در سال های آغازین دهه 90 میلادی، پژو تصمیم به طراحی و تولید جایگزینی برای مدل مشهور 205 گرفت. سرانجام در سال 1998 پژو خودرویی رویایی را به علاقه مندان معرفی کرد که از نقطه نظر ظاهری و توانمندی های فنی اصلاً دست و پا بسته نبود. به مدد چنین مواردی 206، پرفروش ترین مدل تولید شده توسط خودروساز فرانسوی تا به امروز است.
تولید 206 در ایران، در پاییز سال 1380 با تیپ 1 آغاز شد و تا امروز، به هر زحمت و ترفندی بوده، ادامه پیدا کرده! ابتدا این هاچبک فرانسوی در 4 تیپ در ایران تولید و عرضه می شد که در ادامه به تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت. در سال 1384 ایران خودرو با همکاری پژو دست به طراحی و تولید مدلی صندوق دار از 206 با پسوند SD ، که برگرفته از واژه Sedan است زد.
206 به دلیل طراحی جلوتر از زمان، پس از گذشت 20 سال از تولدش همچنان ظاهری قابل تحمل و شاید دلنشین دارد، اما هیچکس و هیچ چیز نمی تواند منکر سالخوردگی آن شود. با این حال تنوع مدل های هاچبک در بازار ایران کم است و هر شخصی هم توان پرداخت رقمی در حدود 200 میلیون تومان برای مینی کاری مثل پیکانتو یا بالای 300 میلیون تومان برای DS3 را ندارد. به همین دلیل افرادی که خواهان هاچبکی به ظاهر غیر چینی، با قیمت غیر فضایی و امکانات نسبتاً قابل قبول هستند تنها 206 را پیشروی خود می بینند.
در بازار ایران 6 تیپ 206 یافت می شوند که نامگذاری آن ها به ترتیب تیپ 1، تیپ 2 الی تیپ 6 صورت پذیرفته. پس از کمتر از یک سال از عرضه تیپ 1، تیپ 2 جای آن را گرفت و تیپ 4 نیز به صورت محدود در سبد محصولات موجود شد. تا پیش از سال 1383، تیپ های 3 و 5 هم به بازار آمدند. سرانجام در همین سال (1383) تیپ 6 نیز به بازار ایران وارد شد و لیست تیپ های قابل عرضه کاملتر شد.
از نظر فنی دو نوع پیشرانه در دسترس خریداران است. اولین پیشرانه به نام TU3 که نمونه ضعیف تر محسوب می شود در تیپ های 1 تا 3 یافت می شود و حجمی برابر 1360 سی سی دارد و دارای 4 سیلندر و 2 سوپاپ در هر سیلندر است. گیربکس ارائه شده با این پیشرانه از نوع 5 دنده دستی بوده و خروجی 75 اسب بخاری را به محور جلو انتقال می دهد. مصرف سوخت ترکیبی مدل های مجهز به این پیشرانه 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده.
پیشرانه دیگر که با عنوان TU5 شناخته می شود 1587 سی سی ظرفیت و 4 سیلندر و 16 سوپاپه است. خروجی TU5 110 اسب بخار است که در تیپ های 4 و 6 به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و در تیپ 5 به گیربکس 5 سرعته دستی منتقل می شود. مصرف سوخت ترکیبی مدل های گیربکس اتومات در حدود 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر و در تیپ 5 شاهد رقمی برابر با 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر هستیم.
تیپ 1 فاقد سیستم برق مولتی پلکس است. تفاوت دیگر آن با تیپ 2 وجود فرمان دو شاخه و ساعت دیجیتال به جای صفحه نمایشگر تایپ A است. تیپ 3 به طور ساده تیپ 2 با امکانات تیپ 5 است. تهویه هوای اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از سی دی، سیستم ترمز ضد قفل یا ABS (ترمز های عقب کاسه ای) ، پشت سری صندلی های عقب و شیشه های برقی درب های عقب و دو عدد بلندگوی اضافه کوچک روی ستون A که نقش توئیتر را ایفا می کنند.
تولید تیپ 3 تا سال 1390 ادامه یافت. 206 تیپ 4 تنها به تعداد 191 دستگاه در ایران عرضه شد و مخصوص جانبازان بود. تیپ 4 بین سالهای 1381 تا 1382 مونتاژ شد و تقریبا از هر نظر مشابه تیپ 6 است اما تودوزی کابین و رنگ بدنه متفاوت و چند آپشن اضافه دارد. بنابراین تنها تفاوت تیپ های 4، 5 و 6 به گیربکس آن ها بر می گردد و از نظر مشخصات رفاهی تفاوتی باهم ندارند. تیپ 6 پژو 206 بین سالهای 1383 تا 1391 تولید شد.
بنابراین تنها دو تیپ 2 و 5 در حال عرضه روی خط تولید قرار دارند. مدل SD به دلیل فرم بدنه سدان دارای فضای صندوق بار حجیم تریست. صندوق عقب مدل SD حجمی معادل 325 لیتر به کاربر اعطا می کند و در مدل هاچبک این فضا به 245 لیتر تنزل می یابد. مدل SD همچنین در حدود 165 کیلوگرم از مدل هاچبک 206 سنگین تر است. امروزه تنها مدل V8 که همان تیپ 5 بشمار می رود توسط ایران خودرو تولید می شود.
باید خاطرنشان کرد که تیپ 2 ها در اواخر سال 1388 به ABS مجهز شدند و کیسه هوای راننده به صورت آپشن قابل سفارش بود اما در سال 1390 کیسه هوای راننده به صورت استاندارد روی تمام تیپ 2 ها قرار گرفت. در بازه زمانی سال های 1390 تا 1393 سیستم صوتی کاست خور به سی دی پلیر تغییر کرد و در نهایت در مدل های 94 به بعد، صفحه نمایش MFD جدید با قابلیت پشتیبانی از بلوتوث به امکانات 206 اضافه شدند.
با توجه به نوسانات شدید قیمت ها در بازار خودروی ایران قیمت 206 نیز تغییرات زیادی به خود دیده است. در ادامه نگاهی به قیمت های تقریبی این خودرو، در ابتدای مرداد ماه 99 خواهیم داشت.
پاسخ ها