دیبا درخشنده

دیبا درخشنده

خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش
توسط ۲ نفر دنبال می شود

نوجوانانی که آخرین بار به جام جهانی رفتند کجا هستند؟

تیم نوجوانان کشورمان با هدایت حسین عبدی توانست مجوز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۳ که از ۱۹ آبان ماه سال جاری در اندونزی برگزار خواهد شد را کسب کند

فرهیختگان: تیم نوجوانان کشورمان با هدایت حسین عبدی توانست مجوز حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۳ که از ۱۹ آبان ماه سال جاری در اندونزی برگزار خواهد شد را کسب کند. یک اتفاق خوب برای نوجوانانی که می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور نسل خوبی برای تیم ملی باشند. بدون شک اگر ملی‌پوشان نوجوان فعلی مسیر درستی را در پیش گرفته و مورد حمایت فدراسیون و کمیته تیم‌های ملی باشند می‌توانند پله‌به‌پله به تیم ملی بزرگسالان راه یابند. در این میان خود این بازیکنان هم باید در انتخاب باشگاه‌های خود دقت کرده و جام‌جهانی نوجوانان را بزرگ‌ترین سقف آرزوهای فوتبالی خود ندانند. به این دلیل به این موضوع پرداختیم که بازیکنان نوجوانی که در سال ۲۰۱۷(آخرین حضور ایران در جام‌جهانی نوجوانان) در جام‌جهانی هند حضور داشتند اکثرا عاقبت به خیر نشدند و فقط تعداد معدودی توانستند به تیم ملی بزرگسالان و حتی لیگ برتر راه یابند. درحالی‌که در همان تورنمنت بازیکنانی چون فران تورس، تیموتی وه‌ آ، سرجینیو دست، اریک گارسیا، شوامنی، فیل فودن، جیدون سانچو، هادسون اودوی و امیل اسمیت روو خیلی زود به ستاره‌هایی نامدار در فوتبال دنیا تبدیل شدند. در این گزارش به بررسی شرایط کنونی بازیکنان آن تیم می‌پردازیم.

نوجوانانی که آخرین بار راهی جام‌جهانی شدند حالا کجا هستند؟

علی غلام‌زاده این دروازه‌بان از استعدادهای فوتبال خوزستان بود که توانست بعد از حضور در جام‌جهانی نوجوانان کم‌کم به تیم بزرگسالان فولاد هم راه یابد. اما او در این تیم تبدیل به یک نیمکت‌نشین شده است و همچنان به دنبال فرصت برای نشان دادن توانایی‌هایش است. غلام‌زاده فصل گذشته در بازی فولاد مقابل قشقایی در جام حذفی در ترکیب ثابت تیم جواد نکونام به میدان رفت.

مبین عشایر این دروازه‌بان جوان در تیم پایه‌های ملوان بندر انزلی رشد کرد. او فصل گذشته ملوان را به مقصد چوکا ترک کرد و درنهایت با این تیم از لیگ یک به لیگ دسته دوم کشور سقوط کرد.

امیر جانی‌پور مدافع جوان سابق تیم نوجوانان از جمله بازیکنانی است که نتوانست مسیر فوتبالی خوبی را در پیش بگیرد و درحال حاضر برای تیم قشقایی شیراز در لیگ دسته دوم کشور بازی می‌کند.

علی ستاوی این مدافع جوان از این تیم توانست راهی تیم بزرگسالان فولاد خوزستان شود. او بعد از اینکه در این تیم نتوانست خودی نشان دهد راهی صنعت نفت آبادان شد. ستاوی در تیم آبادانی هم نتوانست موفق باشد و از این تیم جدا شد. او هنوز برای فصل جدید مقصد خود را مشخص نکرده است.

احمدرضا ‌جلیلی مدافع چپ‌پای سابق تیم نوجوانان ایران توانست به تیم بزرگسالان فولاد راه یابد اما چون فرصت بازی پیدا نکرد راهی شهر خودرو شد. با سقوط این تیم به لیگ یک جلیلی باز به فولاد برگشت تا همچنان نیمکت‌نشین بماند. مدافع چپ جوان فصل گذشته شاگرد مهدی رحمتی در تیم آلومینیوم اراک بود اما فرصت بازی پیدا نکرد.

امیرحسین اسماعیل‌زاده این هافبک مهاجم که از بازیکنان ثابت تیم نوجوانان ایران در جام‌جهانی 2017 بود توانست همراه با تیم پارس جم در لیگ برتر به میدان برود اما برای گذراندن دوران سربازی خود راهی تیم نیروی زمینی شد.

