهای همرده در بازار کشور باشد.
مشخصات فنی سنتی برای استفاده خارج از جاده
هر سه نسخه در بخش فنی مشترک هستند و از موتوری 2.5 لیتری چهار سیلندر استفاده میکنند که خروجی قدرت آن در دور موتور 5000 برابر با 149 اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم در دور موتور 2650 به چیزی حدود 235 نیوتنمتر خواهد رسید که توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی (و احتمالا 6 سرعته اتوماتیک) دریافت شده و به چرخها منتقل میشود.
با پیشرانهای یکسان در زیر کاپوت، نسخه پروفی میتواند سقف سرعت 130 کیلومتر برساعت را پر کند و نسخه پیکاپ بیشینه سرعت 140 کیلومتری خواهد داشت، درحالی که نسخه شاسی بلند به حداکثر سرعت 150 کیلومتر برساعت خواهد رسید.
نقطه قوت این خودروها بهرهمندی آنها از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخهها یکسان بوده و به صورت 4x4 نصب میشود. به عبارت دیگر راننده خودروهای مذکور هرگاه بخواهد میتواند نیروی موتور را به تمامی چرخها و یا تنها به 2 چرخ ارسال کند.
سیستم تعلیق یواز پاتریوت در محور عقب از ارایش کلاسیک و سخت فنرهای شمش به همراه ترمزهای کاسه ای شکل گرفته است که نیروهای وارده از سمت چرخ ها را به شاسی نردبانی سنتی خودرو انتقال می دهند. از این رو می توان گفت که یواز پاتریوت از نظر مشخصات فنی به هیچ عنوان خودرو مدرنی نیست و ساختاری شبیه به خودروهای دهه 90 میلادی دارد.
انتظار می رود یواز پاتریوت در ایران به امکانات و آپشن های زیر مجهز باشد:
در منابع خارجی از پاتریوت به عنوان یک شاسی بلند ارزان قیمت با قیمت 11 هزار دلار یاد می شود که بر مبنای دلار 25 هزار تومانی، رقمی کمتر از 400 میلیون تومان در ایران است، اما قیمت اعلامی برای خودرو یوآز پاتریوت 650 میلیون تومان و قیمت اعلامی برای یوآز پیکاپ 600 میلیون تومان اعلام شده است. این محصول فقط به صورت نقدی از سوی شرکت "سروش دیزل مبنا" عرضه می شود و تحویل خودروها نیز در 120 روز کاری انجام می شود.
پاسخ ها