پس از ماهها کشمکش، سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری و به خودروها سهمیه سوخت ماهیانه داده شد. بنابراین باید از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین ها استفاده شود و با صدور تمام کارت سوخت های ثبت نامی، استفاده از کارت سوخت جایگاه ها نیز ممنوع می شود.
نقش اثر گذار و غیرقابل انکار بنزین در زندگی و معیشت مردم سبب شده است تا قیمت و میزان مصرف آن در کشور یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات اقتصادی خانوارها و دولت ها محسوب شود. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و مصرف بنزین از جمله مواردی به شمار می رود که دولت و مجلس را برای سهمیه بندی بنزین ترغیب کرده است.
در این مطلب می توانید کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به پروسه صدور، توزیع و استفاده از کارت سوخت را مطالعه بفرمایید. با ما همراه باشید:
فاطمه کاهی با بیان اینکه هر کارتسوخت متعلق به یک خودرو است، اظهار کرد: «در صورتی که فروشنده کارت سوخت را در اختیار خریدار قرار ندهد، خریدار می تواند با در اختیار داشتن مدارک لازم نسبت به دریافت المثنی کارت سوخت خود اقدام کند و در این میان کارت سوختی که در اختیار مالک سابق قرار دارد باطل خواهد شد.»
وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای دریافت کارتسوخت جدید وجود ندارد، تصریح کرد: «تمام مدارک سندی خودرو میبایست به مالک جدید منتقل شود که کارت سوخت نیز شامل همین مدارک است، اگر شخصی این مساله را رعایت نکرد مالک جدید خودرو با مدارک کامل میتواند با مراجعه به پلیس +10 این مساله را پیگیری و کارت سوخت خود را دریافت کند.»
سخنگوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی با بیان اینکه کارتسوخت به نام خودرو است و فردی که صرفا نام آن روی کارت درج شده نمیتواند کارت را باطل کند، گفت: «اولین شخصی که برای خودرو مذکور درخواست کارت سوخت داده است نام آن فرد روی کارت درج میشود اما این مساله به این معنا نیست که این فرد بتواند کارتسوخت را باطل کند.»
پس از پایان سوختگیری خودرو، بلافاصله کارتسوخت خود را خارج نکنید زیرا در این صورت در هر مرحله تقریبا ۱/۵ تا ۲ لیتر از سهمیه سوخت شما کم میشود.
سهمیه کارتسوخت جایگاهداران به حالت سابق یعنی ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری بازگشته و محدودیت ۲۰ لیتر کارت سوخت جایگاهداران برداشته شده است. هم اکنون بنزین با کارت سوخت جایگاهداران برای کسانی که کارتسوخت ندارند، هر لیتر ۳۰۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
به گفته یک مقام مسئول (مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران)، تاکنون دو برابر تعداد خودروهای کشور کارتسوخت صادر شده، باز هم ۴۰۰ هزار نفر در یک ماه اخیر، تقاضای صدور کارت سوخت المثنی کردهاند.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم تا دیگر اخبار پیرامون کارتسوخت:
شهرام رضایی با اشاره به تعداد کارتهای سوخت صادر شده در کشور اظهار کرد: «مطابق قول شرکت ملی پخش تا پایان مهر ماه امسال کسانی که از ماههای گذشته اقدام به ثبت نام برای دریافت کارتسوخت کردند، کارتسوخت آنها آماده شد و بر همین اساس تا پایان مهر کارت 3 میلیون و 600 هزار نفر تحویل اداره پست و به متقاضی ارسال شد.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآرودههای نفتی تصریح کرد: «900 کارت سوخت در باجه معطله پست که بخشی از آن مربوط به گذشته است به دلایلی از قبیل تغییر آدرس و نیاز به دریافت از سوی خود شخص در باجه پستی مانده است.»
وی ادامه داد: «در حال حاضر 16 درصد مردم از کارت سوخت خود برای سوختگیری استفاده میکنند که این رقم چندان خوشایند نیست و کاهش سهمیه جایگاه داران به 20 لیتر به ازای هر بار سوخت گیری برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی است.»
به گفته وی؛ درخواست روزانه برای دریافت کارت سوخت المثنی به صورت روزانه انجام میشود.
