حضور خودروهای چینی در کشورمان را باید به فال نیک گرفت؛ یعنی چارهای نیست جز این که قضیه مذکور به فال نیک گرفته شود.
پیش از انفجار قیمت در بازار خودروی کشورمان و با ورود خودروهای چینی، اقشار پایین دستی جامعه این امکان را یافتند که به غیر از پژو ۴۰۵، سمند و سایر محصولات بی کیفیت داخلی طعم سواری بر خودروهای به روز و مدرن چینی را نیز بچشند که البته این روزها به لطف مدیریت فوق العاده بازار خودرو کشورمان امکان سواری بر محصولات داخلی نیز از آن ها گرفته شده است.
تا پیش از این، استقبال گسترده مشتریان ایرانی از محصولات چینی در غیاب محصولات با کیفیت و ارزان قیمت اروپایی و ژاپنی، موجب شده بود تا حتی بزرگترین خودروسازان داخلی هم به سوی چینیها دست همکاری دراز نمایند.
یکی از برندهای چینی که پایش به کشورمان باز شده شرکت هایما است که در ابتدا با مدل S7 نامش در ایران بر سر زبانها افتاد. هایما یک کمپانی خودروسازی چینی است که فعالیت خود را از سال 1992 آغاز نمود.
چینیها از همان ابتدا به این نکته مهم پی بردند که به منظور پیشرفت همه جانبه و هرچه بیشتر، بایستی به شراکت با کمپانی های سطح اول جهانی بپردازند. در همین راستا شراکت خود را با شرکت ژاپنی و خوشنام مزدا آغاز نمودند.
این شراکت ادامه داشت تا اینکه در سال 2006 سهام متعلق به کمپانی مزدا در شرکت هایما، توسط گروه فاو خریداری شد و هم اکنون هایما به عنوان زیر مجموعه فاو (FAW) به فعالیت خود ادامه میدهد.
اینک ارزش سهام این شرکت در حدود 1.8 میلیارد دلار بوده و در سال 2013 نیز به عنوان 28اُمین تولیدکننده خودرو در چین (دوازدهمین تولید کننده خودرو در میان برندهای چینی) شناخته شد.
پس از عرضه مدل S7 از سوی شرکت ایران خودرو که دارای ابعادی به نسبت بزرگ است تصمیم بر آن شد تا مدل کوچکتر S5 نیز به جهت رقابت با سایر کراس اوورهای چینی کوچک تر موجود در ایران وارد میدان شود. در ادامه با دیجیتال همراه شوید تا با هم به بررسی جنبه های مختلف این خودروی چینی پردازیم.
اینکه شرکت هایما در تولید برخی محصولات خود، خودروهای تولیدی توسط شرکت مزدا را الگو قرار دهد، چندان غیرمنتظره نخواهد بود.
با نگاهی به ظاهر هایما s۵ توربو نیز میتوان به شباهت نسبی آن با خودروی مزدا CX-5 پی برد. طراحی نمای روبرو هایما S5 اندکی اغراق شده و شلوغ به نظر میرسد. هنگامی که در جلوی S5 قرار بگیرید احتمالا نسبت به این سبک از طراحی نسبتا شلوغ چهره هایما S5 ایراد خواهید گرفت.
چراغ های بزرگ هایما S5 دارای حالتی به اصطلاح چشم عقابی هستند و از طراحی داخلی نسبتا زیبایی برخوردار گشتهاند. در میانه بالایی نمای روبرو هایما اس5، جلو پنجرهای به شکل ذوزنقه مانند با اضلاع کرومی حضور دارد که نماد هایما با ابعادی نسبتا بزرگ درون آن خودنمایی میکند.
دو نوار افقی کرومی نیز از هر دو طرف لوگوی هایما تا اضلاع کناری جلوپنجره امتداد یافته اند. یک مجرای ورودی هوا نیز چند سانتی متر پایین تر از جلوپنجره، به نحوی طراحی شده که میشود گفت، قرینهای نه چندان دقیق از فرم کلی جلو پنجره است.
در حد فاصل این قسمت نیز محل نصب پلاک حضور داشته و از جایگیری نسبتا مناسبی برخوردار شده است. بخش تحتانی هم توسط پلاستیک مشکی رنگ مورد هجوم واقع شده است.
