برای آنکه محتواهای شما در گوگل دیده شود، باید نکات مهم این مقاله را یاد بگیرید.
تولید محتوای بدون سئو مثل این است که شما بهترین و با کیفیتترین اجناس را برای برای مغازهتان بیاورید ولی آنها را در انبار نگهدارید و مشتری شما هیچوقت نبیند.
سئو کردن محتوا خیلی ساده است؛ کافیست هنگام نوشتن محتوا، تکنیکهایش را رعایت کنید و یک محتوای سئو شده رو سایتتان بارگذاری کنید و تحویل گوگل بدهید. دیگر بقیه کار را به این موتور جستجوی هوشمند بسپارید.
در این مقاله اول کمی با مفهوم محتوای سئو شده آشنا میشویم، سپس سراغ تکنیکهای سئو محتوا میرویم. بیشتر این تکنیکها را در مقاله سئوی داخلی یاد گرفتیم، ولی اینجا آنهایی که مشخصا مربوط به محتواست را آوردیم تا در هنگام نوشتن، یک چگ لیست کامل دم دستتان باشد.
منبع: www.novin.com/academy-category/seo
قبل یادگیری تکنیکها پیشنهاد میکنیم سرفصل های دوره مقدماتی و پایهای سئو نوین را بررسی کنید. این دوره تمام اصول و مقدمات سئو را به شما آموزش میدهد.
برای اینکه مفهوم سئو محتوا را بهتر درک کنیم، بیایید اول با مفهوم اجزای سازنده آن آشنا شویم: سئو + محتوا
وقتی این دو مفهوم را کنار هم میگذاریم:
سئو محتوا: بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو تا کاربر آن را به راحتی در نتایج گوگل ببیند و استفاده کند
محتوای سئو شده، محتوایی است که با هدف جذب ترافیک موتورهای جستجو ایجاد میشود و با استفاده از تکنیکهای سئو برای موتور جستجو بهینه شده تا در نتایج رتبه بگیرد.
از اینجا به بعد میرویم سراغ آموزش سئو محتوا. تکنیکهای سادهای برای سئو کردن محتوا که در حین تولید کردن محتوای خود انجام میدهیم تا یک محتوای سئو شده شسته رفته برای کاربر آماده کنیم.
60 الی 70 درصد سئوی سایت مربوط به محتواست. شما هیچوقت نمیتوانید با یک محتوای سرسری بی فایده، به رتبههای بالای گوگل برسید. شاید 10 سال پیش این اتفاق میافتاد اما الان گوگل حسابی روی محتوا حساس است، حتی بین با کیفیتها هم رقابت سختی بر سر جایگاههای گوگل وجود دارد.
تولید محتوای با کیفیت عاملی است که به سایت شما کمک میکند در نتایج جستجو رتبه بهتری داشته باشد و در میان رقبا قابل تشخیص باشد. اما صبر کنید؛ فرض کنید بهترین و کاملترین محتوا را هم درباره یک موضوع نوشتید که کاربر از خواندن آن واقعاً لذت میبرد. ولی وقتی هیچوقت کاربر آن محتوا را نبیند، چه فایدهای دارد؟
درست است که برای کسب رتبه در موتور جستجو به محتوایی عالی نیاز دارید، ولی این محتوا باید جوری نوشته شود که گوگل هم سریع آن را شناسایی کند و به دست کاربر برساند. اینجا سئوی محتوا وارد میشود و با چند تکنیک محتوای شما را هم برای کاربر و هم موتورجستجو آماده میکند.
سئو محتوا مهم است چون بدون محتوای با کیفیت، سایت شما در موتورهای جستجو شانسی ندارد. در ادامه 5 تکنیک مهم در سئو کردن محتوا را با هم مرور میکنیم.
سئو محتوا آسانترین بخش از سئو و بهینهسازی سایت است که در حین نوشتن محتوا انجام میشود. در ادامه تکنیکهای ساده سئوی محتوا را بیان میکنیم که به شما کمک میکند حتی در کلماتی که رقابت بالایی دارند، رتبه بگیرید.
قبل از آنکه دست به قلم شوید، باید درباره کلمات کلیدی محتوای خود تحقیق کنید. شاید از خودتان بپرشید چرا باید اینکار را بکنم؟ درباره موضوع انتخابی مینویسم تا اگر کسی آن را سرچ کرد به محتوای من برسد.
