دیبا درخشنده

دیبا درخشنده

خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

رازهای ترسناک تورم 40 درصدی

خانوار ایرانی در آبان امسال به‌طور متوسط بابت مجموعه‌ای از کالا و خدمات حدود ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال دست به جیب شده است

فرارو: نرخ تورم عمومی که به تورم نقطه‌به‌نقطه معروف است، براساس جدید‌ترین آمار‌های رسمی به ۳۹.۲ درصد رسیده است. برای اینکه درک بهتری از این جمله داشته باشید کافی است بدانید خانوار ایرانی در ماهی که پشت‌سر گذاشتیم، بابت مجموعه‌ای از کالا و خدمات حدود ۴۰ درصد بیشتر از آبان پارسال هزینه کرده.

اسرار ترسناک تورم ۴۰ درصدی

گزارش اخیر مرکز آمار ایران مشخص می‌کند سرعت رشد هزینه‌ها در عرض ۱۲ ماه گذشته بیشتر از هر حوزه دیگری در بخش هتل و رستوران به‌چشم آمده و پوشاک، تفریح و دخانیات به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. براساس همین گزارش در آبان امسال بیشترین سرعت رشد هزینه‌ها درمقایسه با یک ماه قبل در حوزه آموزش به خانوار ایرانی تحمیل شده است.

روند تورم نقطه‌به‌نقطه

تورم نقطه به نقطه یا همان تورم عمومی در ماه گذشته، دقیقا ۳۹.۲ درصد به‌ثبت رسیده است. مرکز آمار ایران که به‌صورت ماهانه گزارشی تحت‌عنوان شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر می‌کند، می‌گوید هزینه‌ای که هر خانوار ایرانی در آبان امسال برای همه‌جور کالا و خدمات مثل پوشاک، تفریح، حمل‌ونقل، بهداشت، آموزش، مسکن، خوراکی و ارتباطات و ... پرداخت کرده، ۳۹.۲ درصد بیشتر از آبان پارسال بوده است.

تورم نقطه‌به‌نقطه آبان امسال تفاوتی با تورم نقطه‌به‌نقطه مهرماه سال جاری ندارد و اساسا از تیرماه امسال این شاخص حیاتی در محدوده ۴۰ درصد باقی مانده است. براساس همین گزارشی که مرکز آمار ایران در اختیار عموم مردم قرار داده، متوجه می‌شویم نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به آبان پارسال حدود شش درصد تنزل داشته، اما در همین مدت شاهد خلق اعدادوارقام شگفت‌انگیز دیگری در این حوزه بودیم.

تورم عمومی به‌عنوان مثال در فروردین امسال تا مرز ۵۵.۵ درصد بالا رفته است. اما از آن ماه به اینطرف ترمز رشد نرخ تورم کشیده شد و حالا در پنج ماه اخیر حوالی محدوده ۴۰ درصد اعلام شده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کدام حوزه بیشتر است؟

تورم عمومی بیشتر از هر چیزی در حوزه هتل‌ها و رستوران‌ها به‌چشم می‌آید؛ ۵۶.۴ درصد. اتفاقی که معمولا هر ماه تکرار می‌شود و چون موقع رفتن به رستوران و هتل، هزینه نیروی کار و اجاره‌بها و ... نیز مطرح است، تا حدود زیادی جای توجیه دارد. در طرف مقابل مرکز آمار ایران می‌گوید کمترین سرعت رشد هزینه‌ها ظرف ۱۲ ماه اخیر در حوزه ارتباطات رقم خورده است و این عدد کمتر از ۱۷ درصد برآورد می‌شود.

تورم عمومی بعد از حوزه رستوران‌ها و هتل‌ها، در حوزه پوشاک و کفش پررنگ‌تر بوده و ۴۷.۶ درصد تخمین زده می‌شود. یعنی ۸.۴ درصد بیشتر از نرخ تورم عمومی. تفریح و فرهنگ با تورم ۴۴.۶ درصدی، دخانیات با تورم ۴۴.۵ درصدی و حمل‌ونقل با تورم ۴۳.۶ درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند و آنطرف بعد از حوزه ارتباطات، کمترین میزان تورم شامل بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شده است.

تورم عمومی خوراکی‌ها در ماه گذشته ۳۶.۳ درصد بوده که این عدد درمقایسه با تورم عمومی حدود سه درصد کمتر است.

سبقت هزینه‌های آموزش از نرخ تورم ماهانه

نرخ تورم ماهانه براساس داده‌های منتشر‌شده از سوی مرکز آمار ایران ۲.۲ درصد به ثبت رسیده است. عددی که مشخص می‌کند در آبان امسال سرعت رشد هزینه‌ها بابت مجموعه‌ای از کالا و خدمات درمقایسه با مهرماه امسال کمی بیش از دو درصد ارتقا پیدا کرده است.

براساس این گزارش هزینه‌هایی که بابت آموزش در آبان امسال به خانواده‌های ایرانی تحمیل شده، بیشتر از هر بخش دیگری بیشتر شده و حدود ۴.۳ درصد نسبت به مهرماه امسال افزایش پیدا کرده است. مسکن، دخانیات، پوشاک، هتل‌ها و رستوران‌ها به‌ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند و سرعت رشد هزینه‌ها در این بخش‌ها از نرخ تورم ماهانه آبان بیشتر بوده است. آنطرف نرخ تورم ماهانه بابت خوراکی‌ها، تفریح، حمل‌ونقل، بهداشت و ارتباطات از شاخص کل ۲.۲ درصدی ماه گذشته کمتر بوده است.

نرخ تورم ماهانه درحالی به ۲.۲ درصد رسیده که بدنیست بدانید این عدد خرداد پارسال و تحت‌تاثیر کلید‌خوردن دور جدید پرداخت یارانه‌ها تا عدد ترسناک ۱۰.۶ درصد تثبیت شده است.

تورم نقطه به نقطه کالا‌ها و خدمات مصرفی در آبان ۱۴۰۲

کالا و خدمات

تورم نقطه‌به‌نقطه

هتل‌ و رستوران

56.4 درصد

پوشاک و کفش

47.6 درصد

تفریح و فرهنگ

44.6 درصد

دخانیات

44.5 درصد

حمل‌ونقل

43.6 درصد

بهداشت و درمان

42.7 درصد

کالاها و خدمات متفرقه

41.6 درصد

آموزش

41.1 درصد

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها

39.5 درصد

مبلمان و لوازم خانگی

36.4 درصد

خوراکی و آشامیدنی

36.3 درصد

ارتباطات

16.8 درصد

شاخص کل

39.2 درصد

دیبا درخشنده
دیبا درخشنده خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