رضایی بیان کرد: «متقاضیانی که کارتسوخت آنها در باجه معطله پست قرار گرفته است، میتوانند از طریق سایت پست از محل پستی خود با خبر شوند، اما نیازی به حضور در باجه نیست و میتوانند از طریق شعبه نزدیک به محل زندگی خود درخواست ارسال به درب منزل را داشته باشند.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: «برای سهولت در استفاده مردم از کارت سوخت در ابتدا رمز کارت را بر مبنای 4 رقم کارت ملی قرار دادیم تا مردم مشکلی در استفاده از کارتسوخت شخصی نداشته باشند.»
وی افزود: «برای ترغیب مردم به استفاده از کارت سوخت تنها سیاست حذف سهمیه جایگاه داران میتواند جوابگو باشد، اما در حال حاضر کاهش سهمیهای جایگاه داران در نظر گرفته نشده است.»
رضایی عنوان کرد: «سوخت گیری با کارت سوخت شخصی این امکان را به مردم میدهد که با هر بار استفاده از کارت 60 لیتر سوخت گیری کنند که این روش به شفافسازی میزان مصرف کمک شایانی خواهد کرد.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: «طی 12 سال گذشته ضرب العجلی برای دریافت کارت سوخت در نظر گرفته نشده و در صورت مفقود شدن کارت سوخت، هر فردی میتواند با مراجعه به دفاتر امور مشترکین برای دریافت المثنی اقدام کند.»
وی با هشدار نسبت به پیامک و صفحات جعلی در فضای مجازی ثبت نام برای کارت سوخت تاکید کرد: «برای دریافت کارت سوخت و المثنی هیچ ثبت نام اینترنتی در بستر فضای مجازی صورت نمیگیرد و به پیامهای ارسالی از سوی سودجویان توجهی نکنند.»
رضایی گفت: «کارت هوشمند سوخت تنها از طریق دفاتر پلیس صادر میشود و نیازمند مراجعه حضوری متقاضی است.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده است: «افرادی که برای صدور المثنی کارت سوخت مفقودی خود اقدام نکردهاند در صورت تخلف احتمالی شریک جرم خواهند بود.»
شهرام رضایی، مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: «استفاده از کارتهای سوخت به صورت دائم به ویژه در شهرها و استانهای مرزی پایش میشود و اگر همکاران ما متوجه شوند کارت سوختی در شهری به جز شهر محل سکونت مالک و یا توسط فردی به جز مالک در حال استفاده است آنها را به عنوان کارتهای مهاجر تلقی کرده و ابطال میکنند.»
وی گفت: «با توجه به اطلاع رسانیهایی متعدد درباره تعیین تکلیف کارتهای سوختهای المثنی و الزامی شدن استفاده از کارتهای سوخت شخصی، بنابراین از این پس اگر از کارتی سوء استفاده شود مبنا را بر این قرار میدهیم که احتمالا صاحب کارت نیز از این سوء استفاده مطلع بوده است.»
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، با بیان اینکه مسئولیت کارت سوخت شخصی همانند کارتهای بانکی با صاحب کارت است افزود: «از این پس در صورت سوء استفاده از کارتهای سوخت شخصی ممکن است بنا به تشخیص مقام قضایی مالکان این کارتها تا مدتی قادر به استفاده از کارت خود نبوده و از مزایای آن محروم شوند و حتی ممکن است مجازاتهایی نیز برای این افراد در نظر گرفته شود.»
وی تاکید کرد: «از همه افرادی که کارت خود را گم کردهاند و همچنان برای صدور المثنی یا تعیین تکلیف کارت سوخت خود اقدامی انجام ندادهاند میخواهیم هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنند تا دچار آثار سوء بعدی نشوند.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تاکید کرد:
سقف ماهانه دریافت بنزین با کارت سوخت شخصی ۲۵۰ لیتر است که این محدودیت پیش از این نیز اعمال میشد.
چندی قبل کاهش 50 درصدی سهمیه هر کارت سوخت آزاد، از 60 لیتر به 30 لیتر اعمال شود و حالا از بامداد روز سه شنبه 16 مهرماه این خبر می رسد که این سهمیه به 20 لیتر کاهش پیدا کرده است. همچنین وزیر نفت کشورمان در تازه ترین اظهارات خود، از احتمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در چند ماه پایانی سال صحبت کرده و هیچ چیز را در این رابطه غیر ممکن نمی داند.