مجید نصیری این مدافع جوان از معدود بازیکنانی بود که توانست به تیم جوانان و امید ایران هم راه یابد. او پله‌های ترقی را به‌خوبی طی کرده و در فصلی که گذشت توانست برای تیم مس رفسنجان 7، 8 بازی به میدان برود. نصیری برای فصل آینده نیز در تیم ساکت الهامی ماندنی شد.

طاها شریعتی یکی از بازیکنانی که می‌توانست از پدیده‌های فوتبال ایران باشد شریعتی بود. او بعد از جام‌جهانی 2017 به تیم بزرگسالان سایپا هم راه یافت. او در ادامه فوتبالش مورد توجه تیم‌های استقلال و پرسپولیس قرار گرفت. اما مصدومیت‌های متعدد باعث شد که دچار افت شدیدی شود. او در فصلی که گذشت با نظر امیر قلعه‌نویی به تیم گل‌گهر رفت اما نتوانست در این تیم به میدان برود.

علی داوران هافبک اسبق تیم نوجوانان بعد از حضور در این تیم مسیر باشگاهی خوبی را طی نکرد و دو فصل ناموفق را در تیم‌های سیاه جامگان و شهرداری ماهشهر سپری کرد. بعد از آن در سایپا هم روزهای خوبی نداشت تا اینکه به تیم نساجی مازندران در لیگ برتر رفت. او دو فصل را در این تیم سپری کرد و فصل پیش در نیمی از بازی‌های این تیم به میدان رفت. او برای فصل بعد هم در تیم مهدی رحمتی ماندنی شد.

امیرحسین حسین‌زاده یکی از معدود نفراتی که توانست از آن تیم نوجوانان ایران راهی تیم ملی بزرگسالان شود حسین‌زاده بود. بازیکنی که بعد از درخشش در تیم سایپا توانست به تیم استقلال بیاید. او در عین جوانی یکی از ستاره‌های تیم فرهاد مجیدی بود. در پایان فصل لژیونر شد و به تیم شارلوا بلژیک پیوست. درحال حاضر هم باشگاه استقلال با نظر جواد نکونام به دنبال برگرداندن این بازیکن است و باید دید شارلوا به این راحتی به او رضایتنامه خواهد داد یا نه. ضمن اینکه حسین‌زاده در زمان هدایت تیم ملی توسط دراگان اسکوچیچ سه بازی ملی در کارنامه فوتبالی خود ثبت کرد.

محمد شریفی این هافبک جوان توانست مسیر فوتبالی خوبی را بعد از جام‌جهانی زیر 17 سال 2017 طی کند. او بعد از اینکه به تیم بزرگسالان استقلال خوزستان راه پیدا کرد با نظر یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس پیوست اما نتوانست بیشتر از 11 بازی برای این تیم بازی کند. با رفتن حمید مطهری به نساجی مازندران، شریفی هم راهی این تیم شد. او فصل گذشته بازیکن ثابت نساجی بود و برای فصل آینده هم در جمع شاگردان مهدی رحمتی ماندنی شده است.

محمد غبیشاوی این هافبک جنوبی توانست خیلی زود در تیم صنعت‌نفت آبادان چهره شود و به بازیکنی ثابت در این تیم تبدیل شود. اما فصل گذشته راهی فولاد خوزستان شد تا بتواند در این تیم خودش را نشان دهد اما فرصت عرض‌اندام پیدا نکرد. او حالا امیدوار است در تیم منصوریان بتواند جایگاهی برای خود دست و پا کند.

علیرضا کوشکی ازجمله بازیکنانی که از تیم نوجوانان ایران در جام‌جهانی زیر 17 سال 2017 مسیر خوب و با ثباتی را درپیش گرفت کوشکی بود. بازیکنی که حتی مورد توجه پرسپولیس هم قرار گرفت اما همان موقع (نیم‌فصل 1401-1400) با درخواست نکونام پیکان را به مقصد فولاد ترک کرد. او بعد از یک فصل‌ونیم حضور در این تیم در نقل و انتقالات تابستانی راهی گل‌گهر شد.

وحید نامداری این هافبک خوزستانی هنوز از استان خود خارج نشده و همچنان علاقه‌مند است در خوزستان بماند. او از تیم استقلال خوزستان به تیم فولاد پیوست و برای ادامه فوتبالش راهی صنعت‌نفت آبادان شد. فصل پیش نامداری خیلی کم فرصت بازی برای تیم آبادانی را پیدا کرد و باید دید در تیم ویسی چه سرنوشتی خواهد داشت.

