دیبا درخشنده

دیبا درخشنده

خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

برای پوسیدگی دندان کودکان چه کنیم؟

ما در ادامه این مقاله، علت و علائم پوسیدگی دندان کودکان را بررسی می کنیم و راهکارهایی را جهت پیشگیری و درمان این مشکل ارائه می دهیم. با مطالعه کامل این مطلب با پوسیدگی دندان کودکان به طور کامل آشنا خواهید شد و سلامت دهان و دندان کودکانتان را حفظ خواهید کرد.

پوسیدگی دندان کودکان و درمان آن از دغدغه ها و مشکلات رایج والدین است. پوسیدگی دندان در کودکان به دلیل ضخامت کم مینای دندان هایشان بسیار رایج است. به همین دلیل والدین به دنبال راهی برای جلوگیری و یا درمان این مشکل هستند. ما در ادامه این مقاله، علت و علائم پوسیدگی دندان کودکان را بررسی می کنیم و راهکارهایی را جهت پیشگیری و درمان این مشکل ارائه می دهیم. با مطالعه کامل این مطلب با پوسیدگی دندان کودکان به طور کامل آشنا خواهید شد و سلامت دهان و دندان کودکانتان را حفظ خواهید کرد.

برای پوسیدگی دندان کودکان چه کنیم؟

پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

پوسیدگی دندان کودکان در واقع همان تخریب و از بین رفتن مینای دندان کودکان است. دندان کودکان زمانی در معرض پوسیدگی قرار می گیرند که باکتری ها و میکروب ها، روی سطح دندان پلاک و اسید ایجاد کنند. پلاک لایه ای چسبنده روی دندان ها است که موجب تخریب مینای دندان ها خواهد شد. همچنین میکروب ها زمانی بیش از حد رشد کرده و بیشتر می شوند که بهداشت دهان و دندان رعایت نشود. بنابراین سعی کنید مواد غذایی روی دندان ها و بین آن ها را به طور کامل تمیز کنید تا از تکثیر میکروب ها جلوگیری کنید. پوسیدگی دندان شایع ترین علت درد دندان در کودکان است.

علت پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان کودکان علل متفاوتی دارد که برخی از رایج ترین این علل عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

سعی کنید بعد از غذا، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را برای دندان کودکان فراموش نکنید. چرا که باقی مانده مواد غذایی منجر به تجمع و تکثیر میکروب ها خواهد شد.

مصرف زیاد مواد قندی و کربوهیدرات

مصرف بیش از اندازه موادی مانند شیرینی، نوشابه و... تولید اسید در دهان را افزایش داده و موجب تخریب مینای دندان ها خواهد شد.

ژنتیک

برخی کودکان به صورت ژنتیکی بیشتر از سایرین در معرض پوسیدگی دندان ها هستند. بنابراین با استفاده از راهکارهایی که در ادامه گفته می شود، از پوسیدگی دندان های کودکان جلوگیری کنید.

تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری

تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری می تواند بر سلامت دندان ها و پوسیدگی آن ها تاثیر بگذارد. برای مثال کمبود مواد مغذی بدن مادر، دندان های کودک را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد.

علاوه بر موارد گفته شده، موارد زیر نیز می توانند تا حدودی منجر به پوسیدگی دندان های کودکان شوند:

  • کبود بزاق دهان
  • مصرف داروهای خاص
  • خواباندن کودک با دادن شیر خشک یا آبمیوه
  • انتقال بزاق از دیگران به دهان کودک
  • عدم انجام معاینات منظم

برای پوسیدگی دندان کودکان چه کنیم؟

علائم پوسیدگی دندان کودکان

از اولین نشانه های پوسیدگی دندان در کودکان که توسط دندانپزشک خوب اطفال مورد بررسی قرار میگیرد، تغییر رنگ دندان ها و ایجاد لکه روی دندان ها است. لکه های روی دندان ها نشان دهنده پوسیدگی و از بین رفتن مینای آن ها می باشد. بهتر است در صورت مشاهده هرگونه لکه یا تغییر رنگ دندان ها، سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا از پوسیدگی بیشتر دندان ها جلوگیری کنید. علاوه بر تغییر رنگ و ایجاد لکه، بروز درد در دندان ها نیز یکی دیگر از علائم پوسیدگی دندان ها است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

برخی از بهترین راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان ها عبارتند از:

  • مسواک زدن
  • کشیدن نخ دندان
  • فلوراید تراپی
  • رعایت رژیم غذایی مناسب
  • رعایت نکات مراقبتی توسط مادر در دوران بارداری
  • انتخاب شیر خشک خوب و مناسب
  • ترجیحا مصرف آب حاوی فلوراید
  • مراجعه منظم به دندان پزشک برای چکاپ
  • جلوگیری از مصرف زیاد مواد غذایی قندی توسط کودک
  • تمیز کردن و شستشوی دهان کودک بعد از غذا
  • نوشیدن آب زیاد توسط کودک
  • نخواباندن کودک با شیر خشک یا هر نوع نوشیدنی دیگر
  • جلوگیری از مصرف زیاد غذاهای چسبنده مانند شکلات و آدامس

درمان پوسیدگی دندان کودکان

در صورت مشاهده پوسیدگی دندان کودکان، برای جلوگیری از عواقب آن و پوسیدگی بیشتر دندان ها، باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام شود. روش های درمانی زیادی برای درمان پوسیدگی دندان کودکان وجود دارد که برخی از بهترین این روش ها عبارت است از:

فلوراید تراپی: فلوراید تراپی روشی ساده،  بدون درد، موثر و امن است که دندان های کودکان را در در برابر آسیب و پوسیدگی مقاوم می کند.

پر کردن دندان ها: پر کردن دندان ها برای ترمیم دندان های پوسیده مناسب بوده و ساختار دندان ها را حفظ می کند.

برای پوسیدگی دندان کودکان چه کنیم؟

فیشورسیلانت تراپی: در این روش، سیلانت را بر روی دندان ها و در شیارهای آن ها قرار می دهند. این روش موجب جلوگیری از انباشته شدن باکتری ها می شود.

روکش دندان ها: از روش روکش دندان ها برای ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می شود.

کشیدن دندان ها: زمانی که آسیب زیادی به دندان ها رسیده باشد و مواردی مانند عفونت ایجاد شده باشد، نیاز به کشیدن دندان های شیری کودکان است.

عصب کشی دندان ها: عصب کشی دندان ها باعث حفظ دندان و جلوگیری از کشیدن آن می شود.

نتیجه گیری

پوسیدگی دندان در بین کودکان بسیار رایج و شایع است. بنابراین سعی کنید در صورت مشاهده علائم پوسیدگی در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان پزشک متخصص با توجه به شدت و نوع پوسیدگی، برای درمان مناسب اقدام می کند.

منبع: سایت دندانپزشکی دکتر هومن عشقی

 

دیبا درخشنده
دیبا درخشنده خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