افراد به راحتی میتوانند با ورود به سایت sokht.epolice.ir و وارد کردن شماره پلاک خود پیگیر وضعیت کارت سوخت خود شوند. همچنین با دریافت شماره مرسوله پستی و ورود به شرکت ملی پست کارت سوخت خود را به راحتی پیدا کنند.
از امروز 20 مرداد ماه 1398، استفاده از کارت سوخت در شهرهای بزرگی نظیر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و ...اجباری شده است و رمز کلیه کارت های سوخت نیز به چهار رقم آخر کد ملی فردی که کارت سوخت به نامش صادر شده تغییر کرده است. بنابراین اگر کارت ملی به نام شما صادر شده، رمز آن نیز چهار رقم آخر کد ملی شماست و اگر خودرو را از فرد دیگری خریده اید که نامش بر روی کارت سوخت درج شده، باید با مراجعه به اسناد و مدارک خودرو و پیدا کردن کد ملی فرد مذکور، رمز کارت خود را (چهار رقم آخر کد ملی فرد صاحب کارت) پیدا کنید.
پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری با ترفند دو نرخی شدن سهمیه بنزین به شهروندان هشدار داد. در روزهای اخیر افراد سودجو و کلاهبردار با تبلیغات دروغین در مورد دو نرخی شدن سهمیه بنزین و ارسال پیامهایی با این محتوا به کاربران فضای مجازی و شبکههای اجتماعی این افراد را به درگاههای جعلی موسوم به فیشینگ هدایت کرده و پس از دریافت اطلاعات کارت بانکی نسبت به برداشت غیر مجاز از حسابشان اقدام میکنند.
این افراد در پیامهایی ادعا کرده اند که برای دریافت سهمیه سوخت، جلوگیری از دو نرخی شدن قیمت بنزین در کارت سوخت و ... باید حتما در سایتی ثبت نام کنند که این همان سایت فیشینگ است.
در همین راستا نیز اخیرا سایتی به نام www.Iniopdc.com که آدرسی مشابه سایت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران دارد، فعال شده بود که پلیس فتا اقدام به برخورد با آن کرد و اقدامات برای شناسایی و دستگیری گردانندگان آن در حال انجام است.
در حالی در پیامک بالا از نامنویسی سهمیه بندی بنزین اطلاع داده شده، که آغاز چنین نامنویسی واقعیت ندارد و لینک ارائه شده، احتمالا لینکی جهت دزدیدن اطلاعات شخصی و بانکی قربانیان است.
طبق مصوبه دولت، موتورسیکلتهای با سن بالای ۱۰ و خودروهای با سن بالای ۲۵ سال به دلیل فرسودگی نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند و صاحبان این وسایل نقلیه باید سوخت مورد نیازشان را از طریق کارت آزاد داخل جایگاه ها تهیه کنند.
به گفته معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی تهران:
تمامی تاکسیرانان شهر تهران جهت دریافت، فعال سازی و صدور کارت المثنی و حتی تغییر رمز کارت سوخت می بایست دارای پروانه هوشمند معتبر باشند. تاکسیرانان می توانند برای هرگونه اقدام اداری در خصوص کارت سوخت با مراجعه به هریک از دفاتر هماهنگی امور اداری گواهی لازم را دریافت کرده و به شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی مراجعه کنند. کارت سوخت تنها برای تاکسیرانانی صادر می شود که فعالیت مستمر دارند و مورد تأیید سازمان تاکسیرانی است.
در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر دیگر اخبار پیرامون کارت سوخت:
برای آگاهی یافتن از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت، کافیست شماره وی آی ان (VIN) را توسط پیام کوتاه (SMS) به شماره 1101202040 ارسال نمائید. در صورتی که قالب و ساختار مشخص شده در این راهنما را در نوشتن شماره وی آی ان در پیام کوتاه رعایت نمایید، سیستم نرمافزاری بطور خودکار در همان لحظه پاسخ شما را میدهد.
برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) موتور سیکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد نمایید
به عنوان نمونه M*IRKV91MN5O3685988 برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وی آی ان (VIN) خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد نمایید.
به عنوان نمونه
V*IRPC90VV5I9658742
براساس اعلام دولت از 15 روز دیگر سوختگیری تنها با استفاده از کارت سوخت شخصی صورت میگیرد و افرادی که هنوز کارت سوخت دریافت نکردهاند باید نسبت به دریافت آن به طور جدی تری اقدام کنند.
آن طور که شرکت ملی پست اعلام کرده متقاضیان به راحتی میتوانند آدرس کارت سوخت خود را از سایت پست به نشانی www.post.ir پیدا کنند.
پرداخت مبلغ زیر که از طریق دستگاههای کارت خوان موجود در دفاتر دریافت میشود:
مبلغ پرداختی | صاحب حساب |
100،000 ریال (ده هزار تومان) | شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی |
توجه:
در صورت داشتن هرگونه سؤال، پیشنهاد یا انتقاد پیرامون سامانه هوشمند سوخت میتوانید با مرکز تماس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با شماره 09627 تماس حاصل نمایید.
طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، قرار است از 20 مردادماه، استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی شود و عرضه بنزین در جایگاههای سراسر کشور از این تاریخ صرفاً با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو، امکانپذیر خواهد بود.
در این خصوص کسانی که متقاضی کارت سوخت المثنی و یا اتصال کارت بانکی به کارت سوخت شدهاند، قرار است تا قبل از تاریخ 20 مردادماه، کارت سوخت جدید خود را دریافت کنند.
در این بین، مالکان موتورسیکلتهای با سن بالای 10 سال و خودروهای با سن بالای 25 سال، طبق قانون نمیتوانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.
پیگیریها از مجموعه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در خصوص سرنوشت موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت، حاکی از این است که قرار است پیش از تاریخ 20 مردادماه امسال، یک اطلاعیه مختص این افراد به صورت رسمی از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی صادر شود و در خصوص نحوه سوختگیری مالکان موتورسیکلتهای با سن بالای 10 سال و اتومبیلهای با سن بالای 25 سال اطلاع رسانی شود.
با توجه به اینکه یکی از سوالات رایج بین مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، نحوه بازیابی رمز کارت سوخت خودرو خود است، شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی اعلام کرده است، رمز این کارتها به صورت پیش فرض چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو (فردی که کارت به نامش صادر شده) است. اما اگر نام مالک فعلی خودرو با نام ثبت شده در روی کارت سوخت مغایرت داشته باشد و یا افراد رمز کارت سوخت خود را از حالت پیش فرض تغییر داده باشند، در صورت فراموش کردن رمز کارت هوشمند سوخت، برای بازیابی آن باید به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در سراسر کشور مراجعه کنند.
جهت انجام فرآیند حذف رمز کارت سوخت همراه داشتن مدارک هویتی مالک و مدارک شناسایی خودرو الزامی است. همچنین حضور مالک وسیله نقلیه جهت حذف رمز کارت ضروری بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه وکالتنامه محضری و یا برگه انحصار وراثت حذف رمز کارت سوخت امکان پذیر است. در دست داشتن اصل کارت هوشمند سوخت دارای فیزیک سالم بدون چسب خوردگی و شکستگی و ... نیز جهت حذف رمز الزامی است.
متقاضیان میتوانند در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری با شماره تلفن 09627 مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تماس بگیرند.
لحظاتی پیش پس از ساعت ها گمانه زنی در مورد افزایش قیمت بنزین و آزاد سازی نرخ حامل های انرژی بر اساس قیمت های اخیر نرخ ارز، سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و براین اساس قیمت بنزین معمولی از 1000 تومان به 1500 تومان افزایش یافته است که در سهمیه ای 60 لیتری (در یک ماه) در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار خواهد گرفت.
قیمت بنزین آزاد (پس از اتمام سهمیه 60 لیتر در ماه) معادل 3000 تومان اعلام شده است که افزایشی سه برابری را نسبت به قیمت قبلی (لیتری یک هزار تومان) نشان می دهد و قیمت بنزین سوپر نیز با افزایشی کمتر از 300 درصد از 1200 تومان (سابق) به 3500 تومان رسیده است که مسلما افزایشی قابل توجه برای مالکین خودروهای جدید محسوب می شود. چرا که بسیاری از دارندگان خودروهای مدرن و مجهز به موتورهای توربو نیازمند استفاده از بنزین سوپر هستند.
