siavash shahdoost

siavash shahdoost

مته دریل چیست؟

مته دریل چیست؟

مته، ابزار و قطعه ای است که باید آن را به دریل وصل کنید و دریل به کمک نیرو گشتاور، موجب چرخیدن مته متصل و ایجاد حفره هایی بر روی سطوح مختلفی می شود. بدین ترتیب داشتن مته یا دستگاه دریل به تنهایی کاربردی نداشته و نمی توان از صورت تکی استفاده کرد.

معمولا به همراه دریل، مته های گوناگونی را می توانید خریداری نمایید، فارغ از اینکه دستگاه دریل کدام یک از مدل های شارژی، برقی، بادی و…است. به همین دلیل باید بدانید که در هر موقعیتی و برای هر سطحی، کدام نوع مته را می توانید استفاده کنید.

انواع مته دریل

جنس این دستگاه با توجه به کاربرد هایی که دارد و اینکه برای چه سطوحی استفاده می شوند، متفاوت است. شما باید در ابتدا بدانید که برای انجام چه کاری مته دریل را استفاده می کنید، سپس یکی از انواع آن ها را انتخاب کنید.

مته دریل فولادی

یکی از پرکاربرد ترین نوع مته، مته دریل فولادی است که به چند دسته تقسیم می شوند:

مته فولادی کم کربن: استفاده از کربن در فلز می تواند مقاومت و سختی این مواد را تا حد چشم گیری بالا ببرد. در این مدل مته تنها از 15 درصد کربن استفاده می کنند و همین باعث می شود جنس مته نرم تر شود.

مته فولادی کم کربن لبه نگه دارنده ندارد و به همین دلیل نیازی نیست آن را تیز کنید. می توانید از این مته دریل برای سوراخ کاری چوب نرم استفاده کنید و برای چوب های سختی همچون افرا، نارون، بلوط، صنوبر، راش و… کاربردی ندارد؛ چراکه احتمالا مته داغ کرده و کند شود و یا حتی بشکند. مته کم کربن قیمت پایین تری نسبت به دیگر انواع مته دریل فولادی دارد.

مته فولاد با کربن زیاد: در این مدل مته از 50 درصد کربن استفاده کرده اند و همین باعث سختی جنس مته نسبت به مدل کم کربن می شود. این مته اثربخشی و فرم خود را تا زمان طولانی حفظ کرده و نیاز ندارید آن را به طور مداوم تراش دهید. مته دریل کربن زیاد برای سوراخ کردن انواع چوب ها و فلزات مناسب است.

مته دریل فولادی آلیاژ کبالت: این مته یک مته با آلیاژ بسیار بالا بوده و در آن 18 درصد تنگستن ( به منظور بالا بردن مقاومت فلز در برابر حرارت)، 4 درصد کروم (به منظور بالا بردن استحکام) و 1 درصد وانادیوم (برای بالا بردن مقاومت مته در مقابل زنگ زدگی) را به کار برده اند.

مته سرعت بالا: این مته فولادی دارای مقاومت بالایی در مقابل تغییرات دمایی است. از مته سرعت بالا برای سوراخ کردن انواع چوب های سخت، فلزات و دیگر متریال سخت استفاده خواهد شد.

مته دریل چوب

یکی از مهم ترین مواد اولیه در زندگی بشر، چوب است که در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی، نجاری و… از آن استفاده می کنند. چوب ها به عنوان ماده تجدیدپذیر به حساب می آیند و انواع مختلفی دارند، هر کدام از چوب ها برای کاربرد خاصی مناسب هستند.

بدین صورت ابزارهای مختلفی برای کار با انواع مختلفی از چوب ابداع شد. یکی از پرکاربردترین ابزارها برای سوراخکاری این مواد، مته است که شامل انواع مختلفی از نظر شکل و جنس می شود. با استفاده از مته دریل چوب می توانید بر روی انواع مختلفی از چوب ها کار انجام دهید.

مته فلز

مته فلز یکی از انواع مختلف مته دریل بوده که می تواند به خوبی بر روی تمامی فلزات سوراخ ایجاد کند. این مدل مته مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و می تواند به سرعت گرما را دفع نماید.

مته الیت

این مته به عنوان یکی از پرکاربردترین نوع مته دریل به حساب می آید و می تواند تعداد بسیار زیادی از سطوح را سوراخکاری کند. مته الیت معمولا برای سوراخکاری بر روی فلزات با سرعت کم مناسب است.
انواع دیگری از مته دریل شامل خزینه، خزینه زبانه دار، کم کن، مارپیچ، گرد بر و…می شود.

منبع: https://digikolang.com/product-category/tools/non-electric-tools/drill-bit/

 

 

 

siavash shahdoost
siavash shahdoost

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