رزومه خوب نقش بالایی در استخدام شما دارد. ارتکاب هرگونه اشتباه در نوشتن رزومه میتواند به قیمت عدم دستیابی به موقعیت شغلی تمام شود. در این مطلب ما به بررسی ۷ اشتباه رایج و همچنین نحوه اصلاح آنها میپردازیم.
رزومه نقش تاریخچه شغلی را ایفا میکند و نقش حیاتی در استخدام افراد دارد، بنابراین اگر میخواهید به یک موقعیت شغلی جدید دست پیدا کنید، باید در نوشتن رزومه دقت بالایی داشته باشید و از رایجترین اشتباهات دوری کنید. با چندین دقیقه زمان میتوانید این اشتباهات را برطرف کنید. در ادامه نگاهی به اشتباهات رایج از دید Flex Jobs خواهیم داشت.
نباید رزومه خود را با نوشتن اهداف شروع کنید چرا که این نوع رزومهها دیگر کارایی ندارند. بجای اینکار خلاصهای از صلاحیتهای خود را بنویسید تا مدرنتر به نظر برسد. این صلاحیتها را بصورت عنوان برای رزومه خود در جایی که تاثیرگذارترین حقایق درباره خود را لیست میکنید، درنظر بگیرید که شامل تجربه کاری، زمینههایی که در آن تخصص دارید، مهارتهای کلیدی شامل نرم افزاری و فنی و سبک کاری شما میشود.
یکی دیگر از اشتباهات رایج متقاضیان، وجود خلاصه صلاحیتها و مهارتهایی است که با فرصت شغلی درخواستی تطابق ندارد. شما باید همیشه رزومه خود را با توجه به موقعیت شغلی، شخصی سازی کنید تا فردی که قصد استخدام شما را دارد، دلیل این کار را بداند. بهترین کار این است که در رزومه شما پیام واضحی درباره کاری که میخواهید انجام دهید، وجود داشته باشد.
این کار را میتوانید با تمرکز روی کلمات کلیدی توضیحات شغلی و یا مهارتهای خود بدون موارد نامربوط شروع کنید. اگر بدنبال موقعیت شغلی هستید که نیاز به ۳ تا ۵ سال سابقه کار دارد و شما ۴ سال در این زمینه فعالیت داشتهاید، در خلاصه صلاحیتهای خود اطلاعاتی را قرار دهید که نشان دهد شما واجد شرایط هستید.
تبدیل رزومه خود به لیستی از وظایف و کارها یک اشتباه رایج است که نباید آن را انجام دهید. در حالی که اشاره به مسئولیتهای خود در موقعیت شغلی اهمیت دارد، دستاوردهای شما مهمتر هستند. لیست کردن کارها میتواند برای فردی که بدنبال استخدام شما است نیز خستهکننده باشد.
دستاوردها نشان میدهند که شما کارها را انجام میدهید. لیست کردن وظایف و مسئولیتهای روزانه شما مانند اشتراکگذاری دستاوردها، روی کارفرما تاثیرگذار نیستند. فرض کنید شما مسئول فروش یک دستگاه میشوید، بنظرتان نوشتن این وظیفه اهمیت بالاتری دارد یا اینکه به کارفرما بگویید سومین فروشنده برتر در تیم خود هستید؟ مسلما برتری شما بیشتر توجه کارفرما را جلب میکند.
در رزومه خود بجای اینکه بنویسید برای کاهش هزینهها و افزایش درآمدها اقداماتی انجام دادهاید، درصدها را ذکر کنید. برای مثال از افزایش ۳۰ درصدی درآمد و کاهش ۱۸ درصدی هزینهها در زمان مدیریت خود صحبت کنید.
سخت کوش، با انگیزه و کلماتی از این دست قدیمی شدهاند و اغلب افراد از آنها استفاده میکنند. کارفرماها از این کلمات در رزومهها دوری میکنند و شما نیز باید دور این کلمات را خط بکشید. در رزومه خود از کلمات و عبارات تازه و بهتر استفاده کنید.
بجای این کلمات، دستاوردهای خود را ذکر کنید که البته در مورد بالا قبل آن توضیح دادیم. بجای اینکه بگویید روحیه کار گروهی دارید، از پروژه تیمی که در آن حضور داشتهاید بنویسید و به آن روح دهید.
اکثر کارشناسان توصیه میکنند که رزومه شما یک یا دو صفحه باشد، چرا که اگر رزومه بسیار طولانی باشد، کارفرما احتمالا آن را نمیخواند و در برابرش جبهه میگیرد. با توجه به این محدودیت، نوشتن تمام مهارتها سخت میشود. به همین علت بسیاری به سراغ فونتهای کوچک و گسترش حاشیههای صفحه میروند تا به فضای بیشتری دسترسی پیدا کنند.
از آنجایی که کارفرما رزومههای زیادی را میخواند، باید بدنبال رزومهای باشید که از نظر بصری چشمنوازتر است. مرتبطترین اطلاعات را درون رزومه خود بنویسید و همچنین از فونت مناسب استفاده کنید. رعایت این دو نکته باعث میشود که دستاوردهای شما به خوبی توسط کارفرما یا مسئول استخدام دیده شوند.
هرچقدر هم تجربه کاری داشته باشید و همچنین موفقیتهای زیادی بدست آورده باشید، اگر در نوشتن رزومه دقت کمی به خرج دهید و در آن غلط املایی یا دستوری به چشم بخورد، کارفرما به شما اعتماد نخواهد کرد. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم قبل از ارسال رزومه خود، آن را در اختیار یک فرد مورد اعتماد برای بررسی دقیق قرار دهید.
زمانی که فرد جویای کار درخواستهای کارفرما را مدنظر قرار ندهد، به دید شرکت توجه چندانی به جزئیات نداشته و همچنین در انجام وظایف خود نیز جدی نیست. دنبال نکردن دستورالعملها یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه محسوب میشود که با چند دقیقه وقت بیشتر میتوانید از آن جلوگیری کنید.
شرکتها به دنبال افرادی هستند که از همان روز اول به جرئیات توجه میکنند و ثابت قدم هستند. با دوری از ۷ اشتباه بالا در نوشتن رزومه میتوانید شانس خود برای استخدام شدن را افزایش دهید.
پاسخ ها