حجتالاسلام محمدحسین طاهری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از طراحی یک بازی موبایلی به سفارش این نهاد با هدف ترویج فرهنگ امر به معروف در میان نسل جوان و نوجوان خبر داد. این بازی که روی سیستمعامل اندروید قابل اجرا است، ۲۰۰ مرحله دارد و تا نوروز امسال در فروشگاههای ایرانی نرمافزارهای تلفن همراه عرضه خواهد شد.
دیدهبان: حجتالاسلام محمدحسین طاهری، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از طراحی یک بازی موبایلی به سفارش این نهاد با هدف ترویج فرهنگ امر به معروف در میان نسل جوان و نوجوان خبر داد. این بازی که روی سیستمعامل اندروید قابل اجرا است، ۲۰۰ مرحله دارد و تا نوروز امسال در فروشگاههای ایرانی نرمافزارهای تلفن همراه عرضه خواهد شد.
این بازی ترکیبی از حل کردن جورچین و دکوراسیون محیط است که در قالب روایتی از زندگی یک زوج جوان طراحی شده و ضمن برخورداری از جنبه سرگرمی، کاربر را با چالشهای شروع زندگی این زوج همراه میکند و در قالب یک روایت داستانی، به ترویج موضوعات اخلاقی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی – اسلامی و ارزشهای امر به معروف و نهی از منکر میپردازد.
این بازی که هنوز نام آن مشخص نشده است و پس از انتخاب نام، طراحی و تایید لوگو و طی کردن سایر مراحل اداری و اجرایی، تا پایان امسال عرضه خواهد شد، توسط «شرکت دانشبنیان رسانهگستر بنیسی» به مدیریت «حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیب داستانی بنیسی» طراحی شده است. به گفته مدیرعامل شرکت دانشبنیان رسانهگستر بنیسی، این مجموعه پیش از این هم ۱۴ بازی دیجیتالی دیگر شامل ۹ بازی موبایلی (قابل نصب روی سیستمعاملهای تلفن همراه) و ۵ بازی کامیپوتری (قابل نصب روی سیستمعامل ویندوز) را با موضوعات اسلامی و ایرانی طراحی کرده بود که از جمله آنها میتوان به بازی اندرویدی «عاشقباشی» اشاره کرد که اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد.
حجتالاسلام داستانی بنیسی در توضیح بیشتر درباره تازهترین بازی تولیدشده توسط مجموعه تحت مدیریت خود، اظهار داشت: بازی جدیدی که به سفارش ستاد امر به معروف و نهی از منکر تولید شده است و بهزودی عرضه خواهد شد، پانزدهمین بازی دیجیتالی طراحیشده توسط مجموعه «رسانهگستر بنیسی» است. شرکت ما از سالها قبل به موضوع طراحی و عرضه بازیهای دیجیتالی ورود پیدا کرده است و تا کنون توانستهایم افتخارات ارزشمندی را در این زمینه کسب کنیم که از جمله آنها میتوان به دریافت ۶۰ جایزه ملی و بینالمللی اشاره کرد. این جوایز هم در بخش تولید محصولات و هم در بخش مدیریت پروژهها به دست آمده است.
وی افزود: سری بازیهای «عملیات انهدام» که در پنج فصل (عملیات انهدام ۱ تا عملیات انهدام ۵) طراحی شده و هم نسخه اندروید و هم نسخه ویندوز آنها به بازار عرضه شده است، از جمله مهمترین بازیهای طراحیشده توسط مجموعه ما در سالهای اخیر است. این بازی که با موضوع دفاع مقدس مرتبط است، جزو معدود بازیهای جنگی سهبعدی ایرانی محسوب میشود. بازی اندرویدی «عاشقباشی» که با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی و با عنایت به موضوع «افتخار به میهن» طراحی شده نیز جزو تازهترین بازیهای طراحیشده توسط مجموعه ما است که اردیبهشتماه امسال منتشر شد و تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار کاربر آن را نصب کردهاند.
