اگر در جستجوی کار هستید، قطعا برای شرکتهای مختلفی در بازار مورد نظرتان رزومه فرستادهاید اما حالا نه تلفنتان زنگ نمیخورد و نه ایمیلی دریافت میکنید؛ چنین شرایطی به شدت آزاردهنده و ناامیدکننده خواهد بود و احتمالا سرگردانی گریبان شما را خواهد گرفت و در فاصلهای کوتاه اضطراب وجودتان را فرا میگیرد. حتما از خود میپرسید با وجود آشنایی با شایستگیهای خود، چرا رزومه شما دیده نمیشود یا مورد توجه مسئولان شرکتها قرار نمیگیرد. احتمالا یکی از ۶ دلیل زیر به سوالاتتان پاسخ خواهد داد. با دیجیتال همراه باشید.
برای کارفرمای خود محتوایی داشته باشید تا شما را با آنها به یاد بیاورد. فقط در مورد اینکه در هزینههایی صرفهجویی کرده، درصدی به ارزش شرکت افزودهاید یا پولی درآوردهاید صحبت نکنید. پروژههایی را مدیریت کردهاید؟ آمار و ارقام آن را ذکر نمایید. از مقادیر، هزینهها و مدت زمانها به صورت دقیق و با ذکر رقم صحبت کنید. موفقیتهای شخصی یا سازمانی خود را با این ترفند بهتر تشریح کرده و دستاوردهای آماری خود را نمایش دهید. چنین کاری بدون شک اولویت شما در انتخاب توسط کارفرما بهبود میبخشد.
وقتی یک کارفرما رزومهای را مطالعه میکند، لازم است بداند طرف مقابل چه تواناییهایی داشته و چه ویژگیهای تازهای را برای موقعیت شغلی جدیدش به ارمغان خواهد آورد. این موضوع باعث میشود کارفرما بتواند بین شما و دیگر متقاضیان تفاوت قائل شود. آیا به ضربالاجلهای تعیین شده اهمیت میدهید و روی مشتریان متمرکز هستید؟ مهارتها و تجربیات شما چگونه با نیازهای شرکت مرتبط است؟ برندسازی شخصی یکی از روشهایی است که پتانسیل یک نیروی کار را نمایش میدهد. لازم است بدانید چه کسی هستید و چه چیزهایی را میتوانید ارائه دهید، و سپس آنها را به خوبی به کارفرما توضیح دهید. اگر از پس این کار بر نیایید، آنها ارزش واقعی شما را نخواهند دید.
ممکن است خلاصه تجربیات حرفهای شما پر از کلمات ثقیل و اغواگر باشد و همه چیز با اغراقی واضح نوشته شده باشد. به عنوان مثال استفاده از عباراتی مانند «فراتر از انتظارها»، «توانایی ثابت شده»، «قدرت تحلیل فوقالعاده»، «ارتقای کیفیت کار در کمترین زمان ممکن» و غیره این تصور را پیش میآورد که شما در تشریح مهارتهای خود بزرگنمایی کردهاید و احتمالا واقعیت جور دیگری است. شاید چنین اقدامی در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما به اندازه لازم بازگوی تواناییها و مزایای متقاضی نخواهد بود. شاید بهتر باشد به دستاوردهایی که داشتهاید اشارهای مستقیم کرده، و یا پروژههایی که توانایی انجام دادنش را دارید به صراحت بازگو نمایید.
یکسوم بالای هر رزومه، مهمترین بخش آن است؛ چرا که در همان دید اولیه میتواند کارفرما یا مدیر را قانع کند که آیا این رزومه پتانسیلی برای استخدام به شمار میآید یا خیر. این محل بهترین فرصت برای شماست که در آن دستاوردهای خود را توضیح دهید. اختصاص دادن بخشی به ذکر فعالیتهایی که تاکنون با موفقیت انجام دادهاید و پروژههایی را که به سرانجام رساندهاید، باعث میشود به خوبی به چشم کارفرمایان آمده و شانس بالایی برای به دست آوردن موقعیت شغلی مد نظرتان داشته باشید.
لیستهای تیتروار از تواناییها، وظایف و مسئولیتها در یک رزومه خیلی به چشم نمیآیند. سعی کنید فضای مناسبی از رزومه خود را برای توضیح صریح وظایف پیشین خود اختصاص دهید. در مورد چالشهایی که تاکنون با آنها مواجه شدهاید صحبت کنید، راه حلهای پیدا شده را عنوان نمایید و نتیجه را هم توضیح دهید. این ترفند تاثیرگذاری رزومه شما را دوچندان میکند.
گاهی متقاضی کار خودش را به نحوی توضیح میدهد که صرفا به دست آوردن آن موقعیت شغلی باز را هدف قرار میدهد. اگر این بیانیه به اندازه کافی قانعکننده نباشد یا به خوبی نتواند ارزش افزوده شما را در قبال سایر متقاضیان را تشریح کند، احتمالا شانس کمی در قبال پذیرفته شدن از سوی مدیران خواهید داشت. بنابراین پیشنهاد میشود هدفگرایی را کنار گذاشته و به جای آن تواناییها و مهارتهای خود را در زمینه مرتبط با کار توضیح دهید.
رزومه خود را با در نظر داشتن شش نکته ذکر شده بازنگری کنید. از خود بپرسید که چگونه میتوانید رزومه خود را ارتقا دهید، به همین ترتیب موارد فوق را به کار بسته و سپس در متن رزومه اعمال نمایید. تردید نداشته باشید که چنین اقداماتی نرخ پاسخگویی رزومه شما در موقعیت شغلی مورد نظرتان را بالا میبرد.
پاسخ ها