نکته ای که در نمای جلوی هایما S5 توربو چندان منطقی به نظر نمیرسد، حضور همزمان دو دسته چراغ روشنایی در روز و مه شکن است که نشان از بیبرنامگی طراحان چینی دارد.
این طور به نظر میرسد که طراحان هایما به جهت خالی نبودن عریضه و صرفا به خاطر پر کردن فضای خالی سپر، این چراغها را اضافه نمودهاند.
استفاده از برخی خطوط حجم دهنده بر روی سپر و درب موتور هم تاثیر خوبی بر افزایش حس اسپرت نمای جلو هایما S5 توربو داشته است . به طور کلی چهره هایما S5 را با ارفاق میتوان مورد قبول دانست و احتمالا پس از طی مدت کوتاهی، در نظر مشتری ایرانی جذاب جلوه خواهد کرد.
نمای جانبی و عقب هایما S5 تداعی گر هیوندا توسان نسل جدید است. در نمای بغل، پنجره ها فرم جذابی داشته و حالتی هیجان انگیز به خود گرفتهاند. سایز چرخها و شعاع قوس گلگیرها، با سایر عناصر طراحی موجود در این بخش هماهنگ است.
به جهت افزایش حالت جسورانه نمای جانبی اس5، یک فرورفتگی به شکل U خوابیده که از انتهای چراغ عقب شروع شده و پس از رسیدن به حدود انتهایی درب جلو به سمت پایین کشیده شده و تا نزدیکی قوس گلگیر عقب امتداد یافته است.
ناحیه نسبتا زیادی از نیمه پایینی نمای جانبی توسط پلاستیک مشکی رنگ اشغال شده است و به جهت افزایش جنبه تجملاتی، یک نوار کرومی باریکتر نیز بر روی آن کار گذاشته شده است.
میله باربند سقفی با رنگ کرومی- مشکی نیز با نمای قسمت پلاستیکی زیرین دربها هارمونی جالبی ایجاد نموده است. در کل نمای جانبی هایما اس5 توربو، علیرغم آنکه بسیار ساده تر از نمای جلوی آن است اما به مقدار بیشتری به دل مینشیند.
فرم تهاجمی رینگهای 17 اینچی و اسپویلر عقب به همراه آنتن کوسهای هم در افزایش زیبایی و تاثیرگذاری بصری نمای جانبی S5 بسیار موثر است.
در نمای عقب هایما S5 نیز می توان ردپای هیوندای توسان نسل جدید را احساس نمود. چراغ های عقب با الگوبرداری از توسان طراحی شده اند.
این چراغ ها دارای زوایای تیز بوده و به صورت دو تکه طراحی شدهاند که بخشی از آن بر روی درب صندوق عقب جای گرفته است. نواحی زیرین سپر عقب نیز به تبعیت از سایر بخش های خودرو به رنگ مشکی درآمده و دو چراغ قرمز رنگ به فرم کشیده در دو طرف قطعه ای دفیوزر مانند خودنمایی میکنند.
شیب انحنای شیشه عقب نیز دارای نمایی دلنشین است که زیبایی نمای پشتی هایما S5 را افزون نموده است. هایما S5 در کلاس بدنه کراس اوورهای کوچک قرار دارد و نباید انتظار ابعاد یک شاسی بلند و یا کراس اور واقعی را از این خودرو داشت.
هایما S5 دارای ابعادی برابر با 4358 میلیمتر طول،1823 میلیمتر عرض و 1620 میلیمتر ارتفاع است. همچنین فاصله دو محور این خودروی چینی برابر با 2630 میلیمتر است.
درکل طراحی ظاهری هایما S5 توربو به گونهای است که به احتمال زیاد قادر است نظر مشتری ایرانی را به خود جلب نموده و مورد استقبال قرار بگیرد.
همین که قدم به داخل کابین هایما S5 می گذارید متوجه طراحی متفاوت داشبورد به ویژه در قسمت کنسول میانی آن خواهید شد. طراحی مورب دریچههای تهویه و ردیفهایی از دکمههای مختلف در موازات آنها که بر روی کنسول میانی تعبیه شدهاند، نمایی متفاوت برای داخل کابین هایما اس ۵ ایجاد نموده است.
