دیبا درخشنده

دیبا درخشنده

خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

ده شوک بزرگ تاریخ لیگ قهرمانان اروپا

فوتبال باشگاهی اروپا مدت‌هاست که عرصه لغزش‌ها بوده است.

روزنامه اعتماد: فوتبال باشگاهی اروپا مدت‌هاست که عرصه لغزش‌ها بوده است. این مسابقه میراث فوتبال است و در آن تیم‌های برتر جام‌ها را فتح می‌کنند. اما همیشه جایی برای اتفاقاتی وجود دارد که به علاقه‌مندان شوک وارد کنند.

۱- نیوکاسل ۳-۲ بارسلونا،۱۹۹۷/۹۸ 

در سال 1997 و در رقابت‌های برتر فوتبال اروپا سنت 40‌ساله شکسته شد و دیگر این رقابت‌ها به‌طور انحصاری مختص قهرمان‌ها نبود. هشت نایب قهرمان لیگ از قوی‌ترین لیگ‌های اروپا پذیرفته شدند تا خودشان را در برابر بهترین‌های این قاره محک بزنند و همین جا بود که لیگ «قهرمانان» صرفا تبدیل به یک ادای احترام اسمی به زمان گذشته شد. نیوکاسل در آن مسابقات تبدیل به اولین غیرقهرمانی شد که در این رقابت‌ها گلزنی می‌کند. آنها مقابل اسپورتینگ این کار را کردند. اما قابل توجه‌تر از این هت تریک فاوستینو آسپریلا در 49 دقیقه بود که یک برد معروف و غیرمحتمل را مقابل بارسلونا رقم زد. گل‌های دیرهنگام لوئیز انریکه و لوئیز فیگو برای فرار از این شکست معروف کافی نبود.

۲- دینامو‌کیف ۲-۰ رئال مادرید،  ۱۹۹۹/۹۸

احتمال دارد دیناموکیف برای فصل آینده چیزی قابل توجه در آستین خود داشته باشد اما در فصل 99/1998  آنها نزدیک‌تر از هر زمان دیگری به کسب بزرگ‌ترین جایزه اروپا بودند. در تلاش تماشایی خود برای رسیدن به نیمه‌نهایی، آنها تعدادی برد با ارزش به دست آوردند، اما روشی که در مرحله یک چهارم نهایی با آن مادریدی‌ها را شکست دادند، مهارت تاکتیکی والری لوبانوفسکی را در بهترین حالت خود نشان داد. آندری شوچنکو دوباره قاتلی بود که لوس بلانکوس را شکست داد. این تیمی بود که چرخ دنده‌هایش یکپارچه بود.

۳- دپورتیوو ۴-۰ میلان، ۲۰۰۳/۰۴

همه‌چیز در مورد سقوط دردناک میلان به دست دپورتیوو لاکرونیا در یک چهارم نهایی 2004 باورنکردنی بود. ایتالیایی‌ها در بازی رفت در سن‌سیرو با پیروزی 4-1 رقصیدند و با این آگاهی که هیچ تیمی در مجموع نتوانسته بود سه گل عقب افتادن در رقابت‌های اروپایی را جبران کند با خیال راحت به گالیسیا سفر کردند. با این حال، در میان چنین غروری، رویاهای لیگ قهرمانان اروپا به خاکستر تبدیل شدند: میلان با نتیجه 4-0 در لاریازور (که در فصل قبل همان حریف را با همان تعداد گل در همان زمین شکست داده بود) مورد یورش قرار گرفت. آنها تا مدت‌ها غرق در تعجب بودند که چه چیزی به آنها ضربه زده است.

۴- رئال مایورکا ۱-۰ آرسنال، ۲۰۰۱/۰۲

آرسنال با شکست روز اول در مسابقات اروپا بیگانه نبوده است. در سال 2001، رئال مایورکا، تیم تازه‌وارد لیگ قهرمانان اروپا بود که توپچی‌ها را به شروعی سخت محکوم کرد. پس از درگیری ناشیانه اشلی کول با آلبرت لوکه که منجر به اخراج او و اعلام پنالتی به نفع حریف شد. اوضاع برای آرسن ونگر زمانی بدتر شد که تیمش ماه بعد در آتن مغلوب پاناتینایکوس شد و تنها به دلیل پیروزی 3-1 مقابل اسپانیایی‌ها در هایبوری در ماه دسامبر، آنها از مرحله گروهی نه چندان دشوار به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شدند. اما در مرحله بعد نتوانستند دوم هم شوند و بالاتر از یوونتوس و پشت سر بایر لورکوزن و دپورتیوو کنار رفتند. 

۵- سلتیک ۲-۱ بارسلونا، ۲۰۱۲/۱۳

سلتیک پارک به خاطر شب‌های پر سر و صدایش در لیگ قهرمانان اروپا مشهور است، اما این نتیجه باورنکردنی به نوعی مادر همه اتمسفرها بود، زیرا تیم نیل لنون موفق شد لیونل مسی و یارانش را مقهور کند. آن هم با یک آمار باورنکردنی: با رکورد کم سابقه فقط 16.4 درصد مالکیت توپ. گل افسانه‌ای تونی وات که سلتیک را 2-0 جلو انداخت، بین گل اول ویکتور وانیاما و دلداری مسی به ثمر رسید. بارسا در چهار سال گذشته دو بار قهرمان این رقابت‌ها شده بود، اما به‌رغم اینکه بازیکنانی مانند دنی آلوز، ژاوی، آندرس اینیستا، خاویر ماسکرانو، الکسیس سانچز و مسی را به میدان فرستاد، در گلاسکو شکست خورد. این پیروزی به مردان لنون کمک کرد تا به مرحله یک شانزدهم نهایی برسند؛ آن هم برای آخرین باری که به مرحله حذفی راه یافتند. اما ماجراجویی آنها توسط یوونتوس با شکست 5-0 در مجموع به پایان رسید. با این حال ارزشش را داشت.

