ساسان نایب: دلالان بلیتها را گرانتر میفروشند نه OTAها
همبنیانگذار فلایتیو در واکنش به حکم تعلیق یکماهه، گفت: «بهخاطر یک خطای فنی که مجموعاً چند بلیت، چنددههزار تومان گرانتر فروخته شده، ما را تعلیق کردهاند، درحالیکه گرانفروشی در فضای دلالان صورت میگیرد نه OTAها.»
به گزارش دیجیاتو، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده فعالیت فلایتیو از 20 شهریور بهمدت یک ماه تعلیق شده است. این سازمان دلیل این اقدام را گرانفروشی اعلام کرد اما فلایتیو درباره این موضوع نظر متفاوتی دارد.
ساسان نایب، همبنیانگذار و عضو هیئتمدیره فلایتیو، در گفتوگو با دیجیاتو دلیل تعلیق فعالیت این پلتفرم را شرح داد.
وی معتقد است این تصمیم هواپیمایی کشوری ناشی از خطای فنی، مقرراتگذاری نادرست و پیچیدگیهای موجود در بازار بلیت هواپیماست و نباید بابت یک خطای فنی، فعالیت شرکتی دانشبنیان به خطر انداخته شود.
نایب گفت: «فلایتیو و سایر پلتفرمهای فروش بلیت، بهعنوان نماینده ایرلاین، قیمت اعلامی ایرلاین یا چارترکننده را نمایش میدهند و قبل و بعد از خرید به مسافران پشتیبانی ارائه میکنند. اما بهدلیل اختلاف قیمت اعلامی ایرلاین یا چارترکننده با نرخهای مصوب هواپیمایی کشوری، پلتفرمها مجبور شدهاند سیستمی برای فیلترکردن قیمتهای بالاتر از نرخ مصوب طراحی کنند. بااینحال، بهدلیل یک خطای فنی، فقط چند بلیت با قیمتی بالاتر از بازه قیمتی مصوب به فروش رسیده و همین امر به تعلیق فعالیت فلایتیو منجر شده است.»
همبنیانگذار فلایتیو تأکید کرد که این خطا بلافاصله پس از شناسایی برطرف شده و خسارت وارده بسیار اندک بوده که به مسافران عودت شده است.
او افزود: «جالب اینجاست که هواپیمایی کشوری طبق مقررات باید چنین مواردی را تذکر بدهد. اما این تذکر هم زمان با تعلیق صورت گرفته است.»
همبنیانگذار فلایتیو همچنین به پیچیدگیهای موجود در بازار بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: «ایرلاینها اغلب قیمتهای متفاوتی را برای یک مسیر به پلتفرمهای مختلف ارائه میدهند که همین امر نظارت بر قیمتها را دشوار میکند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز همچنان موفق به نهاییسازی قیمت و جلوگیری از ارائه بالاتر از نرخ مصوب از مبدأ تأمینکننده نشده است. این مسئله باعث شده پلتفرمها این مسئولیت جبری را بهعهده بگیرند و در زمانهای شلوغ بازار یا مجبورند یا اصلاً بلیت نفروشند یا بدون سود یا باضرر بفروشند تا زنجیره محصولشان لطمه نبیند. در همین حال، سود اصلی را دلالان میبرند.»
او تأکید کرد: «در شرایطی که پلتفرمها بهدلیل قانونگذاری غلط، هرازچندگاهی دچار تعلیق میشوند، دلالان بهراحتی و بدون هزینه خاصی به حیات ادامه میدهند.»
نایب معتقد است تصمیم هواپیمایی کشوری برای تعلیق فعالیت فالیتیو، علاوه بر تأثیر بر مصرفکنندگان، به کل اکوسیستم گردشگری آسیب میزند.
