پالس ns 200 یا همان باجاج پولسار ns 200 یکی از محصولات شرکت موتورسیکلتسازی هندی باجاج است که از سال ۲۰۱۲ به لیست تولیدات این کمپانی راه پیدا کرد. این موتورسیکلت خوش استایل نخستین مرتبه در سال ۱۳۹۳ وارد بازار کشورمان شد و مورد استقبال جوانان و مشتریانی که به دنبال یک موتور اسپرت و زیبا بودند، قرار گرفت.
ناگفته نماند مدتی بعد نیز این موتورسیکلت با تغییرات ظاهری جزیی از جمله تحول در ناحیه فلاپها به دست مشتریان ایرانی رسید که از شمایل جذاب و خوشایندتری برخوردار شده بود.
باجاج پولسار ان اس 200 یا 200ns در گروه موتورسیکلتهای نیکد دستهبندیشده و حروف ns آن مخفف عبارت نیکد اسپرت هستند. همچنین طبق ادعای شرکت سازنده این موتورسیکلت مشابه با مدل اروپایی کی تی ام دوک 200 ساخته شده و در واقع نمونه ارزانتر آن محصول به حساب میآید.
در ادامه این مطلب قصد داریم تا باجاج پالس ns 200 را از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار داده و شما را با این موتورسیکلت جوان پسند هندی موجود در بازار کشور بیشتر آشنا سازیم. لطفا با دیجیتال همراه باشید.
نمای ظاهری موتورسیکلت پالس ns200 هنگامی که از نزدیک آن را مشاهده میکنید بهتر از تصاویر موجود در اخبار و سایتهای اینترنتی جلوه خواهد کرد. اولین نکتهای که توجه علاقهمندان را به خود جلب میکند، استفاده از یک باک جدید با طراحی زیباتر از مدلهای پیشین پالس خواهد بود که تاثیر بسزایی در زیبا و مهیجتر جلوه کردن این موتورسیکلت خیابانی داشته است.
پنلهای پلاستیکی دو طرف باک نیز نمایی بزرگتر و البته جذابتر به ظاهر این قسمت موتورسیکلت افزوده است. طراحی تندوتیز استایل کله چراغ از هماهنگی مناسبی با فرم کلی بدنه برخوردار بوده و نوع طراحی چراغ جلو نیز بر تمایلات اسپرت تاکید بسیار بیشتری دارد، به نحوی که حالتی ستیزهجویانه را به نمای روبروی پالس ۲۰۰ ns بخشیده است.
در پروفیل جانبی شاهد خطوط طراحی تند و تیز و البته یکپارچهای هستیم که بر جذابیت ظاهری این موتورسیکلت اسپرت هندی افزوده است.
از جمله مهمترین و متمایزترین شاخصههای طراحی پالس ns۲۰۰ میتوان به قرارگیری لوله اگزوز در زیر بدنه اشاره کرد؛ به نحوی که اگزوز به راحتی از جوانب قابل مشاهده نبوده و علاوه بر آن موجب توزیع بهتر و متعادلتر وزن بین هر دو نیمه موتورسیکلت شده است. در نتیجه هندلینگ موتور نیز تا حدودی بهبود پیدا خواهد کرد.
کیفیت ادوات پلاستیکی و روکش جاپاییها تا حدود زیادی مرغوب به نظر میرسد اما باید دیدید که در طولانی مدت چه سطح کیفی را از خود به نمایش گذاشته و چه میزان دوام میآورند.
صفحه کیلومترشمار نیز اطلاعات مناسبی را در اختیار موتور سوار قرار داده و در موقعیتهای مختلف نوری از خوانایی بالایی بهره میبرد. به طور کلی طراحی ظاهری پالس ns 200 یک گام رو به جلو برای کمپانی باجاج به حساب آمده و شمایل مهیجی را به مشتریان ارائه داده است.
به نظر میرسد کمپانی هندی باجاج با همکاری طراح معروف بی ام و یعنی ادگار هاینریش توانسته یک موتورسیکلت شهری جذاب و اسپرت نسبتا ارزان قیمت را به بازار ارائه دهد و مشتریان را به سوی خود جلب سازد.
پولسار ان اس ۲۰۰ از یک انجین تک سیلندر ۴ سوپاپ سه شمع نیرویی برابر با ۲۳ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۸ نیوتن متر در ۸۰۰۰ دور در دقیقه دریافت میکند.
نیروی حاصل از این انجین توسط یک گیربکس شش سرعته با کلاچ دستی به سوی چرخ عقب روانه میشود. با وجود تبلیغاتی که شرکت سازنده مبنی بر سه شمع بودن انجین و بهبود کارایی آن داشته است، اما باید متذکر شد که استفاده از سه عدد شمع در یک سیلندر سبب افزایش بیش از حد دما شده و میتواند موجب بروز ایرادات مختلف در پیشرانه شود.
به هر حال این میزان قدرت انجین سبب شده تا باجاج پالس ۲۰۰ ns با وزن ۱۴۵ کیلوگرم قادر باشد شتاب صفر تا صد حدودا 10 ثانیه را رقم بزند که البته شتاب چندان بالایی به نظر نمیرسد؛ لازم به ذکر است که سیستم سوخترسانی این موتور از نوع نسبتا قدیمی کاربراتوری بوده و به همین دلیل نتوانسته شتابگیری مهیجی را برای پالس ۲۰۰ ns فراهم آورد.