شاید تفاوت جالب توجه دور تازه سهمیه بندی بنزین نسبت به دور قبلی در حذف سهمیه بنزین سوپر باشد، در واقع پیش از این و در دور قبلی مالکین می توانستند سهمیه 60 لیتری بنزین موجود در کارت سوخت خود را از نوع بنزین معمولی و بنزین سوپر انتخاب نمایند، اما حالا بنزین سوپر تنها با نرخ آزاد (3500 تومان) عرضه می شود که به معنای افزایش قابل توجه هزینه سوخت گیری خودروهای مدرن برای مالکین خواهد بود.
همچنین براساس خبرهای اولیه، سهمیه جدید بنزین خودروهای مختلف به شرح جدول بالا اعلام شده است، خودرو سواری شخصی 60 لیتر در ماه، خودرو سواری شخصی دوگانه سوز، 30 لیتر در ماه، تاکسی بنزینی 400 لیتر، تاکسی دوگانه سوز، 200 لیتر. موتور سیکلت 25 لیتر، وانت بین 60 تا 300 لیتر و آمبولانس نیز 500 لیتر در یکماه. البته این سهمیه بندی چندان موثق نیست و احتمال تغییرات در جدول فوق وجود دارد که به محض اطلاع رسانی مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهد گرفت.
بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام کارت سوخت المثنی برای بار دوم نداشته و کارت سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن ها تحویل داده خواهد شد.
این هموطنان هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب (10 هزار تومان)، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهند کرد.
به گفته فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی: «ذخیره شدن سهمیههای بنزین فقط مختص به سواریهای شخصی و موتورسیکلتها است.»
وی افزود: «سقف ذخیره سهمیه برای سواری های شخصی تا 360 لیتر و به مدت 6 ماه است و آنچه مازاد بر 360 لیتر باشد، میسوزد؛ یعنی ذخیره نمیشود.»
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: «برای موتورسیکلتها نیز سقف ذخیره سهمیه سوخت، 150 لیتر و تا سقف بازه زمانی 6 ماهه خواهد بود».
کاهی همچنین اذعان داشت: «بخشی از سهمیهها به صورت اعتباری و به صورت پیمایشی است، سهمیههایی که بر اساس پیمایش است باید حتما مسیر طی شود، تا سهمیه مربوطه به صورت اعتباری شارژ شود.» خبر تکمیلی درباره سهمیه بنزین وانت ها را اینجا بخوانید.
هنگام استفاده از کارت سوخت شخصی ممکن است با پیامهایی همچون کد 25 یا کارت ابطالشده مواجه شوید که این مسئله به دلیل استفاده نادرست از کارت و مخدوش شدن فیزیک کارت است. همچنین ممکن است مالک کارت آن را ابطال کرده باشد که درصورت دریافت این پیام، مالکان برای صدور المثنی کارت باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: «پیشبینی میکنیم با توجه به افزایش درخواستها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول میکشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.»
فاطمه کاهی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تأخیر در صدور کارتهای سوخت اظهار داشت: «درخواستها برای دریافت کارت سوخت از روز سهمیه بندی نسبت به شرایط عادی ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است.»
وی افزود: «ظرفیت تولید کارت سوخت در شرایط عادی ۴ تا ۵ برابر درخواستها بود و مشکلی از جهت صدور به موقع کارت سوخت وجود نداشت اما در حال حاضر دو برابر بیش از ظرفیت تولید کارت سوخت، درخواست دریافت میکنیم.»
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه خودروهای نو شماره نیز در صف صدور کارت سوخت قرار گرفتهاند، گفت: «پیشبینی میکنیم با توجه به افزایش درخواستها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول میکشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.»
کاهی تصریح کرد: «با این وجود تمام تلاشمان را میکنیم که ظرفیت تولید کارت سوخت را بالا ببریم و در عین حال سهمیه خودروهایی که کارت سوخت دریافت نکردهاند محفوظ برای آنها باقی میماند.»