همبنیانگذار فلایتیو با بیان اینکه برآورد خسارت ناشی از نفروختن فلایتیو بهدلیل تعلیق یکماهه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: «تعلیق فعالیت فلایتیو نتیجه یک اشتباه فنی و پیچیدگیهای موجود در بازار بلیت هواپیماست و منطقی نیست بهخاطر یک اشتباه، شرکتهای دانشبنیان با چنین مجازاتهایی مواجه شوند. با این تصمیم، ما و مشتریان همزمان دچار مشکل شدهایم.»
او در گفتوگو با دیجیاتو، تأکید کرد: «پلتفرمها در تعیین قیمت بلیت نقشی ندارند و تنها آن را نمایش میدهند. آنها برخلاف تصور سازمان کشوری به شفافیت این بازار کمک میکنند و با سرویسدهی شبانهروزی و تخصصی باعث جلوگیری از مشکلات مسافران در قبل، حین و بعد از سفر میشوند.»
نایب گفت: «این مشکل چندسالی است بین ایرلاینها، آژانسها و OTAها و هواپیمایی کشوری وجود دارد. باید توجه کرد که قیمت را ایرلاین یا نماینده چارترکننده ایرلاین تعریف میکنند و سازمان هواپیمایی کشوری باید منبع قیمت را مدیریت کند نه نمایشدهنده قیمت را.»
او در ادامه توضیح داد: «ایرلاین لیست را براساس وبسرویسی که دارد، در اختیار ما قرار میدهد و ما هم به مشتری نمایش میدهیم و بقیه امور صدور، فاکتور و تغییر زمان بلیت از طرف ما انجام میشود اما مشکل اینجاست که ایرلاین بر سر قیمت با شرکت هواپیمایی کشوری دعوا دارد و این دو نمیتوانند به یک عدد مشترک برسند.»
نایب گفت: «دلالان بدون ابزار حرفهای، پشتیبانی و سازوکارهای تخصصی صنعت بهدلیل منافع بالا هر روز بیشتر میشوند و دقیقاً بلیتهایی که پلتفرمها برای شفافیت و جلوگیری از بروز تعلیق و مشکلات اینچنین نمیفروشند، به دست دلالان به فروش میرسد. در واقع شرکتهای اصلی هزینههای گزافی برای پشتیبانی و حضور باکیفیت در بازار میدهند ولی منافع را دلالان میبرند.»
او همچنین گفت: «همه ما در این مسئله اشتباه کردیم و آن را هم قبول داریم اما عجیب است که چنین تنبیهی برای ما در نظر گرفته شده و کل فعالیتهای ما بهمدت یک ماه تعلیق میشود. روزانه بیش از هزار نفر برای کنسلی و تغییر ساعت پرواز خود از فلایتیو سرویس میگیرند که تعلیق ظلم به این افراد نیز است.»
نایب ادامه داد: «این افراد برای کنسلی و تغییر تاریخ باید به کجا مراجعه کنند؟ ما تعهد داریم ۲۴/۷ پشتیبانی ارائه دهیم اما ایرلاینها ساعتهای محدود دارند و روزهای اداری این خدمات را ارائه میدهند. اینکه ما روزانه حدود ۱۰۰۰ بلیت کنسل میکنیم و تغییر تاریخ میدهیم به این معنی است که قطع دسترسی ما برای انجام تغییرات میتواند در روز هزار شاکی را بهسمت سازمان هواپیمایی کشوری و فلایتیو هدایت کند که این برخلاف اساس فکری و پشتیبانی ماست. در این فرایند، مسافران هم در کنار ما لطمه مالی، زمانی و روحی میبینند.»
نایب تأکید کرد: «با تمام توان و علاقه مایل به کمک برای شفافسازی و همراهی در قانونگذاری و حل مشکلات اینچنینی بهصورت ریشهای هستیم. ما معتقدیم که کلید حل مسئله در بستن شرکتها نیست، راهحل قانونگذاری، نظارت و همکاری برای حذف مافیا و دلالان توسط خود پلتفرمها در کنار حمایت ایرلاینها و سازمان محترم هواپیمایی کشوری است.»
پاسخ ها