مدیر ارشد فناوری متا گفت عینکهای هوشمند به این زودیها جایگزین گوشیها نخواهند شد.
مدیر ارشد فناوری متا، «اندرو بازورث»، اعلام کرد سال 2025 میتواند نقطه عطفی برای واحد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی این شرکت باشد.
براساس گزارشها، او در مصاحبهای با بلومبرگ اعلام کرد به نظر میرسد سال جاری سالی سرنوشتساز باشد، هرچند ارزیابی نهایی تا پایان این دهه مشخص نخواهد شد.
بازورث پیشتر در یادداشتی پیشبینی کرده بود سال 2025 یا نقطه اوج موفقیت برای Reality Labs خواهد بود یا بهعنوان شکستی افسانهای در تاریخ ثبت خواهد شد.
او افزود عینکهای Ray-Ban متا که از پاییز 2023 عرضه شدهاند، پیشرفتی مهم بودهاند و تاکنون بیش از 2 میلیون عینک به فروش رفته است. حتی پیش از اضافه شدن قابلیتهای هوش مصنوعی، فروش آنها از عینکهای کلاسیک Ray-Ban نیز بیشتر بوده است.
بازورث گفت این محصول توانسته نظر مشتریان و رقبا را بهطور قابلتوجهی جلب کند و اکنون رقابت واقعی آغاز شده است. او تأکید کرد:
«زمان رقابت فرارسیده و از این لحظه به بعد، هر پیشرفتی که امسال به دست بیاید، ارزشی فراتر از هر سال پیش یا پس از آن خواهد داشت.»
در کنار متا، شرکتهای دیگری نیز وارد این حوزه شدهاند. گوگل ماه گذشته برای توسعه عینکهای هوشمند مبتنیبر اندروید XR همکاریهایی را با Gentle Monster و Warby Parker اعلام کرد. همچنین گزارشهایی از تلاش اپل برای عرضه عینکهای هوشمند در سال 2026 منتشر شده است.
بااینحال، بازورث تأکید کرد ورود رقبا فقط در شرایطی معنا دارد که بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متا را بپذیرد. او گفت:
«بازار، بهویژه در زمینه سختافزار، معمولاً با تأخیر واکنش نشان میدهد؛ بنابراین باید به نشانههای اولیه توجه کرد و داخل شرکت به شهود و اعتمادبهنفس تکیه داشت.»
همچنین یادآور شد «شریل سندبرگ»، مدیر عملیاتی سابق متا، همیشه میگفت بیشتر شرکتها نه بهدلیل رقابت، بلکه اجرای نادرست برنامههای خود شکست میخورند. بازورث گفت تمرکز او بر اجرای درست برنامههاست، نه بر رقبا.
او گفت متا طبق برنامههای بلندپروازانه خود برای سال جاری میلادی پیش میرود و در پایان سال مشخص میشود توانستهاند این برنامهها را عملی کنند یا نه. همچنین طی ۵ سال آینده معلوم خواهد شد این تلاشها تا چه اندازه کافی بودهاند.
درعینحال، بازورث باور ندارد عینکهای هوشمند به این زودی جایگزین گوشیهای هوشمند شوند. او گفت مردم هنوز به گوشیها عادت دارند و این دستگاهها بخشی از اکوسیستم پیچیده نرمافزاری هستند. به گفته او، اپل در طراحی هدست ویژن پرو اشتباه ناشیانهای مرتکب شده و آن را بیش از حد سنگین طراحی کرده است.
بازورث خاطرنشان کرد معمولاً تکامل طراحی محصولات در نسل دوم یا سوم آنها اتفاق میافتد. همچنین مارک زاکربرگ پیشتر گفته بود مردم به این زودیها گوشیهای خود را کنار نمیگذارند اما بهمرور استفاده بیشتری از عینکهای هوشمند خواهند کرد.
پاسخ ها