وی در پایان گفت: «با توجه به اعلام مکرر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره لزوم دریافت کارت سوخت از تابستان گذشته تا الان بهتر بود شهروندان زودتر برای دریافت کارت سوخت خودروی خود اقدام میکردند تا شاهد تراکم درخواستها نباشیم.»
با گذشت چندین روز از آغاز سهمیه بندی بنزین و الزام استفاده از کارت سوخت در هر بار سوختگیری، سوالات مختلفی در خصوص استفاده و دریافت کارت سوخت پرسیده شده است.
طبق آخرین آمار از شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کمتر از ۲۵۰ هزار کارت سوخت در دست صدور باقی مانده است که به گفته امیر وکیل زاده مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی روزانه ۴۰ هزار کارت صادر میشود.
همچنین تعدادی بالغ بر ۷۰۰ هزار کارت سوخت در باجههای پستی باقی مانده است که به متقاضیان از طریق پیامک ابلاغ و تحویل داده خواهد شد.
پیروی سوال یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه اگر فردی خودرو به نام خود نداشته اما خودروی فرد دیگری با مالکیت در اختیار وی قرار گرفته باشد چگونه می تواند نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام کند؟
یک مقام مسئول در شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به این سوال، می گوید: «برای اینکه افراد با وکالت نامه تام الاختیار جهت دریافت کارت سوخت خودرویی با نام غیر اقدام کنند، فقط در دفاتر خدمات مشترکان میتوانند با وجود سند وکالت ثبت نام و نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام کنند.»
وجود اشکال فیزیکی در برخی کارت سوختهای جدید تأیید شده و مشخص شد که مشکل از Reader های کارتخوان جایگاهها بوده که برخی از نازلها نمی توانند چیپستهای جدید را بخوانند و باید باز تنظیم شوند.
مشکل فیزیکی کارتهای سوخت جدید مربوط به اندازه چیپستهای روی کارت هوشمند سوخت بوده که امکان سوختگیری با آن را غیر ممکن کرده است.
یکی از افرادی که به اذعان خودش، بعد از 2 ماه و نیم انتظار برای صدور کارت سوخت المثنی، در روزهای اخیر کارت سوخت به دستاش رسیده است، گفت: «بعد از آنکه نتوانستم با کارت سوخت جدید، سوختگیری کنم، ابتدا متصدیان جایگاه سوخت گفتند که مشکل از رمز کارت است و پس از مراجعه به یکی از مراکز تغییر رمز، متوجه شدم که اشکال کارت سوخت از چیپست کوچک تر از معمول آن بوده و در روزهای اخیر، بیش از 10 نفر به این مرکز مراجعه کردهاند که چنین مشکلی داشته اند.»
یکی دیگر از افرادی که با این مشکل فیزیکی کارت سوخت مواجه شده بود، گفت: «در تماس و مراجعه به شرکت ملی پخش و در میان گذاشتن مشکل خود، به من گفتند که شما کارت سوخت خود را بسوزانید و دوباره درخواست کارت سوخت المثنی کنید، چرا من پس از مدتها انتظار برای صدور کارت المثنی، دوباره باید زمانی حداقل یک ماهه را منتظر صدور کارتی دیگر باشم؟»
بر این اساس، اگر افرادی که کارتسوخت المثنی خود را اخیرا دریافت کردهاند و مشکلی مشابه در زمان سوختگیری داشتند، کارت خود را در نازلی دیگر امتحان کنند.
قرار است با پیگیری های شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، این مشکل فیزیکی کارتهای سوخت جدید، در آینده ای نزدیک با تنظیم کارتخوانهای نازلهای سوخت رفع شود.
اگر دارندگان چنین کارتهای سوختی با این مسئله مواجه شدند که نمیتوانند در هیچ نازل و جایگاهی با استفاده از کارت سوخت خود، بنزین بزنند، به نواحی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مراجعه کنند.
شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اعلام کرد: «دو مرحله اخطار پیامکی برای مالکان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث ارسال می شود و پس از آن، کارت هوشمند سوخت آنها ابطال خواهد شد.»
