با نزدیک شدن قطارهای محبوب RS1 به پایان عمر خود، کمپانی اشتادلر ریل از مدل دوستدار محیطزیست RS Zero رونمایی کرده است.
شرکتی که امسال رکورد جهانی گینس را با قطار تمام هیدروژنی خود شکسته بود، حالا محصول پیشتاز دیگری معرفی کرده است. «اشتادلر ریل» (Stadler Rail) ناوگان قطاری تولید کرده که میتوانند با استفاده از هیدروژن یا باتری روی شبکه ریلهای فرعی جابهجا شوند.
کمپانی اشتادلر ریل سازنده یکی از قطارهای بهیادماندنی اروپاست: Stadler RS1 Railbus. این قطار که از سال ۱۹۹۶ تولید میشد، با پنجرههایی ذوزنقهای ظاهری شبیه پل داشت. RS1 یکی از اولین قطارهای دیزلی نسل جدید بود که بهطور گسترده در آلمان و چک استفاده شد. این قطارها میتوانند با دیزل معمولی یا دیزل ساختهشده از روغن کلزا کار کنند و همچنان حدود ۵۰۰ تا از آنها فعال هستند.
بااینحال این قطارهای محبوب به پایان عمر خود نزدیک میشوند؛ به همین علت سازنده آنها، اشتادلر ریل آلمان، قطار جدیدی به نام RS Zero معرفی کرده است. این قطار کربن-صفر است و میتواند با برق باتری، هیدروژن یا ترکیبی از این ۲ کار کند.
عجیب نیست که اشتادلر ریل اولین تولیدکننده جهان باشد که چنین قطاری تولید کرده. این کمپانی ماه مارس رکوردی جهانی به نام خودش ثبت کرد: قطار Flirt H2 فقط با یک مخزن سوخت و در ۴۶ ساعت مسیری ۲٬۸۰۳ کیلومتری را پیمود.
قطار RS Zero به لطف وزن سبک خود میتواند در ریلهای فرعی جابهجا شود. (ریلهای فرعی شبکهای از ریلهای کوچکتر هستند که به مسیرهای ریلی بزرگتر ختم میشوند.) ازآنجاکه ۳۸ درصد خطوط ریلی آلمان برق ندارند، از اضافه شدن این واگنهای جدید به سیستم حملونقل آلمان استقبال خواهد شد و درصورتیکه این قطار وارد ریل برقی شود، میتواند بهجای هیدروژن از باتری خود استفاده کند.
نمونه اولیه اشتادلر قطاری تکواگنی هیدروژنی است اما این کمپانی قطاری با پیکربندی واگن دوگانه هم ساخته است. یک واگن هیدروژنی میتواند ۷۰۰ کیلومتر راه برود، درحالیکه این فاصله در واگن دوگانه به هزار کیلومتر میرسد. مدلهای باتریدار بُرد بسیار کوتاهتری دارند؛ یک واگن با یک بار شارژ، برد ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری دارد و برد مدل دوواگنی از ۹۰ تا ۱۸۰ کیلومتر متغیر است. هر ۲ پیکربندی واگنها را به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت میرسانند.
گزینه دوگانه به مدیران خطوط ریلی اجازه میدهد وسیلهای انتخاب کنند که بیشترین سازگاری را با مسیرها و نوع سوختی که با آن راحتاند، دارد. ازآنجاکه اولین خط ریلی هیدروژنی در آلمان اعلام کرده که به مدلهای تمام باتری رجوع میکند، ارائه ۲ گزینه برای RS Zero استراتژی تجاری هوشمندانهای به نظر میرسد.
واگنهای قطار سوخت هیدروژن-باتری RS Zero ارتفاع ورودی پایین و کف پایینآمده بدون پله دارند که سوار شدن به آن را برای افراد گرفتار مشکلات حرکتی ساده میکند. این قطار فضاهایی چندمنظوره برای دوچرخه و دیگر لوازم جاگیر دارد. در مدلهای پیشین اشتادلر، این امکان وجود داشت که صندلیها جمع شوند تا فضا برای دوچرخه و دیگر وسایل باز شود؛ به نظر میرسد در این مدل نیز چنین امکانی تعبیه میشود.
این قطار مطابق معیارهای اقلیمی طراحی شده است. ۹۸ درصد مواد پوشش کف را منابع تجدیدپذیر تشکیل میدهند و دیوارهای کناری نیز از مواد بازیافتی هستند. اشتادلر میگوید سیستم خنککننده این قطار نیز دوستدار محیطزیست است.
پاسخ ها