نمایشگر هفت اینچی در بخش بالایی داشبورد مأوا گزیده که البته همین امر دسترسی به آن را با دشواری نسبی مواجه میکند. دکمههای چرخان سیستم تهویه به همراه نمایشگری کوچک و چندین دکمه دیگر در زیر آن، نمای زیبایی نداشته و بیشتر شبیه به پنل های پخش صوت خودروهای قدیمی به نظر میرسد.
شکاف ورودی لوح فشرده بر روی کنسول میانی هم کاملا توی ذوق میزند.غربیلک فرمان سایز مناسبی داشته و خوش دست به نظر می رسد. همچنین فرمان با چرم مصنوعی نیز روکش شده است.
صندلیهای هایما S5 فرم مناسبی داشته و برای مسافرت های طولانی، کمتر خسته کننده خواهند بود. کیفیت روکش صندلیها در حد مناسب ارزیابی میشود و پلاستیک به کار رفته در داشبورد نیز چندان بی کیفیت نیست.
پوشش دو رنگ صندلیها که در هماهنگی کامل با پنل دربها هستند نیز بر جلوههای بصری کابین هایما S5 توربو افزوده است. پوشش نرم به کار رفته در قسمت دستگیره دربها حس خوبی داشته و آسایش بیشتری برای سرنشینان فراهم میآورد.
فضای داخلی هایما S5 توربو به دلیل ابعاد نسبتا کوچک این خودروی کراس اوور، چندان جادار و حجیم نیست، هرچند که سبک طراحی بدنه هایما S5 شما را در مورد سایز کابین به اشتباه بیاندازد.
ردیف عقب اگرچه برای سه نفر جا دارد اما بهتر است تنها دو نفر در آن جای بگیرند؛ به ویژه در مسافرت های طولانی قطعا ردیف عقب هایما S5 جای راحتی برای حضور سه سرنشین نخواهد بود.
محفظه بار هایما S5 توربو دارای گنجایشی به حجم ۳۲۰ لیتر است که در مقایسه با فضای ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتری برخی خودروهای سدان داخلی، کوچک به نظر میرسد. البته با خواباندن صندلی های ردیف دوم، این حجم قابل گسترش خواهد بود.
نیروبخش هایما S5 در بازار کشورمان یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم 1.5 لیتر توربو است که حداکثر توان خروجی آن در دور موتور 6000RPM معادل 161 اسب بخار اعلام شده است. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه معادل 223 نیوتون متر است که در بازه 1800 تا 4000rpm پدیدار خواهد شد.
وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به یک گیربکس اتوماتیک از نوع ضریب متغیر پیوسته (CVT) سپرده شده است. میزان مصرف سوخت هایما اس ۵ در حالت ترکیبی معادل 8 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است.
گنجایش باک سوخت این خودرو نیز برابر 60 لیتر بوده و وزن آن، بدون سرنشین و با احتساب مخزن سوخت، معادل 1435 کیلوگرم است حداکثر سرعت هایما S5 توربو نیز به طور رسمی برابر با 170 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. همچنین شتاب صفر تا صد هایما S5 در برخی منابع در حدود 11 ثانیه اعلام شده است.
هایما S5 توربو در ایران بایستی با برخی از رقبای هموطنش رو در رو شود. از جمله مهمترین هماوردان هایما S5 توربو در سرزمین ایرانیان، میتوان به ام وی ام ایکس33 اسپرت اکسلنت، جک S5، جک S3 و چری تیگو5 اشاره نمود که البته همگی خودروهای مذکور با جهش قیمت مواجه شده اند.
هم اکنون و در زمان نگارش این نوشته (مردادماه 99) قیمت هایما S5 توربو در بازار کشورمان بین 450 تا 460 میلیون تومان است و آخرین شرایط فروش این خودرو نیز به بهمن ماه سال 97 باز می گردد. ایران خودرو قیمت این خودرو را آذرماه سال 98 افزایش داده و به حدود 178 میلیون تومان رساند که البته در اعلامیه این افزایش قیمت ذکر شده بود که قیمت مذکور تنها ویژه تسویه حساب "دارندگان حواله" این خودرو است.
پاسخ ها