توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

پنج ویژگی گوشی های پیکسل که می تواند رابط کاربری سامسونگ را کاملتر کند

پنج ویژگی گوشی‌های پیکسل که می‌توانند رابط کاربری سامسونگ را کامل‌تر کنند

سامسونگ می‌تواند برای بهبود تجربه کاربری کاربران گوشی‌هایش برخی از ویژگی‌های جذاب گوشی‌های پیکسل مانند Now playing را در گوشی‌هایش ایجاد کند.

رابط کاربری گوگل پیکسل و سامسونگ هر دو عالی هستند و هرکدام مزایا و ویژگی‌های مثبت مختص به خودشان را دارند؛ در ادامه ۵ مورد از ویژگی‌های رابط کاربری پیکسل را که دوست داریم در رابط کاربری One UI سامسونگ هم ببینیم، مرور می‌کنیم.

حذف نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌‌شده (Bloatwares)

نرم افزارهای Bloatware گوشی سامسونگ

اولین چیزی که سامسونگ باید از گوگل یاد بگیرد، کم‌کردن است نه اضافه‌کردن! نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌‌شده گوشی‌ها که اغلب کاربران معمولاً از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و فقط فضای حافظه را اشغال می‌کنند، کابوس کاربران هستند؛ درمورد نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌‌شده رابط کاربری One UI شکایت کمتری وجود دارد؛ زیرا نسبت به نرم‌افزارهای موتورولا در رابط کاربری Hello UX کمتر آزاردهنده هستند اما بهتر است حذف آن‌ها امکان‌پذیر باشد.

گوشی‌های سامسونگ در هر رده قیمتی دارای نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌‌شده‌ای هستند که به آن‌ها نیازی ندارید. کاربران خیلی به اضافه شدن برنامه‌هایی مثل فیسبوک و اسپاتیفای اهمیت نمی‌دهند و اگر نیازمند چنین برنامه‌هایی باشند، آن‌ها را دانلود می‌کنند اما سامسونگ هم اپلیکیشن‌های نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌‌شده خودش مثل گلوبال گولز، نیوز و شاپ سامسونگ را که فروشگاه خرید محصولات سامسونگ است، در گوشی‌هایش نصب و پذیرش آن‌ها را به کاربران تحمیل می‌کند. یکی از اپلیکیشن‌های نرم‌افزارهای ازپیش‌نصب‌‌شده بسیار آزاردهنده گوشی‌های سامسونگ پوشه مایکروسافت سامسونگ است که شامل لینکدین، مایکروسافت ۳۶۵، وان درایو و اوتلوک می‌شود؛ هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌ها واقعاً لازم نیستند. از این گذشته، به‌راحتی می‌توان گوگل درایو، جیمیل و بقیه نرم‌افزارهای گوگل را از گوگل پلی استور دانلود و نصب کرد.

خوشبختانه، کاربران گوشی‌های پیکسل مجبور به تحمل اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌‌شده متعدد نیستند و در راه‌اندازی اولیه این گوشی‌ها، معمولاً از کاربران خواسته می‌شود فقط یکی دو اپلیکیشن مثل گوگل والت و گوگل تی وی را نصب کنند. کاربران این گوشی‌ها، مثل کاربران گوشی‌های سامسونگ، مجبور به پذیرش اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌‌شده متعدد و غالباً بی‌استفاده نیستند. تصور می‌شود اگر سامسونگ بتواند از گوگل پیروی کند و اپلیکیشن پیام‌رسانی خود را کنار بگذارد، می‌تواند همین رویکرد را درمورد اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌‌شده تصادفی خودش به کار بگیرد.

کپی‌کردن ویژگی‌های مرتبط با تماس

ویژگی های تماس گوشی پیکسل

اکنون‌که خواستیم یکی از ویژگی‌های One UI حذف شود، اجازه دهید تقاضا کنیم ویژگی مفیدی به آن اضافه شود و آن هم مجموعه ویژگی‌های تماس اختصاصی پیکسل گوگل است. مطمئناً قابلیت سامسونگ Live Translate که حرف‌زدن با فردی خارجی را آسان می‌کند، ویژگی خوبی محسوب می‌شود اما اصلاً به گزینه‌های مبتنی بر گوگل اسیستنت موجود در گوشی‌های گوگل شبیه نیست؛ سامسونگ می‌تواند با افزودن ویژگی‌های تماس اختصاصی گوشی‌های پیکسل به گوشی‌های خود، در مسیری مثبت از گوگل تقلید کند.

