دیبا درخشنده

دیبا درخشنده

خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش
توسط ۱ نفر دنبال می شود

هاشمی مقدم: اگر برای استرا پول می دادند 10 برابر آسیا می گرفتند

درخصوص آخرین شرایط این تیم از لحاظ فنی و مدیریتی، مشکلات اخیری که ایجاد شده و عملکرد ساپینتو دقایقی با امیر هاشمی‌مقدم، پیشکسوت آبی‌ها که سال‌هاست در هلند به مربیگری مشغول است هم‌کلام شدیم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

فرهیختگان: درخصوص آخرین شرایط این تیم از لحاظ فنی و مدیریتی، مشکلات اخیری که ایجاد شده و عملکرد ساپینتو دقایقی با امیر هاشمی‌مقدم، پیشکسوت آبی‌ها که سال‌هاست در هلند به مربیگری مشغول است هم‌کلام شدیم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را درباره مشکلات استقلال آغاز کنیم. از یک سو این تیم بازی‌های چشم‌نواز و تماشاگرپسندی را ارائه می‌دهد و از سوی دیگر موانع مالی و مدیریتی باعث شده است تا صدای بازیکنان و کادرفنی بلند شود. به نظر می‌رسد ساپینتو هم تا امروز مرامی پای کار ایستاده است. 

از دیدگاه من مرام و معرفت ساپینتو صد در صد مهم است که به قول شما پای کار مانده است و این موضوع خیلی قابل احترام است. در جهت دیگر او تیمی را ساخته که حیف است بخواهد کار را ول کرده و برود. تیم او می‌تواند امسال قهرمان شود و مجددا سهمیه را برای سال آینده به دست بیاورد البته اگر همه‌چیز سر جایش باشد. درنهایت به عقیده من ساپینتو نشان داده که بازیکنان به او علاقه خاصی دارند. این خیلی مساله مهمی است که بازیکن باید به شما اعتماد و اعتقاد داشته باشد تا بتواند علاقه پیدا کند. با این حال مشکلات مدیریتی در استقلال چیز تازه‌ای نیست. شما وقتی می‌خواهید به خرید بروید اول باید جیب‌تان را ببینید که به نظر می‌رسد این مسائل در فوتبال ایران مهم نیستند چون اصل کار این است که دانش و دانایی برای بستن قرارداد در فوتبال ایران وجود ندارد. به قول هلندی‌ها با انگشت خیس همه‌چیز را اندازه‌گیری می‌کنند یعنی انگشت خود را خیس کرده تا ببینند باد از کدام طرف می‌وزد و به شرایط جوی نگاه می‌کنند! اگر استقلال یک مقدار فکرش را به کار بیندازد و یک وکیل متخصص ورزشی هرچند گران را بیاورد و قراردادها را کنترل کرده و زیر نظر بگیرند و در واقع کار را مدیریت کنند شاید پول زیادی را به وکیل خبره بدهند اما جلوی هدر رفتن میلیون‌ها دلار را می‌گیرند. ضمن اینکه تبعاتی مانند حذف از آسیا هم گرفته می‌شود. متاسفانه چون مدیریت و دانشی وجود ندارد شاهد تکرار این چرخه هستیم. از سوی دیگر مدیریت باشگاه می‌گوید استعفا می‌دهم و می‌روم اما به بقیه می‌گوید که اجازه ندهید استعفای من قبول شود. این فیلم‌بازی‌کردن‌ها و ضربه زدن به شخصیت استقلال تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟ نیازی نیست یک مدیر خودش پول داشته باشد بلکه مدیر باید پول بیاورد و باید بداند که هر طور شده پول استراماچونی را بدهد اما وقتی تیمش به آسیا رفت ده‌ها برابر آن را از قبال اسپانسرینگ و حق پخش دربیاورد. اگر این دانش و علم مدیریتی وجود داشته باشد استقلال به اینجا نخواهد رسید. 

