توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

ایلان ماسک ابررایانه تسلا را تا پایان سال 2024 برای رقابت با انویدیا راه اندازی خواهد کرد

ایلان ماسک برای رقابت با انویدیا ابرکامپیوتر تسلا را تا پایان 2024 راه‌اندازی می‌کند

ایلان ماسک می‌گوید که قدرت پردازش ابرکامپیوتر Dojo D1 تسلا معادل 8000 تراشه H100 انویدیا خواهد بود.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا گفته است که این شرکت سرعت توسعه خوشه ابرکامپیوتر Dojo D1 خود را به امید رقابت با انویدیا افزایش خواهد داد. ایلان ماسک هفته گذشته از راه‌اندازی ابرخوشه ممفیس خبر داد که ادعا می‌کند «قوی‌ترین خوشه آموزش هوش مصنوعی در جهان» است. اکنون او می‌گوید که به دلیل قیمت بالای پردازشگرهای گرافیکی انویدیا، روی توسعه و استقرار Dojo متمرکز خواهد شد.

براساس گزارش Tom's Hardware، درکنار افتتاح تأسیسات xAI در شهر ممفیس که در آن 100 هزار پردازشگر گرافیکی H100 انویدیا پیکربندی شده، ایلان ماسک می‌گوید که Dojo D1 را تا پایان 2024 راه‌اندازی خواهد کرد. البته این اولین‌بار نیست که ماسک وعده بزرگی می‌دهد بدون آنکه مطمئن باشد سر زمان مقرر به نتیجه برسد. اکنون نیز به‌طور قطعی مشخص نیست تا پایان 2024 شاهد راه‌اندازی Dojo D1 باشیم.

راه‌اندازی ابرکامپیوتر ایلان ماسک در رقابت با انویدیا

ایلان ماسک برای اولین‌بار در سال 2019 به ابرکامپیوتر Dojo که برای بهبود فناوری خودران کامل (FSD) تسلا طراحی شده است، اشاره کرد. درحالی‌که این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه کامپیوترهای فوق‌العاده قدرتمند انجام داده است، تحلیلگران معتقدند که هنوز نمی‌توان Dojo را با فناوری‌های انویدیا مقایسه کرد.

ایلان ماسک برای رقابت با انویدیا ابرکامپیوتر تسلا را تا پایان 2024 راه‌اندازی می‌کند
تصویری که ایلان ماسک به‌تازگی از Dojo در ایکس منتشر کرده است.

براساس پست ایلان ماسک در ایکس، قدرت پردازش Dojo D1 معادل 8000 تراشه H100 انویدیا خواهد بود که به گفته او هرچند عظیم نیست، اما قابل‌توجه است.

TSMC تراشه‌های Dojo را برای تسلا تولید می‌کند و ماسک آن‌ها را در کنار ابرخوشه ممفیس که با تراشه‌های انویدیا کار می‌کند، به کار خواهد گرفت. بااین‌حال، درحالی که تأسیسات مستقر در ممفیس متعلق به xAI است و عمدتاً برای آموزش مدل‌های Grok استفاده می‌شود، تراشه‌های Dojo بیشتر برای یادگیری ماشینی و آموزش ویدیویی تنظیم شده‌اند، به‌خصوص که قرار است از آن‌ها برای آموزش فناوری خودران تسلا براساس ویدیوهای جمع‌آوری‌شده از خودروهای این شرکت استفاده شود.

از سوی دیگر، ایلان ماسک در مصاحبه‌ای گفت که هوش مصنوعی گراک 3 درحال‌حاضر در مرکز داده ممفیس xAI درحال آموزش است و انتظار می‌رود تا دسامبر 2024 (دی‌ماه) منتشر شود. باتوجه‌ به اینکه این مدل با ابرخوشه ممفیس آموزش می‌بیند، Grok 3 باید قدرتمندترین هوش مصنوعی دنیا باشد.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