توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۳ نفر دنبال می شود

متا یک مدل منبع باز برای رقابت با هوش مصنوعی تولید پادکست گوگل معرفی کرد

متا یک مدل متن‌باز برای رقابت با هوش مصنوعی تولید پادکست گوگل معرفی کرد

هوش مصنوعی NotebookLlama متا علاوه‌بر نامش که شبیه مدل NotebookLM گوگل است، همان کار را هم می‌کند.

ابزار هوش مصنوعی NotebookLM گوگل در چند وقت اخیر بسیار موردتوجه کاربران قرار گرفته؛ می‌توانید فایل‌های متنی خود را به این هوش مصنوعی بدهید تا با محتواهای آن پادکست تولید کند. اکنون متا از NotebookLlama رونمایی کرده که تقریباً همین کار را انجام می‌دهد اما متن‌باز است.

براساس گزارش تک‌کرانچ، NotebookLlama ابتدا رونوشتی از فایل شما که می‌تواند مقاله‌ای خبری باشد، می‌سازد. سپس آن رونوشت را درام می‌کند، به این معنی که مثلاً وقفه‌هایی را در متن قرار می‌دهد تا خروجی نهایی بیشتر شبیه پادکست باشد. سپس نسخه رونوشت دراماتایزشده را به مدل‌های تبدیل متن به گفتار می‌دهد. در تصویر پایین می‌توانید این فرایند را مشاهده کنید:

متا یک مدل متن‌باز برای رقابت با هوش مصنوعی تولید پادکست گوگل معرفی کرد

هوش مصنوعی متا برای رقابت با گوگل

کاری که هوش مصنوعی متا انجام می‌دهد شبیه به NotebookLM گوگل است اما به‌ نظر می‌رسد همان کیفیت را ندارد. در نمونه‌های منتشرشده از NotebookLlama می‌بینیم صداها گویی رباتیک هستند و گاهی نیز جملات قابل‌فهم نیستند. محققان متا می‌گویند کیفیت پادکست‌ها را می‌توان با مدل‌های قوی‌تر بهبود بخشید. متا در این پروژه، از مدل‌های Llama خودش برای پردازش استفاده می‌کند.

متا در صفحه GitHub مدل NotebookLlama می‌گوید یکی از رویکردهای ممکن ساخت پادکست این است که برای نوشتن آن از 2 مدل استفاده کرد تا درمورد موضوعی مشترک بحث کنند و با هم طرح کلی پادکست را بنویسند. البته در‌حال‌حاضر در این هوش مصنوعی، از مدل واحدی برای نوشتن طرح کلی پادکست استفاده می‌شود.

به‌طورکلی، NotebookLlama اولین هوش مصنوعی نیست که قصد داشته از NotebookLM تقلید کند. پیش‌ازاین برخی پروژه‌ها موفق‌تر از رقبا هستند اما هیچ‌کدام –حتی خود NotebookLM– نیز نتوانسته‌اند مشکل توهم هوش مصنوعی را حل کنند؛ یعنی پادکست‌هایی که هوش مصنوعی تولید کرده، گاهی حاوی اطلاعات ساختگی هستند.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