کشور امارات و شهر دبی، ظاهراً اهمیت بسیار زیادی به انرژیهای پاک میدهد.
دبی که از محدودیت منابع طبیعی خود آگاه است، در اجرای سیستمهای سبز در سراسر اقتصاد خود، از جمله در بخش حملونقل، پیشرو بوده است. درحالحاضر، دو برنامه برجسته که بر اساس پروژههای قبلی در فرودگاههای دبی جلو میرود، استاندارد جدیدی برای پایداری در صنعت هوانوردی ایجاد میکنند. در واقع فرودگاههای این منطقه قرار است از انرژی خورشیدی برای دریافت انرژی بهره ببرند.
به گزارش سایت DUBAIRPORTS، فرودگاههای دبی قرار است بزرگترین سیستم پنل خورشیدی روی پشتبام جهان را داشته باشند که هم فرودگاه بینالمللی دبی (DXB) و هم فرودگاه مرکز جهانی دبی (DWC) را در برمیگیرد. این سیستم که دارای 62,904 پنل خورشیدی خواهد بود، سالانه 60,346 مگاواتساعت انرژی پاک تولید میکند که 6.5 درصد از نیاز برق DXB و 20 درصد از نیاز برق DWC را برآورده میکند.
این پروژه که قرار است در سال 2026 تکمیل شود، سالانه 23,000 تن از انتشار گاز CO2 (کربندیاکسید) را جبران میکند که معادل حذف 5,000 خودرو از جادهها یا تأمین برق 3,000 خانه برای یک سال است.
«پل گریفیث»، مدیرعامل فرودگاههای دبی، گفت:
«هر کیلوواتی که از منابع تجدیدپذیر تولید میکنیم، ما را به کاهش ردپای کربن و محافظت از عملیاتهایمان در آینده نزدیکتر میکند.»
فرودگاههای دبی با شرکت Etihad Clean Energy Development در این پروژه مشارکت خواهند داشت.
در همین حال، شرکت هواپیمایی امارات اعلام کرده است که قصد دارد 37 درصد از نیاز عملیات مرکز مهندسی خود را از طریق انرژی پاک و مشارکت با Etihad Clean Energy Development تأمین کند. این شرکت هواپیمایی 39,960 پنل خورشیدی با ظرفیت کل 23,177 کیلوواتپیک (kWp) نصب خواهد کرد. انتظار میرود این پروژه سالانه 34,301,960 کیلوواتساعت انرژی تولید کند و سالانه بیش از 13,000 تن از انتشار گاز CO2 را کاهش دهد.
بهعنوان قسمتی از طرح جامع شهری سال 2040 دبی، این شهر بخش توسعه پایدار و گسترش زیرساختهای سبز، ازجمله حوزه حملونقل خود را در اولویت قرار داده است. فرودگاههای دبی نیز پروژههایی را برای کمک به تحقق این اهداف پیادهسازی میکند. این کشور سیستمهای خنککننده را بهینه کرده، به وسایل نقلیه زمینی با سوخت بیودیزل روی آورده و ضایعات غذایی در محلهای دفن زباله را کاهش میدهد.
پاسخ ها