مدیران ارشد تویوتا اعتقاد دارند پلتفرمهای فعلی، سالها آزمون خود را پس دادهاند.
تویوتا طی مدت اخیر نسل جدید برخی محصولات خود را معرفی کرده است. با وجود تأکید بر جدید بودن، خودروهای جدید تویوتا براساس پلتفرمهای قدیمی توسعه یافتهاند. تویوتا کمری جدید براساس پلتفرمی ساخته شده است که از سال ۲۰۱۸ تاکنون در بازار حضور دارد. نسل بعدی تویوتا راو ۴ نیز براساس شاسی مدل ۲۰۱۹ به دست مصرفکنندگان میرسد.
این رویکرد تویوتا در نگاه اول بهعنوان راهکار کاهش هزینه شناخته میشود اما دلایل مهمتری نیز دارد. طبق گفته «شان هانلی»، یکی از مدیران فروش تویوتا در استرالیا، تمرکز اصلی بر کیفیت، دوام و قابلیت اطمینان است.
مدیران ارشد تویوتا اعتقاد دارند پلتفرمهای فعلی، سالها آزمون خود را پس دادهاند. این پلتفرمها بالاترین استانداردها را در زمینه دوام و قابلیت اطمینان ارائه میدهند. در دنیای خودرو، محصولاتی که کاملاً جدید هستند و از پلتفرم و پیشرانههایی با طراحی جدید بهره میبرند، در سالهای اولیه عرضه دچار مشکلات غیرمنتظرهای میشوند. این مشکلات تنها در مدلهای بعدی برطرف خواهند شد.
بهعنوان مثال بیامو X3 پس از طراحی مجدد، طی دو سال اول عرضه با کاهش قابلیت اطمینان مواجه شد. در سوی دیگر برند مزدا بر پلتفرمهای طراحی شده قبل از ۲۰۲۰ تمرکز دارد و در ردهبندیهای قابلیت اطمینان، عملکرد فوقالعادهای را از خود نشان میدهد.
مدیران تویوتا بر این باورند که نسخههای بهروزشده همچون کمری و راو ۴، همچنان رقابتی هستند و نیازی به تغییرات انقلابی در ساختار شاسی ندارند. تویوتا کمری جدید با وجود تکیه بر پلتفرم قدیمی، همچنان یک سدان اندازه متوسط عالی محسوب میشود.
البته خودروهای جدید تویوتا در بازی موفقیت تنها نیستند. دوج چارجر و چلنجر با حداقل بهروزرسانی در طول عمر خود، توانستند مشتریان وفادار زیادی پیدا کنند. نیسان فرانتیر براساس یک شاسی ۲۰ ساله ساخته میشود اما هنوز هم ارزش خرید خود را در بازار حفظ کرده است.
بااینحال نمیتوان انکار کرد که استفاده از پلتفرمهای قدیمی در خودروهای جدید تویوتا، استراتژی صرفهجویی مالی است. شرکتهایی مانند نیسان و کرایسلر که طی سالیان اخیر با چالشهای مالی روبهرو بودهاند، به همین روش تکیه کردهاند.
برای تویوتا که در وضعیت مالی خوبی قرار دارد، این صرفهجوییها هدفی کلانتر را دنبال میکند. هدف تویوتا از این صرفهجویی، اختصاص منابع مالی بیشتر برای توسعه محصولات الکتریکی و هیبریدی کاملاً جدید است. با حفظ پلتفرمهای قبلی برای توسعه خودروهای بنزینی، تویوتا میتواند از حفظ فروش محصولات فعلی اطمینان حاصل کند و بهجای آن بودجه لازم برای سرمایهگذاری در آینده الکتریکی صنعت خودرو را تأمین نماید.
پاسخ ها