طبق ادعای این شرکت، «گوشیها به ما گوش میدهند» و کسبوکارها میتوانند از این دادهها برای هدفیابی موثر تبلیغات استفاده کنند.
شاید شما هم چنین تجربهای داشته باشید که در آن احساس کنید شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام مکالمات شما را میشنوند و سپس پستهایی را براساس آنها به شما نمایش میدهند. یا تبلیغات اینترنتی سایتها به موضوعی که اخیراً در مورد آن صحبت کردهاید ارتباط دارد. حالا یکی از شرکای شرکتهایی مانند گوگل، متا، مایکروسافت و آمازون اعلام کرده که این پلتفرمها تقریباً به تمام مکالمات کاربران گوش میدهند.
براساس این گزارش، سرویس بازاریابی دیجیتال Cox Media Group (به اختصار CMG) فناوری مورداستفاده برای نظارت و گوشدادن به مکالمات کاربران را «داده صوتی» (Voice Data) مینامد و ادعا میکند که «گوشیها به ما گوش میدهند» و کسبوکارها میتوانند از این دادهها برای هدفیابی موثر تبلیغات استفاده کنند.
این شرکت میگوید:
«در بیشتر لحظات روز، یک دستگاه هوشمند در شعاع دو اینچی ما قرار دارد. این یعنی وقتی در مورد برنامههای آخر هفته خود صحبت میکنیم، اینکه چقدر به بازسازی آشپزخانه خود نیاز داریم یا اینکه کدام مدل SUV برای خانواده ما بهتر است، یک دستگاه هوشمند در دسترس است. وقتی کسبوکارهای کوچکی بدانند چه کسی به آنها نیاز دارند، میتوانند تبلیغات را با دقت بالایی ارسال کنند، پول کمتری را هدر بدهند و مخاطبان خود را افزایش دهند.»
در بخش دیگری از این گزارش اشارهشده که این تکنیک بدون نگرانی برای کسب رضایت و حفظ حریم خصوصی کاربران انجام میشود:
«ممکن است شبیه به جادوی سیاه بهنظر برسد، اما اینطوری نیست و هوش مصنوعی است. توانایی روبهرشد برای دسترسی به دادههای میکروفون در دستگاههایی مانند گوشیهای هوشمند و تبلتها، به شرکای حوزه فناوری ما اجازه میدهد تا دادههای صوتی مکالمات را جمعآوری و تجزیهوتحلیل کنند.
نتیجه؟ داشتن درک بیسابقهای از رفتار مصرفکننده که با آن میتوانیم تبلیغات را بهطور شخصیسازی ارائه کنیم و باعث میشود مخاطب هدف شما به این فکر کند که این پلتفرمها واقعاً میتوانند ذهن را بخوانند.»
نکته جالب دیگری که به آن اشارهشده این است که مدتی پس از انتشار این گزارش، ظاهراً گوگل روابط خود با CMG را قطع کرده است.
پاسخ ها