عملکرد فنی ساپینتو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خیلی صادقانه می‌گویم شاید روزهای اول به این مربی شک داشتم. چون حالت برخورد و هیجانی بودن باعث شده بود تردیدهایی به وجود بیاید. در هر صورت این مسائل خیلی خوب هستند اما باید کنترل‌شده باشد. روزهای اول ترس من این بود که حالت‌ها و رفتار او به شخصیت استقلال آسیبی وارد نکند. با همه این تفاسیر در این چند بازی اخیر که از استقلال دیدم، مشاهده کردم که ساپینتو با همه هیجان و خلق و خوی تندی که دارد ولی یک چیزی را خیلی قشنگ دارد اجرا می‌کند؛ آن هم ساده نگه داشتن فوتبال است. همیشه در هلند می‌گوییم ساده بازی کردن فوتبال مشکل‌ترین چیزی هست که یک تیم می‌تواند انجام بدهد. ساپینتو این مساله را خیلی قشنگ دارد اجرا می‌کند. یک ارنج منطقی را انتخاب می‌کند و امروز هم نتیجه این اعتماد را گرفته است. چیزی که می‌بینم این است که به بازیکنانی که اعتقاد دارد به آنها بازی می‌دهد و ترکیب را خیلی دست نمی‌زند و این موضوع باعث می‌شود تا بازیکن اعتمادبه‌نفس پیدا کند. 

به نظر هم می‌رسد از روزی که ساپینتو به ترکیب ثابت خود رسید، موفقیت‌ها و بردهای پیاپی این تیم هم آغاز شده باشد. 

ساپینتو خیلی فرصت آزمون و خطا در دوره آماده‌سازی تیمش نداشته است. در آن دوره تیم‌ها بازی‌های دوستانه انجام می‌دهند و شاید رقبا هم کار را جدی نگیرند. بنابراین مربی به زمان نیاز داشت تا تیمش را بشناسد که این یک امر طبیعی به شمار می‌رود. این درحالی است که الان استقلال پنج شش بازیکن روی نیمکت دارد که هر کدام می‌توانند بهترین بازیکن خود در سایر تیم‌های لیگ برتری باشند اما ساپینتو ترکیبی را در زمین گذاشته که منطقی است و با هم جور هستند و با هم می‌جنگند و با هم نتیجه می‌گیرند. 

خط به خط استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حسینی در درون دروازه خیلی آماده هست و اعتمادبه‌نفس خوبی هم دارد و کارش را خوب انجام می‌دهد. در فاز دفاعی غلامی و سیلوا نیز به‌خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند. در این پست اصلا توقع نداشتم یک روزی شاید بازیکنی مانند حردانی مورد استفاده قرار نگیرد اما می‌بینیم که یامگا هم خیلی خوب جواب اطمینان کادر فنی را داده است. در سمت چپ هم سلمانی به‌خوبی تیم را همراهی می‌کند. 

در خط میانی وضعیت چطور است؟

برای شروع به وضعیت رضاوند اشاره می‌کنم که نسبت به قبل 80 درصد بهتر عمل می‌کند. درحالی‌که همه فکر می‌کردند این بازیکن در نیم‌فصل دوم جایی در استقلال نداشته باشد اما امروز شاهد هستیم که او به اندازه‌ای وظیفه خود را خوب انجام می‌دهد که به یکی از ارکان اصلی موفقیت استقلال تبدیل شده است. سعید مهری نیز همین شرایط را دارد او تا حد زیادی من را یاد بازی بهتاش فریبا که در زمان خودش یکی از بهترین هافبک‌های استقلال ایران بود می‌اندازد. در هر صورت این ترکیبی که در خط میانی با حضور این بازیکنان در کنار زبیر و چشمی و مهدی‌پور به وجود آمده است آنها امروز به هماهنگی خوبی رسیده‌اند. اگرچه در این فصل چشمی بیشتر به میدان رفته اما زبیر نبض بازی را در اختیار دارد و به‌عنوان کنترل‌کننده و رابط در زمین فعالیت می‌کند که باعث می‌شود سعید مهری که یک بازیکن دوپا به شمار می‌رود و شوت‌زن قهاری نیز هست، آزادتر در زمین بازی کرده و تیم را به جلو هدایت کند. وظایف بازیکنی مانند نیک‌نفس را بازیکنانی مانند چشمی و مهدی‌پور هم به‌خوبی آنها را انجام می‌دهند و به همین دلیل است که می‌گویم امروز در استقلال بازیکنانی نیمکت‌نشین هستند که هر کدام از آنها می‌توانند در سایر تیم‌های دیگر لیگ برتری از بهترین نفرات باشند. وقتی تیم به این شکل نتیجه بگیرد مطمئن باشید بازیکنانی که ذخیره هستند هم ‌انگیزه می‌گیرند چون می‌بینند مربی بازیکنی را در زمین گذاشته که دارد خوب عمل می‌کند و این‌طور نیست که بر حسب مسائل غیرفوتبالی بخواهد به تیمی یا کسی بازی بدهد. 