همچنین شتاب ۰ تا ۶۰ این موتورسیکلت اسپرت هندی حدود ۴.۸۶ ثانیه به طول خواهد انجامید. حداکثر سرعت ns 200 نیز برابر با ۱۳۶ کیلومتر بر ساعت است. ظرفیت باک سوخت باجاج پالس ان اس ۲۰۰ معادل ۱۲ لیتر بوده و میانگین مصرف سوخت این موتورسیکلت نیز حدود ۲.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.
لازم به ذکر است که شرکت سازنده پنج سال پس از عرضه اولیه مدل کاربراتوری، تصمیم به اصلاح سیستم سوخترسانی ns 200 گرفت و مدل انژکتوری آن را با نام ان اس ۲۰۰ اف آی (ns 200 fi) روانه بازار ساخت.
قدرت انجین نمونه انژکتوری حدود یک اسب بخار بیشتر از مدل کاربراتوری بوده و توانایی فنی آن تا حدی بهبود یافته است. نمونه انژکتوری پالس ns 200 حدود ۳.۴۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 60 کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر زمانی در حدود ۱ دقیقه و ۱۳ ثانیه طول خواهد کشید تا سرعت آن به نهایت خود یعنی رقم ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت برسد.
سیستم خنک کننده این موتور از نوع آبی بوده و باعث عملکرد بهتر انجین پالس ان اس ۲۰۰ شده است. ترمزها نیز در جلو از نوع دیسکی تک کاناله به قطر دیسک 280 میلیمتر بوده و در عقب از دیسک ۲۳۰ میلیمتری استفاده شده است.
این موتورسیکلت هندی جهت جذب ضربات ناهمواریهای سطح جاده در جلو به یک سیستم تعلیق با کمکفنرهای تلسکوپی و بوشهای ضد اصطکاک مجهز شده و یک کمک فنر گازی نیز وظیفه جذب ضربات در ناحیه عقب را برعهده گرفته است.
پالس ns 200 همانطور که از لحاظ ظاهری خوب طراحی شده، هندلینگ مناسبی را نیز به عنوان یک موتورسیکلت نیکد در اختیار سرنشین خود قرار میدهد. این موتورسیکلت به اندازه کافی سریع است و نسبت به مدلهای پیش از خود عملکرد بهتری در پیچها داشته و با سهولت بیشتری میتواند مسیرهای منحنی شکل پر پیچوخم که نیاز به ترمزگیری های زیاد دارد را طی کند. بهرهگیری از شاسی فولادی سبک وزن هم سبب شده تا چابکی پالس ۲۰۰ به حد قابل قبولی ارتقا یابد. با این حال به نظر میرسد برخی موتورسواران از شتاب و چالاکی آپاچی 200 رضایت بیشتری داشته باشند.
وجود کمک فنر گازی نیز علاوه بر بهبود جاذبههای بصری، موجب ارتقاء هندلینگ این موتورسیکلت شده است؛ چراکه تنظیمات آن کمی سفتتر از گذشته شده و تعادل بهتری در سر پیچها ایجاد میکند؛ البته میزان سفتی آن باعث ناراحتی موتورسوار حین عبور از سطوح ناصاف نخواهد شد.
شرکت سازنده ادعا میکند که پولسار ان اس ۲۰۰ قدرت ترمزگیری بالایی دارد که به واسطه دیسک ۲۸۰ میلیمتری در جلو و ۲۳۰ میلیمتری در عقب پدید آمده است. اما در عمل شاهد هستیم که انتقاداتی نسبت به توانایی ترمزهای این موتورسیکلت از سوی برخی مالکان ابراز داشته شده است.
همچنین حذف جک دوگانه وسط سبب شده تا هندلینگ موتورسیکلت به دلیل کاهش وزن اندک تا حدی ارتقا یابد و از تماسهای گاه و بیگاه آن قطعه به زمین، هنگام عبور از پیچها یا ناهمواریها کاسته شود.
پالس ns200 یک موتورسیکلت اسپرت شهری با ظاهری زیبا و جوان پسند است که از هندلینگ و قابلیتهای فنی مناسبی بهره میبرد. کیفیت متریال به کار گرفته شده در ساخت آن نیز بهتر از گذشته شده و در این سگمنت میتواند درخشان عمل کند. با این شتابگیری و قدرت ترمزهای آن در مقایسه با آپاچی 200 کمی ضعیفتر ظاهر شده است.
قیمت پالس ان اس ۲۰۰ در زمان نگارش این مطلب به طور میانگین حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان در بازار ایران بوده و با توجه شرایط بازار میتواند متفاوت شود.
مزایا: طراحی ظاهری زیبا، مصرف سوخت مناسب، استفاده از کمک فنر گازی، گیربکس ۶ دنده، سیستم خنک کننده آبی.
معایب: سیستم سوخترسانی کاربراتوری، شتابگیری نه چندان مهیج در سرعتهای بالا، وزن نسبتا زیاد، قدرت ترمزگیری پایینتر از حد انتظار
پاسخ ها