گاهی اوقات ممکن است خودرو پس از درگیر کردن دنده، حین حرکت خودبهخود از دنده خارج شده و خلاص شود.
دنده بخشی حیاتی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که وظیفه انتقال و تنظیم گشتاور تولیدی موتور به چرخها را برعهده دارد. در این مطلب مشکلات سیستم انتقال قدرت خودرو ازجمله خلاص شدن خودبهخود و دلایل خلاص نشدن دنده در انواع خودروها را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر میخواهید علت خلاص نشدن دنده ماشین خود را بدانید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. همچنین مطالبی همچون علت کم آوردن ماشین در دنده دو، علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات و علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب در مطلب پیشرو لحاظ شدهاند.
گاهی اوقات ممکن است خودرو پس از درگیر کردن دنده، حین حرکت خودبهخود از دنده خارج شده و خلاص شود. این مشکل میتواند ناشی از ساییدگی خارهای غلاف کشویی، ساییدگی بیشازحد دنده یا سفت بودن بیشازحد اهرمهای دسته دنده باشد.
اگر خودروی شما بهتازگی از تعمیرگاه خارج شده و با این مشکل مواجه شدید، احتمالاً تعمیرکار پیشرانه و گیربکس را به درستی همراستا نکرده است. برای رفع این مشکل، معمولاً لازم است گیربکس مجدداً باز شده و همراستا بودن پوسته فلایویل و میل لنگ بررسی شود؛ عدم همراستایی این دو نشاندهنده همراستا نبودن پیشرانه و گیربکس است.
در ادامه به بررسی علائمی خواهیم پرداخت که میتوانند نشانهای از وجود مشکل در گیربکس باشد:
صداهای غیرعادی میتوانند ناشی از کیفیت پایین یا کمبود روغن گیربکس باشند. تعویض به موقع و استفاده از روغن باکیفیت برای سلامت گیربکس ضروری است.
روغن گیربکس سالم معمولاً سرخرنگ است. اگر قهوهای یا سیاه شده باشد، یعنی کهنه یا آلوده شده است.
روغن تیره همراه با بوی سوختگی نشاندهنده داغ شدن و سوختن صفحه کلاچ است.
رنگ صورتی یا قهوهای کدر روغن گیربکس، میتواند نشانهای از نشتی رادیاتور روغن گیربکس در داخل رادیاتور اصلی پیشرانه باشد.
اکثر مشکلات مربوط به جا نرفتن دنده خودرو، ازجمله در خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵، از عوامل زیر نشأت میگیرد:
۱. کاهش سطح واسکازین گیربکس
کمبود یا نشتی واسکازین، اصلیترین عامل خوب جا نرفتن دنده است. این مایع سیال نقش اصلی را در روانکاری قطعات متحرک خودرو دارد.
برای بررسی، نوار گیربکس را بیرون کشیده و تمیز کنید. به سطح، بو و رنگ مایع توجه کنید.
درصورت کمبود، واسکازین اضافه کنید. اگر بوی سوختگی یا رنگ قهوهای مشاهده کردید، آن را تعویض کنید.
گاهی اوقات، کیفیت پایین روغن مصرفی نیز میتواند منجر به این مشکل شود. در این حالت، حتماً واسکازین فعلی را با روغنی باکیفیت و معتبر جایگزین کنید.
۲. خرابی سنسور الکترونیکی
در خودروهای مدرن، بسیاری از تعویض دندهها توسط سیستمهای کامپیوتری پیشرفته کنترل میشوند. اگر پس از فشردن پدال گاز، دنده جا نمیرود، ممکن است سنسور الکترونیکی خراب شده باشد.
مکانیکها با استفاده از تجهیزات تشخیصی کامپیوتری میتوانند هرگونه خرابی سنسور الکترونیکی را شناسایی و رفع کنند.
۳. اختلال در عملکرد و تنظیم چرخدندهها
سیستم گیربکسهای اتوماتیک بهگونهای طراحی شده است که چرخدندهها باید بهصورت روان و در ترکیبهای صحیح کنار هم قرار گیرند.
شنیدن صداهای عجیب هنگام جابهجایی چرخدندهها نشاندهنده عدم قرارگیری صحیح آنها روی هم است.
پیشنهاد مطالعه: چگونه روغن گیربکس خودروی خود را عوض کنیم؟
اگر هنگام حرکت با دنده دو، احساس میکنید که خودرو به خوبی گاز نمیخورد و در اصطلاح عامیانه «کم میآورد»، بایستی بهدنبال علت این مشکل در اکثر بخشهای خودرو باشید. بهطور معمول تمام شدن صفحه کلاچ، باعث میشود تا خودرو در دنده ۲ کم بیاورد. بااینحال مواردی همچون کثیف بودن انژکتورها و گرفتگی فیلتر بنزین، نامناسب بودن شمعها و وایرها و ایراد در سنسور اکسیژن یا سنسور مپ نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شوند.
اگر اتومبیل شما به گیربکس اتوماتیک مجهز است اما هنگام انتخاب وضعیت R (دنده عقب) به عقب حرکت نمیکند، احتمالاً مشکلاتی جدی در بخش گیربکس اتوماتیک خودرو شما رخ دادهاند. بهطور معمول بروز مشکلات مکانیکی در گیربکسهای اتوماتیک، باعث میشود تا خودرو قابلیت حرکت خود را از دست بدهد. البته ممکن است این مشکل عوامل دیگری نیز داشته باشد. پایین بودن سطح روغن گیربکس و وجود مشکلات الکترونیکی، از دیگر عوامل بروز این واقعه هستند.
امیدواریم که با مطالعه متن بالا، دیدگاه روشنی درباره علت خلاص نشدن دنده ماشین پیدا کرده باشید. بهطور معمول این مشکل زمانی رخ میدهد که چرخدندهها و مجموعه دیسک و صفحه نمیتوانند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند. پیشنهاد میکنیم تا همراه با انجام سرویسهای دورهای خودرو، روغن گیربکس را نیز تعویض کنید. همچنین اگر مالک یک خودرو اتوماتیک هستید که گیربکس آن از نوع دوکلاچه خشک است، بایستی این گیربکس توسط تعمیرکاران ماهر مورد بررسی قرار بگیرد. خودروهایی همچون نسل اول چری تیگو ۷ و برخی نمونههای فیدلیتی پرایم به این نوع گیربکس مجهز هستند.
کاهش بیشازحد سطح روغن گیربکس یا کثیف بودن آن، مهمترین دلیلی است که باعث میشود تا گیربکس شما به وضعیت خلاص تغییر حالت ندهد.
خیر. لازم است تا رفتار رانندگی خود را پس از خرید یک خودرو مجهز به گیربکس CVT تغییر دهید. به این منظور باید پس از تغییر وضعیت دنده به جلو یا عقب، تنها پای خود را از روی پدال ترمز بردارید تا خودرو به حرکت درآید. فشار دادن ناگهانی پدال گاز هنگام شروع حرکت در گیربکسهای CVT، تنها باعث ایجاد خسارت در گیربکس میشود.
بهطور معمول دو نوع گیربکس دوکلاچه وجود دارد. نوع اول دوکلاچه خشک است. در این نوع گیربکس از هیچگونه روغنی استفاده نشده است و عملیات خنککاری با استفاده از هوا صورت میگیرد. در نوع دوم که به دوکلاچه تر یا مرطوب شهرت دارند، از روغن گیربکس برای روانکاری و خنککاری استفاده میشود.
پاسخ ها