ب ام و سری یک جدید احتمالا یکی از پربحثترین و منفورترین خودروهای سه-چهار سال اخیر لقب بگیرد؛ به محض اینکه شرکت باواریایی اعلام کرد قرار است سری یک جدید را به صورت دیفرانسیل جلو عرضه کند و موتور شش سیلندر آن را کنار بگذارد، ناگهان درهای جهنم به روی هواداران باز شد و زندگی چیزی جز پوچی برای مشتاقان ب ام و سری یک نبود.
هرچند که بر اساس آمار، مدل قبلی ب ام و سری یک یعنی نسخه M140i در هر دو قالب دیفرانسیل عقب یا تمام چرخ محرک با پیشرانه شش سیلندر، تنها حدود ۵ درصد از فروش کل شرکت را شامل میشد.
به هرحال این هواداران یا بایست به سراغ نسخه دو درِب دیفرانسیل عقب سری2 بروند و یا این که واقعیت را بپذیرند و با سری1 جدید که دیفرانسیل جلو بوده و فضای سرنشینان و محفظه بار آن نیز گسترش یافته، کنار بیایند. لازم به ذکر است که نسخه تمام چرخ محرک همچنان در مدل جدید نیز حضور دارد.
ب ام و سری1 مورد بررسی در اینجا، از نوع M135i تمام چرخ محرک بوده که حداکثر تا 50 درصد از توان موتور آن از طریق گیربکس آیسین هشت سرعته مجهز به پدل شیفتر پشت غربیلک فرمان، به سوی چرخهای عقب روانه میشود.
همچنین M135i بر روی سیستم تعلیق Mاسپرت تقویت شده با 0.4 اینچ کاهش ارتفاع و فنرهای 10 درصد سفتتر سوار شده است. یک سیستم تعلیق تطبیقپذیر با کمک فنرهای قابل تنظیم نیز به صورت سفارشی در دسترس مشتریان قرار گرفته است.
گرچه سیستم فرمان سفتتر M و ترمزهای M اسپرت نیز در دسترس هستند، اما اینجا خبری از قفل مکانیکی مبدل گشتاور محور جلو نیست. رینگهای 18 اینچی به صورت استاندارد نقش پاهای M135i را بازی میکنند و رینگ های 19اینچی نیز قابل سفارش خواهند بود.
ب ام و به دلیل کمبود فضا، پیشرانه توربوشارژ شش سیلندر قبلی را از کار اخراج کرده و به جای آن نمونه 2.0 لیتری توربوشارژ را از مدل ایکس2 M35i قرض گرفته و در سینه سری1 M135i قرار داده است.
گرچه ظاهرا این پیشرانه با نمونه به کار گرفته شده در مدل 120i تفاوتی ندارد اما با این وجود از میل لنگ، پیستونها و شاتونهای جدید در ساخت آن بهره برده شده است. همچنین نسبت تراکم سیلندر از 10.2:1 به 9.5:1 کاهش یافته تا مقدمات استفاده از توربوشارژرهای بزرگتر در پیشرانه M135i فراهم شود. سامانههای پاشش سوخت، مکش هوا و سیستم خنککننده موتور نیز بهینه سازی شدهاند.
توان خروجی پیشرانه M135i معادل 306اسب بخار است و گشتاور حاصل از آن به رقم 449 نیوتن متر میرسد که در نهایت شتاب صفر تا صد 4.8 ثانیهای را برای سری1 به دنبال خواهد داشت.
رانندگی با سری1 جدید حس بسیار متفاوتی ایجاد میکند که همه آن را نمیتوان ناشی از پیشرانه جدید آن دانست. این پیشرانه نسبت به قبل گرچه حس خوشایندتری ایجاد نمیکند اما غرش و صدای بیشتری از خود تولید نموده که بخشی از آن از طریق اسپیکرهای سیستم صوتی به داخل کابین راه مییابد.
وقتی صحبت از توان در میان باشد، نسخه جدید با وجود 34 اسب بخار قدرت و 49 نیوتن متر گشتاور کمتر، چندان نیاز به شرمندگی در برابر مدل قبلی با پیشرانه شش سیلندر ندارد.
M135i سرزنده و پرتوان عمل میکند. شما میتوانید زندگی خوب و مهیجی را با این پیشرانه جدید آغاز کنید. گیربکس آیسین هشت سرعته نیز به طور کلی عملکرد خوبی دارد؛ گرچه در حالت اسپرت کمی پر سروصدا و سنگین عمل میکند.
به کمک قفل محور جلو و واسطهای ترمزی داخلی چرخها، عبور از پیچها بسیار فوقالعاده است. همچنین سامانه جدید ARB اقتباس شده از مدل i3 نیز به این مهم کمک میکند.
در اینجا سامانه کنترل لغزش دیگر جزئی از ESP محسوب نمیشود بلکه در واحد پردازشگر مرکزی پیشرانه یا همان ECU خوش نشسته است. شرکت سازنده اعلام کرده که سری1 جدید قابلیت کنترل سریعتر و حساستری ارائه میدهد که منجر به کشش بیشتر در هنگام شتابگیری خواهد شد و عملکرد خودرو را در عبور از پیچها و بر روی سطوح لغزنده بهبود میبخشد.
کمفرمانی در هنگام خروج از پیچها مسئله چندان مهمی نیست و میزان کشش به طرز غیرعادی بالاست. هنگام شتابگیری در جادههای پر پیچ و خم و دارای شرایط نامساعد، شما ناچارید با یک فرمان سفت دست و پنجه نرم نمایید.
با وجود سفتی فرمان، اما فرمانپذیری M135i راحتتر و بهتر از دیگر محصولات ب ام و است. تعادل M135i نیز در عبور از پیچها بسیار خوب بوده و به هر اندازه که شما بخواهید سریع و چابک عمل میکند. نسبت به عملکرد تعلیق نمیتوانید شکایتی داشته باشید؛ گرچه کمی فنرهای آن سفت است اما هرگز حس ناخوشایندی به سرنشینان منتقل نمیکند.
فضای داخلی M135i یادآور سری3 است. کیفیت متریال افزایش یافته و برای اولین بار از یک هدآپ دیسپلی 9.2 اینچی در ب ام و سری یک استفاده شده است. نمایشگر مرکزی لمسی و پنل کیلومتر شمار دیجیتال 10.3 اینچی نیز در اینجا قابل مشاهده است.
صندلیهای M اسپرت با پشت سری یکپارچه جاهطلبانه و خوش فرم هستند اما کمی تنگ به نظر میرسند. سرنشینان با قدی بلندتر از 185سانتیمتر، با فضای محدود سر و شانهها چه در جلو و چه در ردیف عقب مواجه خواهند شد.
با این حال M135i نسبت به قبل فضای سر، پاها و شانه بیشتری ارائه میدهد. گنجایش محفظه بار آن نیز به 380 لیتر و 1200 لیتر (در هنگام خواباندن صندلیهای ردیف عقب) میرسد.
مزایا: پیشرانه پرقدرت چهار سیلندر، شتاب بالا، کشش عالی، سیستم تعلیق عالی، فضای داخلی جادارتر.
معایب: فرمان نسبتا سفت، ب ام و سری یک جدید شخصیت ویژه قبل را ندارد، به اندازه مدل قبلی مهیج و اصطلاحا وحشی نیست، افزایش قابل توجه قیمت.
مشخصات فنی ب ام و سری یک 2019
پاسخ ها