توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

اظهارات ترامپ و قانون احتمالی بایدن باعث سقوط سهام Nvidia، TSMC و ASML شد

اظهارات ترامپ و قوانین احتمالی بایدن، باعث سقوط سهام انویدیا، TSMC و ASML شد

درخواست هزینه دفاعی از تایوان توسط ترامپ و احتمال وضع قوانین جدید برای کنترل بیشتر صنعت تراشه چین، شرکت‌ها را با چالش مواجه کرده است.

به دنبال گزارش جدید بلومبرگ مبنی بر احتمال وضع قوانین جدید توسط دولت آمریکا و همچنین مصاحبه «دونالد ترامپ»، نامزد ریاست جمهوری ایالت متحده، سهام شرکت‌های بزرگ تراشه‌ساز مانند ASML، انویدیا و TSMC کاهش یافت. دولت بایدن ظاهراً درحال بررسی یک قانون سخت‌تر برای محدودکردن شرکت‌هایی است که تجهیزات مهم تولید تراشه خود را به چین صادر می‌کنند.

براساس گزارش منابع آگاه بلومبرگ، ایالات متحده محدودیت‌های تجاری سخت‌تری را برای سرکوب صنعت تراشه‌سازی چین اعمال می‌کند. این محدودیت‌ها به شرکت‌های فناوری مانند Tokyo Electron و ASML ضربه می‌زند. از سوی دیگر نیز دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای اظهار داشت که تایوان باید هزینه دفاعی به ایالات متحده بپردازد. او همچنین ادعا کرد که تایوان حدود 100 درصد از تجارت نیمه‌رساناهای آمریکا را در اختیار گرفته است.

به دنبال این اظهارت که به تنش‌های ژئوپلیتیکی اشاره دارند، سهام شرکت‌های تراشه‌ساز مانند ASML، انویدیا و TSMC کاهش یافت.

کاهش ارزش سهام شرکت‌های ASML، انویدیا و TSMC

پس از اظهارات دولت آمریکا، سهام شرکت هلندی ASML در معاملات امروز (27 تیرماه) حدود 8 درصد کاهش یافت؛ سهام شرکت ژاپنی توکیو الکترون نیز تقریباً با کاهش 7.5 درصدی مواجه شد. سهام دو شرکت بزرگ انویدیا و TSMC نیز حدوداً به ترتیب 3.9 و 2.3 درصد کاهش پیدا کردند.

اظهارات ترامپ و قوانین احتمالی بایدن، باعث سقوط سهام انویدیا، TSMC و ASML شد

این کاهش قابل‌توجه پس از آن صورت گرفت که بلومبرگ گزارش داد دولت بایدن درحال بررسی یک قانون گسترده برای محدودکردن شرکت‌هایی است که تجهیزات مهم تولید تراشه خود را به چین صادر می‌کنند. قانون «تولید مستقیم خارجی» یا FDPR به ایالات متحده اجازه می‌دهد تا کنترل‌هایی را بر محصولات ساخت خارج از آمریکا اعمال کند، حتی اگر در آن محصولات کمترین میزان فناوری آمریکایی وجود داشته باشد. این امر می‌تواند شرکت‌های غیرآمریکایی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

طبق گزارش‌های ASML حدود 49 درصد از فروش این شرکت در چند وقت اخیر در چین بوده است، این امر نشان می‌دهد در صورت اعمال محدودیت‌های سخت‌تر، چقدر این شرکت متضرر خواهد شد. این شرکت پیش‌تر نیز تحت فشار دولت آمریکا درباره صادرات سیستم‌های پیشرفته لیتوگرافی به چین بوده است.

درمقابل رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ نیز گفته است که تایوان باید تلاش‌های دفاعی آمریکا هزینه بپردازد. این اظهارات باعث ایجاد تردید در تعهدات ایالات متحده برای دفاع از تایوان در برابر حمله احتمالی چین، در صورت ریاست جمهوری ترامپ، شده است.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