دیدانه

دیدانه

دیدانه - نگاهی نو به اطراف

بهترین روغن های خوراکی برای سلامت قلب و عروق

امروزه شاهد این هستیم که بیماری ‌های قلبی و عروقی در بین مردم رواج پیدا کرده است. آیا می ‌دانید علت چیست؟ دلیل اصلی این موضوع، می تواند انتخاب‌ های غلط ما در مورد غذا و سبک زندگی باشد. اگر به دنبال یک قلب سالم هستید، باید یک تجدید نظری در سبد غذای خود کنید. خوردن غذاهای ناسالم می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ‌ها، از جمله بیماری قلب و عروق قرار ‌دهد.

 

در این بین یکی از مهمترین مسائلی که باید به آن توجه کنید، نوع چربی و روغن مصرفی خود است. مصرف بیش از حد چربی، به خصوص چربی ‌های اشباع و ترانس، می ‌تواند برای قلب شما مضر باشد. این چربی ‌ها کلسترول بد را در خون افزایش می دهند و منجر به انسداد عروق و در نهایت حمله قلبی یا سکته مغزی می شوند.

اما یک خبر خوب به شما بدهم که همه چربی ها مضر نیستند. چربی ‌های غیراشباع، مثل چربی ‌هایی که در روغن ‌های مایع طبیعی و گیاهی یافت می ‌شوند، می ‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند. برخی از این چربی ها را می توان در روغن های زیتون، کنجد، کانولا، آفتابگردان و … پیدا کرد که در این مقاله به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

جلوگیری از افزایش کلسترول با مصرف روغن های گیاهی سالم و طبیعی

استفاده از روغن های ناسالم و جامد در آشپزی، می تواند میزان کلسترول بد خون را افزایش دهد. این عامل خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی، عروقی و دیگر بیماری ها را در شما افزایش می ‌دهد و باعث به خطر افتادن سلامتی شما می شود. خوشبختانه امروزه جایگزین ‌های سالم و خوشمزه ‌ای برای این چربی‌ های ناسالم و مضر وجود دارد که نمونه ای از آنها روغن‌ های خوراکی گیاهی هستند.

مصرف روغن سالم و طبیعی

روغن ‌های گیاهی، به خصوص نسل سوم آنها، نه تنها خطر بیماری ‌های قلبی را کاهش می ‌دهند، بلکه فواید بسیاری برای سلامتی شما نیز خواهند داشت. از جمله فواید آن می توان به وجود مقادیر زیادی از چربی ‌های غیراشباع اشاره کرد که برای قلب و عروق بسیار مفید هستند. این چربی‌ ها کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می ‌دهند و به این ترتیب از سلامت قلب شما محافظت می‌کنند.

روغن‌ های گیاهی نسل سوم، علاوه بر طعم و مزه فوق العاده ای که دارند، حاوی ویتامین‌ های ضروری و مورد نیاز بدن نیز هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت پوست و مو، و پیشگیری از بیماری‌ های مختلف کمک می ‌کنند.

روغن های دوستدار قلب چه ویژگی هایی دارند؟

سلامتی قلب تا حد بسیار زیادی به آنچه که از مواد غذایی مصرف می کنیم، بستگی دارد. قدم اول برای داشتن قلبی سالم، انتخاب روغن خوراکی مناسب است که جزو مهمترین فاکتورها محسوب می شود. امروزه با پیشرفت علم تغذیه، انتخاب ‌روغن های سالم‌ تر و خوشمزه ‌تری نسبت به گذشته در دسترس افراد قرار گرفته است، به طوری که دیگر لازم نیست طعم و مزه غذا را فدای سلامتی خود کنید.

از جمله ویژگی های یک روغن خوب (که قبل از خرید باید به برچسب آن دقت داشت) وجود اسیدهای چرب ضرور، اسیدهای غیراشباع، چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع مثل امگا۳ و امگا۶ در ترکیبات روغن است. این ترکیبات را شما می توانید در خوراکی هایی مثل انواع ماهی ها، مغزیجات و روغن هایی نظیر زیتون پیدا کنید که تمام این موارد منجر به کاهش کلسترول خون و سلامتی قلب خواهد شد.

به عنوان مثال ماهی ها سرشار از اسید چرب امگا۳ هستند و یا روغن زیتون دارای اسید اولئیک و آنتی اکسیدان است که برای سلامت قلب و عروق فوق العاده هستند. بنابراین روغن های گیاهی و ارگانیک علاوه بر بهبود مشکلات قلبی و عروقی، سلامت عمومی بدن را نیز تأمین می کنند.

روغن های مناسب برای سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی کدامند؟

همانطور که بیان شد روغن ‌های حاوی چربی ‌های غیر اشباع تک زنجیره‌ ای و چند زنجیره ‌ای، کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می ‌دهند و در نتیجه سلامت قلب و عروق را به همراه می آورند.

حال در این بخش قصد داریم بهترین روغن های طبیعی برای پیشگیری از بیماری های قلبی را به شما معرفی کنیم:

انواع روغن های خوراکی سالم

– روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان یکی از بهترین روغن‌ ها برای سلامت قلب و عروق شناخته می‌ شود که به راحتی در دسترس عموم افراد قرار دارد. روغن زیتون از میوه زیتون به دست می ‌آید و سرشار از ویتامین E و آنتی ‌اکسیدان ‌هایی است که به طور مستقیم به سلامت قلب و عروق کمک می ‌کنند.