به خط حمله استقلال برسیم. شرایط خط آتش را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در این خط هم بازیکنانی مانند مطهری، قایدی و محبی بیشتر از سایرین بازی می‌کنند. در این بین ساپینتو سعی می‌کند از قایدی بیشتر در سمت چپ بازی بگیرد درحالی‌که مطهری و محبی مرتب جای خود را تغییر می‌دهند. در واقع استقلال دارد یک 3-3-4 کج بازی می‌کند. این شیوه بازی باعث می‌شود تا استقلال در برابر حریف خود در خطوط میانی و جلویی برتری عددی داشته باشد و حریف را سردرگم می‌کند. ساپینتو تیم را طوری چیده که باعث می‌شود این نفرات کار خود را خوب انجام بدهند. برای هر مربی 3 فاکتور باید بسیار مهم باشد؛ خودش چطور می‌خواهد بازی‌سازی کند و تیم حریف چطور می‌خواهد این کار را انجام بدهد. خودش چطور دفاع می‌کند و تیم حریف چطور می‌خواهد دفاع کند و موقعی که توپ از دست می‌رود چطور مالکیت را دوباره به دست بیاورد و به بازی اولیه برگردد. از آنجایی که این 3 فاکتور اصلی توسط سرمربی استقلال به‌خوبی رعایت می‌شود و او محتوای این 3 فاکتور را می‌داند به‌راحتی تیمش را چیده و به‌راحتی هم نتیجه می‌گیرد. این اتفاق باعث شده است تا در تیم از لحاظ بازی شفافیت به وجود آمده است. از جهت دیگر چون استقلال ساده فوتبال بازی می‌کند همین امر باعث شده تا تیم‌ها کار سختی جلوی این تیم داشته باشند تا جایی که تیمی مانند آلومینیوم که از لحاظ فردی تیمی قابل اعتنا به شمار می‌رود تا دقیقه 80 بازی فقط یک شوت به چهارچوب استقلال می‌زند و درحالی‌که در خانه بازی می‌کند یک بار هم تا این دقیقه به محوطه جریمه حریفش نمی‌رسد. 

به‌عنوان سوال پایانی با این وضعیت و مشکلاتی که امروز برای استقلال پیش آمده این تیم می‌تواند در فصل جاری عنوان قهرمانی را به دست بیاورد یا خیر؟

از دیدگاه من اگر به این موضوع فوتبالی نگاه کنیم استقلال به‌راحتی می‌تواند قهرمان شود اما اگر مسائل غیرفوتبالی بخواهند در نتیجه‌گیری تیم دخالت داشته باشند آن زمان باید از کادرفنی و سرپرستی انتظار داشت که نقش‌آفرینی کرده و اجازه ندهند این اتفاق بیفتد. استقلال حالا که آسیا را از دست داده باید تحت هر شرایطی عنوان قهرمانی لیگ را کسب کند. وقتی حالا که آسیا از دست رفته اگر بخواهند قهرمانی لیگ را هم از دست بدهند همه چیز از دست رفته است. الان زمان آن است که همه اعضای استقلال از کادر تا بازیکنان باید متحد و منسجم بشوند و دست به دست هم بدهند تا این تیم قهرمان شود.

دیبا درخشنده
دیبا درخشنده خیام اگر ز باده مستی خوش باش.. با ماهرخی اگر نشستی خوش باش

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