دنیای دیجیتال🖥

محققان بزرگترین و پیچیده ترین ساختار سیستم CRISPR Cas را ترسیم کردند

محققان بزرگترین و پیچیده‌ترین ساختار سیستم CRISPR Cas را ترسیم کردند

محققان دانشگاه کپنهاگ در مطالعه‌ای جدید بزرگترین و پیچیده ترین سیستم CRISPR را ارائه کردند. آنها معتقدند از این سیستم می‌توان در زمینه‌های زیست‌‌پزشکی و زیست‌فناوری استفاده کرد.

فناوری CRISPR در ویرایش ژن‌ها بکار گرفته می‌شود و پس از معرفی انقلابی در دنیای علم به پا کرد. سیستم کریسپر انواع مختلفی دارد که CRISPR-Cas9 یکی از مشهورترین آنها به شمار رفته و از آن به عنوان «قیچی ژن‌ها» یاد می‌شود. حال محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک ساختار اتمی یکی از پیچیده ترین سیستم‌های CRISPR را نقشه برداری و تحلیل کردند.

محققان بزرگترین و پیچیده‌ترین ساختار سیستم CRISPR Cas را ترسیم کردند

محققان بزرگترین و پیچیده ترین مجموعه CRISPR-Cas را ترسیم کردند. Guillermo Montoya یکی از نویسندگان تحقیق و استاد دانشگاه کپنهاگ می‌گوید آنها حالا نحوه کارکرد این سیستم در مقیاس سلولی را درک کرده‌اند. محققان مجموعه‌ای پیچیده به نام Cmr-β متعلق به زیرگروه مجموعه‌هایی موسوم به type III-B CRISPR-Cas را مطالعه کرده و یافته‌های خود را به شکل عمومی منتشر کردند.

محققان در این تحقیق نقش کمپلکس‌های Cmr را در سیستم ایمنی و مکانیزم‌های زیربنایی ایمنی آن علیه انواع مختلف ویروس‌هایی که به باکتری‌ها حمله کرده و آنها را از بین می‌برند (باکتریوفاژها) و همچنین چگونگی تنظیم آن بررسی کردند. سیستم Cmr که در این مطالعه محققان نقشه آن را ترسیم کردند، ممکن است RNA و DNA تک رشته‌ای را حذف کند که البته بسیار مشکل خواهد بود.

سیستم Cmr در آینده ممکن است همچنان کلید درک واکنش ایمنی باکتری بوده و احتمال دارد از آن برای مبارزه علیه مقاومت آنتی بیوتیکی استفاده شود.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Molecular Cell منتشر شده است.

دنیای دیجیتال🖥