توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۳ نفر دنبال می شود

چرخ های کنجکاوی ظاهرا سوراخ شده اند، اما همچنان در حال چرخش هستند

چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی ظاهراً سوراخ شده‌اند، اما هنوز می‌چرخند

به‌نظر می‌رسد چند سوراخ تأثیری در کار علمی این کاوشگر پرسابقه ندارد و کنجکاوی همچنان مانند قبل کار علمی خود را پیش می‌برد.

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا از سال ۲۰۱۲ در دهانه گیل (Gale) مریخ مشغول کاوش است. این زمان زیادی برای تحمل طوفان‌های شن، راندن در یک کوهپایه و حرکت روی سنگ‌های نوک‌تیز فراوان است. چرخ‌های آلومینیمی این ماشین تحت فشار زیادی بوده‌اند. حالا تصاویر جدید ناسا چند سوراخ بسیار بزرگ را روی چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی نشان می‌دهند. اما ناسا می‌گوید جای نگرانی نیست.

کنجکاوی شش چرخ دارد و وضع چندتای آن‌ها از بقیه خیلی بدتر است. چرخ وسط سمت راست داغان به‌نظر می‌رسد، اما مهندسان ناسا می‌گویند علی‌رغم آسیب‌های شدیدی که از مریخ دیده، همچنان استحکام خود را حفظ کرده است. این چرخ سوراخ بسیار بزرگی دارد که از داخل آن می‌توانیم مکانیسم داخلی چرخ را ببینیم.

سوراخ چرخ مریخ نورد کنجکاوی

ناسا از این وضعیت نگران نیست. چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی یک شبه سوراخ نشده‌اند و تیم این کاوشگر در سال‌های اخیر راه‌هایی هوشمندانه پیدا کرده‌اند تا عمر چرخ‌ها را افزایش بدهند.

آن‌ها مسیر کاوشگر را بررسی می‌کنند تا کنجکاوی را از مسیرهای خیلی سخت دور کنند. کنجکاوی همچنین می‌تواند در قسمت‌های ناهموار رو به عقب براند تا فشار روی برخی از چرخ‌ها کمتر شود.

کنجکاوی به‌طور مرتبط وضعیت چرخ‌های خود را چک می‌کند. این مریخ‌نورد می‌تواند تصاویر مختلفی در وضعیت‌های متفاوت چرخ‌ها بگیرد که بخش‌های مختلف چرخ‌ها را نشان می‌دهد.

مهندسان ناسا به‌طور مرتب وضعیت و سلامت چرخ‌ها را به این ترتیب بررسی می‌کنند. آن‌ها برای مستندسازی کامل وضعیت چرخ‌ها، کنجکاوی را در یک بازه سه ساعتی به اندازه هفت متر حرکت می‌دهند.

کنجکاوی دوربین‌های زیادی دارد، اما برای دیدن چرخ‌ها از «دوربین لنز دست مریخ» واقع بر بازوی رباتیک خود استفاده می‌کند.

تأثیر سوراخ چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی روی مأموریت آن

کنجکاوی بیش از ۳۰ کیلومتر روی مریخ حرکت کرده و ناسا در این مدت چیزهای زیادی را درباره سیاره سرخ فهمیده است. با توجه به زمین بسیار ناهموار و زمخت مریخ، که پر است از سنگ‌های نوک‌تیز، این مریخ‌نورد کار بسیار قابل‌توجهی انجام داده است.

دانشمندان ناسا از تجربه چرخ‌های کنجکاوی برای بهبود طراحی چرخ‌های مریخ‌نورد استقامت استفاده کرده‌اند. استقامت، که در سال ۲۰۲۱ روی مریخ فرود آمد، طراحی چرخ متفاوتی دارد. چرخ‌های آن قطر بزرگ‌تری دارند، باریک‌تر هستند و برخلاف کنجکاوی که برآمدگی‌های زاویه‌دار دارد، برآمدگی‌های چرخ‌های استقامت منحنی هستند. تا الان نیز چرخ‌های استقامت مقاومت بالایی از خود نشان داده‌اند.

تفاوت طراحی چرخ‌های مریخ‌نوردهای کنجکاوی و استقامت
تفاوت طراحی چرخ‌های مریخ‌نوردهای کنجکاوی (چپ) و استقامت (راست)

مریخ‌نورد کنجکاوی نیز با وجود چرخ‌های سوراخ خود همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. به‌نظر می‌رسد سوراخ‌ها و موانع تأثیری روی کار علمی این کاوشگر پرسابقه ندارند. کنجکاوی به تحلیل سنگ‌ها، مطالعه تاریخ آب در مریخ و جستجوی شواهد حیات میکروبی در گذشته‌های دور سیاره سرخ ادامه خواهد داد. به‌نظر می‌رسد برای از کار انداختن کنجکاوی چیزهایی بیشتر از چند سوراخ چرخ لازم باشد.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