این طراح بازیهای دیجیتال با بیان این که اغلب بازیهای طراحیشده توسط مجموعه رسانهگستر بنیسی، با استقبال مناسبی از سوی کاربران مواجه شده است، عنوان کرد: بازیهای مجموعه ما عمدتا رویکرد فرهنگی و مذهبی دارند و هرکدام از آنها تلاش میکنند که گوشهای از فرهنگ و ارزشهای جامعه ایران را در میان کاربران دنیای دیجتال ترویج کنند.
وی در ادامه گفت: تلاش کردهایم که بازیهای ما علاوه بر این که جنبه آموزشی و ترویجی داشته باشد، محیط بازی و گرافیک خوبی هم داشته باشد که کاربران را جذب کند. همچنین سعی داشتهایم که بازیهای ما از نظر گِمینگ (Gaming) و سایر المانهای مربوط به تولید بازی نیز مخاطبپسند و جذاب باشد.
داستانی بنیسی با اشاره به بازی اخیر این مجموعه که به سفارش ستاد امر به معروف تولید شده است نیز توضیح داد: در حال حاضر ۱۰ گزینه به عنوان نام این بازی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیشنهاد شده است و مسئولان ستاد در حال بررسی گزینههای موجود برای انتخاب نام بازی هستند. این محصول، یک بازی تخصصی از مدل بازیهای کژوال (casual) است که افراد در تمام گروههای سنی میتوانند در همهجا از منزل تا محل کار و مسیر رفتوآمد خود، آن را بازی کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: چالشهایی در روایت داستانی این بازی برای زن و شوهر ایجاد میشود که براساس آن، آنها با یکدیگر یا دیگر دیالوگ میکنند. در طراحی این دیالوگها تلاش شده است که به نوعی، زندگی کردن به کاربران آموزش داده شود و در لایههای مفهومی بازی، به مساله مهم امر به معروف و نهی از منکر نیز پرداخته شده است. البته ترویج فرهنگ امر به معروف در این بازی به صورت مستقیم انجام نمیشود، بلکه معارف و ارزشها در قالب روایت داستانی و به شکل جذاب و شکیل به کاربران معرفی میشود.
داستانی بنیسی با بیان این که محیط بازی، شبیه محیط زندگی یک زوج جوان امروزی طراحی شده است، به دیده بان ایران گفت: سعی شده است که المانهای بهکاررفته در این بازی، اعم از وسایل خانه، دکوراسیون، پوشش شخصیتها، دیالوگها و… همگی مبتنی بر فرهنگ بومی امروزی ایرانیان باشد و سبک زندگی و المانهای فرهنگی غربی نمایش داده نشود. به نوعی در طراحی محیط و روایت داستانی این بازی، یک کار فرهنگی – هنری صورت گرفته که در آن، سبک زندگی ایرانی – اسلامی ترویج شده است.
داستانی بنیسی در پاسخ به این سوال که در این بازی، چگونه به مساله ترویج حجاب پرداخته شده است، به دیده بان ایران گفت: به صورت کلی در این بازی به سبک زندگی ایرانی – اسلامی توجه شده و موضوع امر به معروف نیز در چارچوب همین سبک زندگی برای مخاطبان تبیین شده است. ترویج حجاب نیز در این بازی در لفافه انجام شده است و در برخی مراحل بازی به آن توجه شده است؛ مثلا در یک مرحله، زوج جوان، دکوراسیون بخشی از یک اتاق را انجام دادهاند و مشغول صرف شام هستند که این موضوع را در میان دیالوگهای خود مطرح میکنند و این مساله به گونهای مطرح میشود که کابران به این ارزیابی برسند که ترویج حجاب در بلندمدت فواید بسیاری را برای جامعه به همراه دارد.
این طراح بازیهای دیجیتال تاکید کرد: سعی کردهایم در بخشهایی از این بازی که به موضوع حجاب توجه میشود، اثرات حفظ حجاب در عرصه جامعه را برای کاربران تبیین کنیم. البته در این بازی، ترویج فرهنگ حجاب و دیگر ارزشهای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، خیلی به صورت نمایان انجام نشده است، ولی بازهم تلاش کردهایم اینطور نباشد که به بهانه شعارزدگی، ترویج ارزشها به شکل کاملا پنهانی انجام شود؛ یعنی سعی داشتهایم حد تعادل را در این زمینه کنیم.
پاسخ ها