شما به 2 دلیل بیاد تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید:
دو ابزار کاربردی برای انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی Google Keyword Planner (کیوردپلنر گوگل) و Keyword Finder (کیورد فایندر) هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
قبل از سئو کردن محتوا، اگر میخواهید محتوای شما در گوگل رتبهبندی شود، باید با کیفیت و عالی باشد. محتوای با کیفیت 2 ویژگی مهم دارد: 1. مفید باشد 2. سرگرمکننده باشد.
اول از همه محتوای شما باید کامل باشد و جواب سوال کاربر را بدهد. اگر در یک کلمه کلیدی کلی محتوا تولید میکنید محتوای شما باید جامع باشد؛ در واقع به خواننده درباره آن کلمه کلیدی هر آنچه را که نیاز دارد بدهد.
مثلاً ما مقالهای درباره «سئو» نوشتیم؛ چون کلمه کلیدی کلی است باید درباره تمام جوانب و بخشهای سئو به مخاطب توضیح دهیم و تا هیچ سوالی از اون درباره مفهوم سئو بیجواب نماند.
اشکالی ندارد که محتوای شما طولانی شود؛ اتفاقاً محتوای طولانیتر به Google کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در مورد موضوع آن صفحه وب دریافت کند. این باعث میشود گوگل مطمئن شود که صفحه شما یک نتیجه مرتبط برای آن کلمه کلیدی است.
دومین نکته این است که سبک نوشتن شما جذاب باشد و لحن صمیمی داشته باشید تا کاربر مشتاق شود محتوای شما را بخواند.
بگذارید یه ترفند ساده به شما بگوییم:
هنگام نوشتن محتوا گوگل را فراموش کنید و خودتان را جای کاربر بگذارید. ببیند اگر جای کاربر قرار بگیرید این محتوا برای شما جذاب و گیرا هست یا نه؟ آیا جواب سوالات شما را میدهد؟ جایی بذای شما مبهم نیست؟ محتوای شما باید برای خوانندهها جذاب و ساده و مفید باشد چون هیچ کاربری محتوای ناقص و بیکیفیت را نمیخواند.
برای جذاب شدن محتوا میتوانید از داستانها، مثالها، تجربههای شخصی و ... استفاده کنید.
در محتوای خود از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی پرهیز کنید. این کار نه تنها متن شما را مسخره و غیر قابل خواندن میکند، بلکه گوگل هم شما را در نتایج بالا قرار نمیدهد. اگر سختگیری کند، دچار جریمه گوگل یا پنالتی گوگل میشوید.
معمولاً چگالی کلمات کلیدی بهتر است بین1 الی 2% باشد. همچنین، باید مطمئن شوید که کلمه کلیدیتان در متن به طور متعادل تقسیم شدهاند. پس، سعی نکنید در پاراگرافِ اول محتوای خود، 10 بار از کلمه کلیدیتان استفاده کنید و در طول متن تنها یکبار از آن استفاده کنید. آیا اشتباهات رایج در انتخاب کلمات کلیدی را می دانید؟ اگر پاسخ تان منفی است، پیشنهاد میکنیم به وبلاگ نوین مراجعه کنید.
برای اینکه یک کلمه را بارها در محتوا تکرار نکنید، میتوانید از مترادف کلیدواژهها و عبارات کلیدی استفاده کنید.
اولین چیزی که نظر گوگل را جلب میکند، URL صفحه است؛ آدرس صفحه شما باید کوتاه و مرتبط و شامل کلمه کلیدی باشد تا بیشترین تأثیر را روی سئو داشته باشد. پس:
از آدرسهای پیچیده دوری کنید:
novin.com/blog/category/linkbuilding/page12586
در عوض یک آدرس کوتاه داشته باشید و از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:
novin.com/blog/kalameye-kelidi
تا اینجا 5 تکنیک کاربردی برای سئو کردن محتوا را بررسی کردیم. پیشنهاد میکنم برای مطالعه کامل 10 تکنیک سئو محتوا، به نوین مراجعه کنید و مقاله کامل روشهای سئو کردن محتوای سایت در وبلاگ نوین را بخوانید.
پاسخ ها