رضایی افزود: «در این قانون آمده است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارتسوخت و تخصیص اولیه سهمیه و یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمه خودداری کند، همچنین در تبصره ای تأکید شده که بیمه مرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند که اطلاعات مربوطه به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار دهند.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده است: «در حال حاضر حدود 460 هزار درخواست جدید صدور کارت سوخت المثنی در نوبت صدور است و برای پاسخگویی هر چه سریعتر به این درخواستها، ظرفیت تولید روزانه کارتسوخت را به ۵۰ هزار عدد رساندهایم.»
شهرام رضایی، مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهار داشت: «مراجعههای مردمی به باجههای پست برای دریافت کارتهای سوخت معطل مانده در پست، در هفتههای اخیر خوب بوده و تعداد قابل توجهی از کارتسوختهای موجود در باجههای معطله پست به دست مالکانشان رسیده است.»
وی افزود: «در حال حاضر 475 هزار کارتسوخت در باجه معطله داریم که همچنان منتظر حضور مردم برای دریافت این کارتها هستیم، اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعداد زیادی از این 475 هزار کارت سوخت، مربوط به سالهای خیلی قبل است و این احتمال را میدهیم که شاید هیچوقت کسی دنبال این قبیل کارتسوختها نیاید.»
رضایی تصریح کرد: «با توجه به اینکه این کارتها اموال مردم و کشور است و هزینه زیادی برای صدور آنها شده است، ما همچنان این کارتها را نگه میداریم و فعلا برنامهای برای جمعآوری آنها نداریم.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در خصوص صف انتظار صدور کارتهای جدید سوخت گفت: «در حالی که در حالت طبیعی به طور متوسط ارائه درخواست صدور کارتسوخت المثنی حدود 5 هزار عدد در روز بوده، هم اکنون در برخی روزها شاهد ثبت بیش از 45 هزار درخواست جدید هستیم.»
وی ادامه داد: «ما ظرفیت تولید روزانه کارت سوخت را 6 برابر متوسط ارائه درخواستها در حالت نرمال و به اندازه 30 هزار عدد دیدهایم، اما در روزهای اول آغاز سهمیه بندی بنزین، ارائه 5 هزار درخواست صدور کارت سوخت، به بیش از 80 تا 90 هزار درخواست در روز رسید و اکنون نیز در برخی روزها اعداد بالایی چون 47 هزار درخواست جدید در روز ثبت می شود.»
رضایی اذعان داشت: «این تجمع درخواستها به خاطر این بود که مردم حرف ما را در ماههای قبل از سهمیه بندی گوش نداده بودند که بر اساس آن با تهیه کارت سوخت، یکبار صحت آن را در سوخت گیری امتحان کرده و منتظر اعلام زمان اجباری شدن استفاده از کارت سوخت و یا هر تصمیم بعدی آن باشند.»
وی افزود: «در حال حاضر حدود 460 هزار درخواست جدید صدور کارتسوخت المثنی در نوبت صدور است و برای پاسخگویی هر چه سریعتر به این درخواستها، ظرفیت تولید روزانه کارت سوخت را به 50 هزار عدد رساندهایم.»
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه "تعداد درخواستهای صدور کارت سوخت المثنی به صورت روزانه در حال افزایش است"، گفت: «در شرایط عادی در تهران، صدور کارتسوخت زمانی دو هفتهای نیاز داشت؛ اما اکنون صدور کارتهای سوخت از زمان درخواست تا اینکه به دست مردم برسد، حدود یک ماه طول می کشد.»
شهرام رضایی درباره دلیل طولانی شدن پروسه صدور کارت هوشمند سوخت اظهار داشت: «ما کارت هوشمند خام به اندازه کافی موجود داریم و از این بابت و همچنین ماشین آلات تولید مشکلی نداریم، تعداد کارت مورد نیاز از قبل پیش بینی شده است.»
وی با بیان اینکه ظرفیت چندین برابر تقاضا پیشبینی شده، افزود: «در شرایط عادی 5 هزار تقاضا در روز داشتیم، بعد از اعلام سهمیهبندی ظرفیت را برای 30 هزار تقاضا یعنی 6 برابر معمول ارتقا دادیم.»
