زاکربرگ بر این باور است که هوش مصنوعی مولد باعث میشود تا تولیدکنندگان محتوا زمان بیشتری را به تعامل با کاربران اختصاص دهند.
تولیدکنندگان محتوا اغلب بیش از ۲۰ ساعت در هفته را به ساخت محتواهای جدید اختصاص میدهند و بههمین دلیل زمان کمی برای تعامل با مخاطبانشان در اختیار دارند. حالا «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، معتقد است که هوش مصنوعی مولد میتواند به حل این مشکل کمک کند.
او در مصاحبه با «روان چئونگ»، کارشناس هوش مصنوعی، آینده متفاوتی را توصیف کرد؛ آیندهای که رباتهای شخصی بهجای سازندگان محتوا با مخاطبینشان ارتباط برقرار میکنند و زمان بیشتری را برای انجام سایر تسکها در اختیار محتواسازان قرار میدهد. البته زاکربرگ اذعان کرده که متا باید نگرانیهای سازندگان و کاربران را در مورد استفاده از هوش مصنوعی کاهش دهد و اعتماد آنها را در درازمدت جلب کند.
زاکربرگ بر این باور است که با توسعه هرچه بیشتر هوش مصنوعی در آینده، تولیدکنندگان محتوا میتوانند تمام اطلاعات خود در شبکههای مجازی را جمعآوری کنند و سیستمهای هوش مصنوعی را برای ترویج اهداف و ارزشهای کاریشان آموزش دهند. بنابراین تعامل کاربران با این سیستمها، به نوعی تعامل با آثار هنری و خلاقانه سازندگان خواهد بود. در همین راستا نیز گوگل به خالقان محتوا پیشنهاد کرده تا از ابزارهای تقویتشده در این زمینه بهره ببرند.
دیدگاه زاکربرگ همانند سایر نظرات مشابه، سودمند بودن هوش مصنوعی را برجسته میکند، زیرا قابلیتهای آنها میتواند تواناییهای یک فرد یا سازمان را تقویت کند. بااینحال برخی سازندگان نگران این موضوع هستند که با استفاده از هوش مصنوعی، ارتباطات انسانی و اصالت محتواها کاهش پیدا کند.
متا در گذشته بهمنظور گسترش دسترسی به هوش مصنوعی، رباتهای مبتنی بر AI را معرفی کرد. اما این ابزار مدتی پس از رونمایی، با مشکلات رایجی مانند تولید اطلاعات غلط و نادرست مواجه شدند. برای مثال، یک ربات با عضویت در گروهی عمومی، به دروغ ادعا کرد که فرزندش در مدرسهای در نیویورک درس میخواند؛ یا ربات دیگری قصد داشت تا یک تهویهکننده هوا و دوربین را (که وجود خارجی نداشتند) به شخصی هدیه دهد.
متا ادعا میکند که هوش مصنوعی در دست توسعه و پیشرفت است و آخرین نسخه از مدل زبانی لاما، یعنی Llama 3.1 این موضوع را نشان میدهد. بااینحال متا هنوز نتوانسته برخی مشکلات نظیر همین توهمات و اطلاعات نادرست را برطرف کند.
با این حساب، تولیدکنندگان محتوا قطعاً بههمین سادگی نمیتوانند به چتباتها و ابزارهای هوش مصنوعی برای ارتباط با کاربرانشان اعتماد کنند.
پاسخ ها