کمپانی بامو اخیرا با تغییراتی که در زبان طراحی محصولات خود داده، مثل لکسس به استفاده از جلوپنجرههای بسیار بزرگ و حجیم رو آورده است. در مدلهای بنزینی و دیزلی اگر چه بزرگتر شدن جلوپنجره میتواند به تهویه و خنکسازی بهتر موتور کمک کند، اما در مدلهای الکتریکی الزامی به استفاده از جلوپنجره مشبک وجود ندارد. از این رو خودروهای برقی جدید معمولا بدون جلوپنجره رایج طراحی میشوند.
اما بامو رویه متفاوتی را در پیش گرفته و قصد دارد جلوپنجره کلیوی شکل را به مشخصه اصلی اتومبیلها تمام الکتریکی خود نیز تبدیل کند. در این مدلها جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوا بوده و ساختاری یکپارچه خواهد داشت.
کراساوور برقی iNext یکی از مدلهای برقی بامو است که سال آینده راهی خطوط تولید خواهد شد. باواریاییها چندی پیش طی مراسمی ویژه به جلوپنجره این خودرو پرداخته و بعضی از قابلیتها و کاربردهای آن را تشریح کردند.
به گفته بامو در پشت جلوپنجره iNext انبوهی از سنسورها، دوربینها و رادارهای مختلف نصب میشود تا این کراساوور برقی پتانسیل هدایت کاملا خودکار را داشته باشد.
آنطور که اعلام شده، جلوپنجره پیشرفته iNext توسط مرکز تکنولوژی و سازههای سبک وزن گروه بامو واقع در شهر لاندسهوت آلمان (LuTZ) توسعه یافته است. جالب آنکه بامو این جلوپنجره را همانند یک «چشم» توصیف کرده میکند.
دکتر اندریاس وندت (Andreas Wendt) عضو هیئت مدیره بامو و مدیر بخش خرید و شبکه تامین کالای کمپانی رانندگی خودکار را فرصتی استثنایی برای آلمان دانسته و گفته با توجه به آینده تکنولوژی محور، این شرکت در حال برداشتن گامهایی بلند در راستای فناوریهای تعیینکننده است. آقای وندت در ادامه صحبتهای خود مرکز LuTZ را به هاب فناوری تشبیه کرده و افزوده مرکز مذکور وظیفه تولید دیگر اجزای مهم از جمله قوای محرکه الکتریکی را نیز بر عهده دارد.
دکتر وندت اعتقاد دارد آینده صنعت حمل و نقل، علاوهبر فناوری خودران با پیشرانههای الکتریکی و دیجیتالسازی اتومبیلها گره خورده است. بد نیست اشاره کنیم نسخه نهایی کراساوور برقی iNext از نسل پنجم سیستم eDrive سود خواهد برد. این سیستم 530 اسب بخار قدرت داشته و توسط پک 80 کیلووات ساعتی تغذیه خواهد شد.
پاسخ ها