محمد قادری این بازیکن بندرعباسی نتوانست سیر صعودی‌اش را ادامه دهد. او بعد از حضور در دو تیم تبریزی ماشین‌سازی و تراکتور، فصل پیش برای گذراندن دوران سربازی‌اش راهی ملوان شد. او با وجود اینکه در تراکتور به بازیکن تقریبا ثابتی تبدیل شده بود در ملوان فقط 11 بازی در فصل قبل انجام داد.

سبحان خاقانی از معدود بازیکنانی که توانست به یکی از دو تیم بزرگ پایتخت راه یابد. خاقانی خرید محمود فکری از تیم تراکتور بود که کم‌کم در استقلال به یک بازیکن تعویضی موثر تبدیل شد. خیلی‌ها انتظار داشتند او در فصل گذشته تبدیل به یکی از بازیکنان ثابت استقلال شود اما یک مصدومیت بدموقع او را برای 8 ماه از فوتبال دور کرد. در اواخر فصل گذشته خاقانی فرصت حضور در میدان را پیدا کرد و حالا امیدوار است در تیم جواد نکونام فرصت عرض‌اندام دوباره پیدا کند.

امیر خدامرادی این بازیکن اگرچه بازیکن ثابتی در جام‌جهانی 2017 نبود اما توانست از تیم‌های پایه استقلال به رده بزرگسالان راه یابد اما وقتی فرصت بازی پیدا نکرد راهی نفت آبادان شد. او بعد از یک فصل ناموفق در این تیم به صورت قرضی، این بار به هوادار تهران پیوست. او فصل گذشته در تیم ساکت الهامی فرصت بازی پیدا نکرد و باید دید این بار قرار است از سوی استقلال به چه تیمی قرض داده شود.

اللهیار صیادمنش ستاره سابق تیم جوانان ایران ضمن سپری کردن همه رده‌های ملی توانست با درخشش در استقلال توجه تیم‌های اروپایی را به خود جلب کند. او از استقلال به فنرباغچه رفت و از این تیم به صورت قرضی به تیم استانبول اسپور ترکیه راه پیدا کرد. او فصل بعد از آن راهی زوریای اوکراین شد و بعد از درخشش در این تیم به تیم، از سوی باشگاه فنرباغچه به هال‌سیتی انگلیس قرض داده شد. صیادمنش بعد از اینکه در این تیم انگلیسی تبدیل به بازیکن ثابت شد به دلیل مصدومیت شانس حضور در جام‌جهانی 2022 را از دست داد. او مجددا بازگشت خوبی به ترکیب هال‌سیتی داشت اما نتوانست با این تیم به لیگ برتر انگلیس صعود کند.

یونس دلفی درخشش یونس دلفی در سن نوجوانی خیلی‌ها را به آینده این بازیکن امیدوار کرد. او بعد از درخشش با تیم استقلال خوزستان در لیگ برتر در سال 2019 راهی شارلوا بلژیک شد. دلفی در این تیم فرصت عرض‌اندام پیدا نکرد و به تیم گوریستا کرواسی قرض داده شد. او تبدیل به بازیکن ثابت این تیم شد اما مصدومیت‌های متعدد باعث شد مجبور به ترک این تیم شود. دلفی تابستان قبل به فوتبال ایران برگشت و راهی فولاد شد اما بازی‌های زیادی را به‌خاطر مصدومیت از دست داد تا به نوعی بدترین فصل فوتبالی‌اش را سپری کرده باشد. وضعیت او برای فصل آینده هنوز مشخص نیست.

سعید کریمی یکی دیگر از بازیکنانی که بعد از همراهی تیم نوجوانان در جام‌جهانی روند نزولی درپیش گرفت سعید کریمی بود. او آن موقع توانسته بود به تیم بزرگسالان پرسپولیس راه یابد اما به صورت قرضی راهی شاهین بوشهر شد و با این تیم از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرد. کریمی بعد از آن به تیم‌های نساجی، مس رفسنجان، هوادار و نفت گچساران رفت و در هیچ یک از این تیم‌ها موفق نبود.

محمد سرداری این بازیکن از تیم نوجوانان استقلال به تیم نوجوانان ایران راه پیدا کرد اما نتوانست مسیر خوبی را در ادامه فوتبالش درپیش بگیرد. او در حال حاضر در تیم آریو اسلامشهر عضویت دارد.

دیبا درخشنده
دیبا درخشنده خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