گوگل یکی از تاثیرگذارترین تلاشهای خود برای تبدیل عکسها و ویدیوهای سنتی به فیلمهای سه بعدی را به نمایش گذاشت. در این ویدیوها کاربر میتواند پرسپکتیو خود را تغییر دهد و حتی اطراف اجسام درون فریم را نیز ببیند، البته ساخت ویدیوهای «Light Field» این شرکت به ۴۶ دوربین نیاز دارد.
این تکنیک جدید که در کنفرانس «SIGGRAPH» به نمایش گذاشته میشود، از فیلمهای گرفته شده توسط چندین دوربین به صورت همزمان استفاده میکند و نوعی چشم مرکب غول پیکر شکل میدهد. چندین پرسپکتیو درون هم ادغام میشود و بیننده میتواند محل دید خود را تغییر دهد.
کیفیت بالا و امکان حرکت تصویر، حس یک دنیای واقعی را به بیننده منتقل میکند. ویدیوهای واقعیت مجازی کنونی معمولا از برجستهبینی سه بعدی استفاده میکنند که امکان تغییر محل دید را به کاربر نمیدهد. در حالی که فیسبوک با روشی به دنبال افزودن پرسپکتیو به تصاویر است، محدودیت زیادی در آن وجود دارد.
در ویدیوهای گوگل، شما قادر به حرکت دادن سر خود به اطراف هستید تا بتوانید گوشهها را ببینید یا اینکه قادر به مشاهده اطراف اجسام درون فریم باشید. در حالی که نتیجه نهایی فوتورئالیستیک است، به صورت سه بعدی رندر شدهاند، بنابراین با حرکت جزئی سر نیز میتواند دید خود را تغییر دهید.
از آنجایی که این تصاویر بسیار عریض هستند، اگر بخشی از صحنه در یک پرسپکتیو مخفی باشد، میتوان آن را از پرسپکتیوهای دیگر مشاهده کرد. زمانی که سر خود را از سمت راست به سمت چپ حرکت دهید و روی آن زوم کنید، با ویژگیهای کاملا جدیدی روبهرو میشوید.
شاید ویدیوهای گوگل بهترین تجربه در زمینه واقعیت مجازی باشند، اما شما میتوانید نسخه استاتیک سیستم را درون وبسایت این پروژه مشاهده کنید یا تعدادی از ویدیوهای دمو را درون کروم ببینید. در نهایت باید گفت این تلاش گوگل شباهت زیادی به اقدام قبلی آن یعنی «LED Egg» دارد که اواخر سال گذشته میلادی معرفی شد.
پاسخ ها