 کپی کردن یک سری از ویژگی‌های مبتنی بر گوگل اسیستنت موجود در گوشی‌های گوگل، برای سامسونگ کار آسانی نیست و ممکن است این کار باعث کاهش استفاده از ویژگی‌های دستیار اختصاصی گوشی‌های سامسونگ، بیکسبی شود اما سادگی استفاده از امکانی مثل Call Screen می‌تواند برای بسیاری از کاربران جذاب باشد؛ زیرا می‌توانید با زدن یک دکمه تماس‌های غیر مهم را از تماس‌های مهم فیلتر کنید. به لطف چنین قابلیتی دیگر مجبور نیستید به تماس‌های غیرمهم و آزاردهنده مثل تماس‌های تبلیغاتی گوش دهید 

علاوه‌بر Call Screen، ایجاد دو قابلیت Hold for Me و Wait Times در گوشی‌های سامسونگ نیز می‌تواند کار خوبی باشد؛ به لطف امکان Hold for Me دیگر مجبور به شنیدن و تحمل موسیقی‌های زمان انتظار برای دریافت پاسخ نیستید؛ ویژگی دوم هم مدت‌ تقریبی انتظار در صف دریافت پاسخ را برای شما تخمین می‌زند. هر دو ویژگی واقعاً مفیدند و به لطف آن‌ها از هدررفتن وقت برای صحبت با افراد ناشناس جلوگیری می‌شود و دیگر لازم نیست دائم حواسمان به صف انتظار پاسخگویی باشد.

تقلید از تم‌های رنگارنگ گوشی پیکسل

تم گوشی پیکسل

شخصی‌سازی پوسته اندروید چیز جدیدی نیست؛ کاربران این سیستم‌عامل همیشه می‌توانستند برنامه‌ها و ویجت‌های خود را هرکجا می‌خواسته‌اند، قرار دهند. بااین‌حال، گوگل با معرفی زبان طراحی اختصاصی خود، متریال یو (Material you)، تطبیق قسمت‌های مختلف گوشی با والپیپرهای موردنظرتان و شخصی‌سازی قسمت‌های مختلف، مانند ساعت روی صفحه قفل، را آسان‌تر کرده است. به نظر می‌رسد سامسونگ نیز باید این الگوهای مناسب را در نظر بگیرد.

البته درحال‌حاضر کاربران گوشی‌های سامسونگ می‌توانند رنگ آیکون‌های اپلیکیشن‌ها را با والپیپر تولید هوش مصنوعی دستگاه گلکسی خود هماهنگ کنند اما سامسونگ می‌تواند با پیروی از الگوی ایجاد تم در گوشی‌های پیکسل، ظاهر جذاب‌تری به رابط کاربری گوشی‌هایش بدهد. جالب است بدانید پروفایل‌های رنگی سامسونگ کمی پرجنب‌و‌جوش‌تر از گوگل به نظر می‌رسند؛ این پروفایل‌ها تقریباً با همان روش پردازش رنگ قرمز و سبز توسط دوربین گوشی‌های سامسونگ، پردازش می‌شوند؛ این رویکرد بدی نیست (مطمئناً انتخاب آیکون‌های رنگی برای اپلیکیشن‌ها کار آسانی است) اما گاهی رنگ‌ها هنگام اسکرول در کشوی برنامه خیلی روشن به نظر می‌رسند.

سامسونگ می‌تواند از پیشتازی گوگل در ادغام بیش از یک رنگ در منوها پیروی کند. درحال‌حاضر، رابط کاربری Pixel از یک سایه رنگ اصلی برای آیکون‌های اپلیکیشن خود استفاده می‌کند اما چندین رنگ مختلف را در تنظیمات سریع (Quick Settings) و سایر منوها به کار می‌گیرد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در One UI یک رنگ انتخاب و همه‌جا استفاده می‌شود که برنامه‌ها، تنظیمات سریع و قسمت‌های برجسته (Highlights) را یکسان نشان می‌دهد.