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: «علیرغم پیشبینیها و اینکه از مدتها قبل از مردم خواسته بودیم یک بار با کارتشان سوختگیری کنند تا هم حضور و غیاب شده و هم اگر رمز فراموش شده بازنشانی شود، اما متاسفانه حدود 16 درصد، این درخواست را اجابت کردند. اتفاقی که افتاد اینکه از 24 آبانماه که اصلاح قیمت بنزین انجام شد یکباره درخواست روزانه به 85 تا 90 هزار رسید یعنی حتی 3 برابر آن 6 برابر ظرفیت پیشبینی شده و این منجر به ایجاد صف شد.»
رضایی با بیان اینکه اکنون درخواست به طور متوسط به زیر 20 هزار تا رسیده است، گفت: «اگر بیش از یک میلیون کارت که پشت دست قرار دارد، سریعا تولید شود به روال عادی یعنی، تحویل طی دو هفته در تهران و حداکثر سه هفته بعد از درخواست در شهرستانها، خواهیم رسید.»
وی با بیان اینکه ما ظرفیت را به سختی از 30 هزار به 50 هزار رساندیم، یادآور شد: در حال حاضر 400 تا 500 هزار کارت تولید نشده و انباشته شده برای تولید داریم، با افزایش ظرفیت تولید به 50 هزار سعی کردیم این تعداد کارت انباشته را تقلیل دهیم. اگر این تعداد به سرعت تولید شوند، بروز میشویم و بعد از آن هرکس درخواست المثنی بدهد ظرف 2 تا 3 هفته کارتسوخت را تحویل میگیرد.
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: «ما امکان افزایش ظرفیت بیش از 50 هزار تولید در روز را نداریم تولید کارت سوخت مثل کارت بانکی نیست که در شعبه تولید شود، روش اسمارت است و در مرکز خاصی تولید میشود، برخی اطلاعات باید از نهادهایی مثل راهنمایی و رانندگی و اداره پست گرفته سپس کارتها تجمیع و پاکتگذاری شده و به دست متقاضی برسد، بنابراین به سادگی امکان افزایش ظرفیت نیست.»
وی اظهار داشت: «تصور میشود با همین شرایط که به حدود 20 هزار کارت در روز رسیدیم تا اواسط ماه آینده تمام دیتای تولید نشده را تولید کرده و به روز شویم.
رضایی خاطرنشان کرد: چنانچه کسی کارت خود را دریافت نکرده، میتواند با مراجعه به سایت EPOLICE.IR و با درج پلاک خودرو وضعیت کارت را اینکه در مرحله تولید، پاکت گذاری و یا اینکه در پست است، پیگیری کند.»
وی تاکید کرد: «در هر حال سهمیه خودروهای سواری و موتورسیکلتها تا 6 ماه در کارت نگهداری میشود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.»
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در اطلاعیه جدید خود، به اطلاع مالکان خودروهای معلولان و جانبازان رساند کارت هوشمند سوخت پیشین، از شنبه، 28 دیماه ابطال و غیرقابل استفاده خواهد بود و کارتسوخت جدید با شارژ سهمیه ویژه معلولان و جانبازان در اسرع وقت، صادر و توسط شرکت پست به آدرس مالکان خودروها ارسال و تحویل میشود.
بر این اساس آن دسته از معلولان و جانبازان که پلاک خودروی آنها ویژه معلولان و جانبازان نیست، برای دریافت سهمیه مازاد 40 لیتر، لازم است ابتدا از طریق سازمانهای مربوطه (بهزیستی و بنیاد جانبازان) و پلیس راهور برای تغییر پلاک خودروی خود اقدام کنند تا به دنبال آن امکان صدور و ارسال کارت سوخت جدید مهیا شود.
با توجه به مصوبه کارگروه بند 8 هیئت وزیران، سهمیه ماهانه تخصیصی به خودروهای سواری شخصی دارای پلاک معلولان و جانبازان از ابتدای دیماه امسال برای خودروهای بنزین سوز 100 لیتر و خودروهای دوگانهسوز 70 لیتر است که به همین منظور مابهالتفاوت سهمیه دیماه این کارتها، در کارتهای جدید به میزان 40 لیتر به سهمیه پیشین اضافه شده است که با تعویض کارتسوخت کنونی و صدور کارت جدید قابل بهرهبرداری خواهد بود.
پاسخ ها