این روغن با افزایش کلسترول ‌های خوب و کاهش کلسترول ‌های بد به حفظ تعادل کلسترول خون و پیشگیری از گرفتگی عروق کمک می ‌کند. بنابراین روغن زیتون را می ‌توان به عنوان منبع غنی آنتی ‌اکسیدان و اسیدهای چرب غیراشباع، به طور روزانه در پخت و پز، سالاد و سس ‌ها مورد استفاده قرار داد.

– روغن کنجد

روغن کنجد به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع، از دیگر گزینه های مناسب برای ارتقای سلامت قلب و عروق محسوب می شود. این روغن به تنظیم فشار خون کمک می ‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی را کاهش می‌ دهد. همچنین با خواص ضد التهابی خود می تواند به کاهش التهاب در بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی نیز کمک ‌کند.

آنتی ‌اکسیدان‌ موجود در روغن کنجد می تواند از سلول ‌های بدن در برابر آسیب‌ های ناشی از رادیکال ‌های آزاد محافظت کند. بنابراین روغن کنجد به عنوان منبعی سرشار از امگا ۳ و ۶، مناسب برای پخت و پز است و طعم بی ‌نظیری را به غذاها خواهد داد.

– روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان طبیعی، گویی طلای درخشان طبیعت است که با خواص خود، سلامتی و زیبایی را برای افراد به ارمغان می ‌آورد. این روغن حاوی مواد مغذی و ویتامین‌ های ضروری مانند امگا ۳، امگا ۶ و ویتامین E است که هر کدام فواید منحصر به فردی برای سلامتی بدن دارند. ویتامین E باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و انسان را در برابر بیماری ها مقاوم می کند.

اسیدهای چرب غیراشباعِ این روغن نیز باعث سلامت قلب و عروق خواهد شد. بنابراین روغن آفتابگردان ارگانیک با نقطه دود بالا، گزینه مناسبی برای پخت و پز و سرخ کردن انواع مواد غذایی به شمار می رود.   

– روغن کانولا

روغن کانولا عصاره طلایی دانه‌ های کانولا است و یکی دیگر از گزینه ها برای سلامت قلب به حساب می آید. این روغن حاوی چربی ‌های تک ‌غیراشباع و چند غیراشباع است که با جایگزینی چربی ‌های اشباع مضر با چربی ‌های غیراشباع مفید، به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می ‌کند و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی می شود.

روغن کانولا از طرفی حاوی اسید آلفالینولنیک، نوعی اسید چرب امگا۳ است که برای سلامت مغز و چشم ‌ها نیز ضروری است. بنابراین روغن کانولا به عنوان منبع غنی امگا ۳، مناسب برای مصارف پخت و پز و سالاد می باشد.  

حذف روغن از سبد غذایی؛ بدترین روش برای حفظ سلامت قلب و عروق

حتماً تا به حال شنیده اید که بیشتر افراد می گویند مصرف چربی ها شما را با مشکلات قلبی عروقی یا حتی اضافه وزن روبرو می کند؛ پس بیایید مصرف روغن را از سبد غذایی خود حذف کنید. این تفکر کاملاً اشتباه است، چراکه چربی ‌ها مانند دیگر مواد ضروری، برای بدن انسان بسیار مهم و حیاتی هستند و به هیچ عنوان نباید مصرف آنها را متوقف کرد. اما آن چیزی که مهم است، نوع روغن، میزان و روش مصرف آن است که باید مدیریت شود.  

خرید روغن خوراکی طبیعی

در حقیقت، مصرف چربی ها و روغن های طبیعی، انرژی بدن را تأمین می کنند و تأثیرات مثبتی (مثل متابولیسم) را در بدن دارند. از جمله آن تأثیرات مثبت مواردی همچون سوخت و ساز بدن، تنظیم دمای بدن و … هستند که در ذیل به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • سوخت و ساز: چربی ‌ها نقش مهمی در سوخت و ساز بدن و جذب ویتامین ‌های محلول در چربی دارند.
  • تنظیم دمای بدن: چربی ‌ها به حفظ دمای بدن در شرایط مختلف آب و هوایی کمک می‌ کنند.
  • تولید هورمون: چربی ‌ها برای تولید هورمون‌ های ضروری بدن مانند تستوسترون و استروژن لازم هستند.
  • اسیدهای چرب امگا: روغن‌ های گیاهی، منبع غنی اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ هستند که برای سلامت قلب، مغز و چشم‌ ها ضروری هستند.
  • بدون کلسترول: برخلاف چربی ‌های حیوانی، روغن ‌های گیاهی فاقد کلسترول هستند و به سلامت قلب شما کمک می ‌کنند.
  • تقویت سیستم ایمنی: چربی‌ ها برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

کلام آخر

همانطور که بیان شد چربی ‌ها برای بدن ضروری هستند. اما باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید و همواره از روغن ‌های طبیعی استفاده کنید. با انتخاب روغن ‌های گیاهی سالم (مثل زیتون، کانولا، آفتابگردان و …) به جای روغن ‌های جامد و ناسالم، و همچنین استفاده درست و به اندازه آنها، می ‌توانید از فواید بی ‌نظیر این روغن ها بهره‌مند شوید. روغن های گیاهی به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف، اسیدهای ضرور، اسیدهای غیر اشباع و نبود کلسترول، به حفظ سلامت بدن شما و خانواده تان کمک می کند.  

در صورتی که قصد خرید روغن مخصوص سرخ کردن دارید پیشنهاد می کنیم خرید خود را از فروشگاه داتام انجام دهید. روغن های خوراکی و سرخ کردنی سالم و طبیعی داتام بهترین گزینه برای مصرف خانوار می باشد.

منبع: روغن داتام

دیدانه
دیدانه دیدانه - نگاهی نو به اطراف

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