همچنین اگر سامسونگ می‌خواهد از Pixel 8 Pro تقلید کند و طراحی ساعت را امکان‌پذیر کند، هیچ مشکلی وجود ندارد؛ سامسونگ با چنین رویکردی می‌تواند به‌راحتی مجموعه طراحی‌های آنالوگ گلکسی را شکست دهد که از گوشی‌های سری Galaxy S7 تاکنون استفاده شده‌اند.

ساده‌کردن برخی قابلیت‌های دوربین

نرم افزار دوربین گوشی سامسونگ

یکی از بهترین انگیزه‌ها برای تعویض گوشی‌های پیکسل با گوشی‌های سامسونگ، دوربین خوب گوشی‌های سامسونگ است؛ بااین‌حال، کنترل پارامترهای دوربین در گوشی‌های گوگل و سامسونگ متفاوت است. درحالی‌که 8 نسل طول کشید تا گوگل هر کنترل دستی را به پیکسل رده‌بالای خود بیاورد، سامسونگ همیشه درمورد کنترل همه‌چیز بسیار دقیق بوده است؛ از تعادل رنگ سفید گرفته تا ISO؛ حتی اگر نیازمند عکاسی با فرمت خام (RAW) باشید. 

نباید انتظار داشته باشیم سامسونگ قابلیت Expert RAW را حذف کند؛ زیرا برخی از مردم برای گرفتن بیشترین داده از تصاویر خود به آن وابسته‌اند اما این شرکت می‌تواند برخی ویژگی‌های دوربین را ساده‌سازی کند؛ برای مثال برای عکاسی نجومی با گوشی پیکسل فقط باید دوربین خود را به سمت آسمان شب زاویه دهید و شاتر را بزنید. شمارش معکوس شروع می‌شود و گاهی چند دقیقه طول می‌کشد؛ زمانی که کار تمام شد، فقط باید گوشی خود را در دست نگهدارید تا عکس را بگیرد.

برای عکاسی خام با سامسونگ، باید Expert RAW (یک برنامه دوربین دوم) را دانلود کنید، به منوی تنظیمات بروید، گزینه‌های عکس ویژه (Special Photo) را باز و گزینه Astrophoto را فعال کنید. در آن قسمت می‌توانید از راهنمای آسمان واقعیت افزوده (AR) برای تنظیم ستارگان و تنظیم مدت‌ شاتر استفاده کنید و منتظر بمانید. در چنین شرایطی، اصولاً باید نتیجه بسیار خوبی بگیرید اما این فرایند به‌هیچ‌وجه به اندازه فرایند عکاسی نجومی با گوشی پیکسل ساده نیست؛ به همین دلیل افراد کمی متمایل به عکاسی نجومی با گوشی سامسونگ هستند.

ایجاد قابلیت Now playing

قابلیت Now playing در گوشی پیکسل

قابلیت Now playing یکی از قابلیت‌های موردعلاقه کاربران گوشی‌های پیکسل است و حین راه‌اندازی اولیه گوشی‌های پیکسل، گوگل از کاربران می‌خواهد آن را فعال کنند. گوشی‌های پیکسل به لطف این قابلیت می‌توانند با کمک فناوری یادگیری ماشینی و بدون نیاز به اتصال اینترنت، موسیقی‌های درحال پخش در پس‌زمینه را تشخیص و نام خواننده و اسم آهنگ را در لاک اسکرین یا نوتیفیکیشن‌ها نمایش دهند.

 قابلیت Now playing که مثل نرم‌افزار شزم (Shazam) عمل می‌کند، واقعاً ویژگی مفید و جالبی است. این قابلیت کارش را به‌صورت خودکار و بدون نیاز به اجرای اپلیکیشن انجام می‌دهد؛ ایجاد قابلیتی مشابه در One UI می‌تواند برای طرفداران گوشی‌های سامسونگ خبر بسیار خوبی باشد.

اگر از نظر شما ویژگی‌های جالب دیگری در گوشی‌های پیکسل گوگل هستند که بهتر است سامسونگ آن‌ها را در One UI ایجاد کند، آن‌ها را معرفی کنید و کمی درموردشان توضیح دهید.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