توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

دانشمندان در حذف نانوپلاستیک ها از آب به کارایی 98 درصدی دست یافتند

دانشمندان در حذف نانوپلاستیک‌ها از آب به بازدهی 98 درصدی دست یافتند

محلول مبتنی بر مایع، از یک حلال برای به دام انداختن ذرات پلاستیکی استفاده می‌کند و درعیم حال آب را نیز تصفیه می‌کند.

دانشمندان دانشگاه میزوری در حال مبارزه با دشمن نوظهور سلامت انسان هستند: نانوپلاستیک‌ها. نانوپلاستیک‌ها از نظر اندازه بسیار کوچکتر از قطر موی ​​انسان هستند و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند.

نانوپلاستیک‌ها ارتباط بالایی با افزایش بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی در انسان‌ها دارند. چالش فعلی دانشمندان، همچنان ایجاد یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای خلاص شدن از شر نانوپلاستیک‌ها و در عین حال تمیز نگه‌داشتن آب است.

به گزارش ساینس دیلی، اخیراً محققان دانشگاه میزوری یک محلول مایع جدید ایجاد کردند که بیش از 98 درصد از این ذرات پلاستیک میکروسکوپی را از آب حذف می‌کند.

«Piyuni Ishtaweera»، یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه میزوری دراین‌باره گفت:

«نانوپلاستیک‌ها می‌توانند اکوسیستم‌های آبی را مختل کنند و وارد زنجیره غذایی شوند و خطراتی را هم برای حیات‌وحش و هم برای انسان به همراه داشته باشند. به عبارت ساده‌تر، ما در حال توسعه راه‌های بهتری برای حذف آلاینده‌هایی مانند نانوپلاستیک‌ها از آب هستیم.»

این روش نوآورانه با استفاده از حلال‌های ساخته‌شده از مواد طبیعی، نه‌تنها راه‌حلی عملی برای مسئله مبرم آلودگی نانوپلاستیک ارائه می‌دهد، بلکه راه را برای تحقیق و توسعه بیشتر در فناوری‌های پیشرفته تصفیه آب هموار می‌کند.

محلول از بین برنده نانوپلاستیک‌ها

گری بیکر، دانشیار دپارتمان شیمی میزوری و نویسنده مسئول این مطالعه گفت:

«استراتژی ما از مقدار کمی حلال برای جذب ذرات پلاستیکی از حجم زیادی آب استفاده می‌کند. درحال‌حاضر، ظرفیت این حلال‌ها به خوبی شناخته نشده است. در کارهای آینده، هدف ما تعیین حداکثر ظرفیت این حلال‌ها است. علاوه‌براین، ما روش‌هایی را برای بازیافت حلال‌ها بررسی خواهیم کرد و در صورت لزوم امکان استفاده مجدد از آن‌ها را برای چندین بار ممکن می‌کنیم.»

نحوه عملکرد این محلول در از بین بردن نانوپلاستیک‌ها

در ابتدا، حلال روی سطح آب می‌نشیند، همانطور که روغن روی آب شناور می‌شود. پس از مخلوط شدن با آب و جدا شدن مجدد، حلال دوباره به سطح شناور می‌شود و نانوپلاستیک‌ها را در ساختار مولکولی خود حمل می‌کند.

در آزمایشگاه، محققان به سادگی از یک پیپت آزمایشگاهی برای حذف حلال مملو از نانوپلاستیک استفاده می‌کنند و آب تمیز و بدون پلاستیک باقی می‌گذارند. بیکر گفت که مطالعات آینده برای افزایش مقیاس کل فرایند کار خواهد کرد تا بتوان آن را برای حجم‌های بزرگ‌تر آبی مانند دریاچه‌ها و در نهایت اقیانوس‌ها اعمال کرد.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