۶- بارسلونا ۰-۴ دینامو کیف، ۱۹۹۷/۹۸

هنگامی که بارسلونا در مرحله گروهی 1997 با دینامو کیف هم گروه شد، اروپا ایستاده بود و نگاه می‌کرد. اسطوره اوکراینی لوبانوفسکی تیم کی‌یفی را جمع‌آوری کرده بود تا نه تنها با تیم‌های بزرگ شوروی که رکورد 13 عنوان قهرمانی لیگ را در اتحاد جماهیر شوروی سابق به دست آورده بودند، بازی کند، بلکه در خود جام ملت‌های اروپا نیز یک تیم رقابتی داشته باشد. هنگامی که کی‌یف در ماه اکتبر بارسا را در ورزشگاه المپیک به خاک و خون کشید کسی چنین چیزی را باور نمی‌کرد. حتی در بی‌قرارترین کابوس‌های‌شان، تیم لوییس فن‌خال نمی‌توانست توقع آن نتیجه را می‌داشت. شوچنکو در نیمه اول هت تریک کرد در حالی که لوبانوفسکی نظاره‌گر بازی تیمش برای پیروزی 4-0 بود.

۷- لیل ۱-۰ من یونایتد، ۲۰۰۵/۰۶

شوک ناشی از شکست 1-0 منچستریونایتد در ورزشگاه دو فرانس به لیل در سال 2005، به‌طور کامل درک نشد تا زمانی که جدول رده‌بندی نهایی گروه مشخص شد. زمانی که شیاطین سرخ در انتهای جدول قرار داشتند و با یک خروج تحقیرآمیز روبرو شدند. به طرز شگفت‌انگیزی این تنها گلی بود که لیل در شش بازی خود به ثمر رساند، با این حال آنها هنوز هم توانستند بالاتر از یونایتد دور گروهی را به پایان برسانند و با چتر نجات به جام یوفا بروند.

۸- بروندبی ۲-۱ بایرن مونیخ، ۱۹۹۸/۹۹

تقارن جالبی در مورد شرایط دلخراش بایرن در اروپا در فصل 99/1998 وجود داشت. در حالی که ضربه نهایی اوله گونار سولشایر برای منچستریونایتد هنوز هم در سالفورد و بیش از دو دهه بعد قلب‌ها را به تپش می‌اندازد، در کپنهاگ خاطره یک مبارزه به همان اندازه خیره‌کننده در روز اول ثبت شد که هنوز هم درخشان است. زمانی که مارکوس بابل در 15 دقیقه پایانی بازی گل را به ثمر رساند، همه‌چیز برای بروندبی پایان یافته به نظر می‌رسید اما گل‌های دانمارکی‌ها در دقایق 88 و 89 باواریایی‌ها را تحت تاثیر قرار داد و الکس فرگوسن را به یک نقشه مفید رساند. 

۹- اینتر ۱-۵ آرسنال، ۲۰۰۳/۰۴

پاییز 2003 یک مشکل حل نشدنی در ذهن آرسن ونگر بود. از آنجایی که تیم او در شروع 49 بازی سخت در داخل کشور شکست‌ناپذیر بود حریفان اروپایی آنها چندان سهل‌گیر نبودند. اینتر به هایبری آمد و به پیروزی 3-0 رسید. لوکوموتیو مسکو توپچی‌ها را با تساوی بدون گل متوقف کرد و سپس دیناموکیف از چند حرکت نامنظم ینس لمان در نزدیکی دایره میانی میدان استفاده کرد و نتیجه 2-1 را به پایان رساند و شاگردان ونگر را به انتهای جدول فرستاد. با این حال، وقتی اشلی کول یک گل دیرهنگام مقابل کی یف در هایبری به ثمر رساند، آرسنال به زندگی بازگشت. پنج گل در یک شب در جوزپه مه آتزا در ماه نوامبر اروپا را به تعجب واداشت و توپچی‌ها را به یک شانزدهم نهایی فرستاد.

۱۰- موناکو ۳-۱ رئال مادرید، ۲۰۰۳/۰۴

جنبه تلخ غول اروپایی بودن این است که اغلب خود را در معرض ناراحتی‌های ویرانگر می‌بینید. و برای رئال مادرید، چیزی ویرانگرتر از شکست 3-1 مقابل موناکو در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان در سال 2005 نیست که آنها را از مسیری ساده برای رسیدن به دهمین تاج اروپایی منحرف کرد. مادرید یک دقیقه قبل از نیمه دوم بازی برگشت 5-2 پیش بود تا اینکه موناکو با کمک فرناندو مورینتس، مهاجم محبوب سابق برنابئو که به صورت قرضی از مادرید به فرانسه رفته بود، شدیدترین حملات را آغاز کرد. لودویک جولی یکی از دو گل خود را قبل از تعطیلات به ثمر رساند و بعد از اینکه مورینتس درست پس از پایان بازی به تیم قدیمی خود شلیک کرد، گل دیگری را به ثمر رساند. دو گل خارج از خانه موناکو در بازی رفت دو تیم را از هم متمایز کرد. درشبی که بازی در مجموع با نتیجه 5-5 به پایان رسیده بود. شبی به یاد ماندنی در استادیوم لوئیس دوم رقم خورد زیرا باشگاه لیگ 1 موفق‌ترین تیم رقابت را کنار زد.

دیبا درخشنده
دیبا درخشنده خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