پس از رونمایی از نمونه اولیه در اواخر سال 2022، تویوتا هایلوکس برقی (BEV) در اواخر سال آینده وارد فاز تولید خواهد شد.
برخلاف سایر خودروسازان، تویوتا تاکنون عجلهای برای برقیسازی ناوگان خود نداشته است. شرکت ژاپنی گامهای کوچکی به سمت محصولات تمام برقی برداشته و درعوض روی خودروهای هیبریدی تمرکز کرده است. «آکیو تویودا»، مدیرعامل تویوتا، معتقد است که خودروهای تمام برقی هرگز از 30 درصد سهم بازار فراتر نخواهند رفت، بنابراین وقوع آیندهای با آلایندگی صفر هنوز نامشخص است. بااینحال، برند ژاپنی بهتدریج درحال گسترش خط تولید برقی خود بوده و اکنون از عرضه تویوتا هایلوکس برقی برای سال 2025 خبر داده است.
پس از رونمایی از نمونه اولیه در اواخر سال 2022، تویوتا هایلوکس ریوو برقی (BEV) در اواخر سال آینده وارد فاز تولید خواهد شد. این خبر مهم توسط یکی از مدیران تویوتا در مصاحبه هفته جاری با رویترز فاش شد. هایلوکس تمام برقی قرار است در تایلند مونتاژ شود، جایی که پیکاپها بیش از 50 درصد از کل سهم بازار را تشکیل میدهند.
هایلوکس جدید، بدون موتور درونسوز، رقیب ایسوزو D-Max برقی خواهد بود که قرار است در همین کشور مونتاژ شود. تویوتا اشاره میکند که بازار هدف این پیکاپ برقی عمدتاً تایلند خواهد بود، اما شرکت ژاپنی عرضه آن در بازارهای صادراتی را نیز در نظر دارد.
مشخصات فنی هایلوکس برقی در این مصاحبه فاش نشد، اما تویوتا قبلاً بدون اشاره به چرخه آزمایش، گفته بود که برد حرکتی این پیکاپ حدود 124 مایل (198 کیلومتر) است. کانسپت تکساخت با باتری نصبشده در کف، یک هایلوکس یککابین با چیدمان 4×2 و کفی بار بزرگ، براساس مدل فروختهشده در تایلند بود. «پراس گانش»، معاون اجرایی تویوتا موتور آسیا، به رویترز گفت که نگرانی اصلی تیم سازنده وزن خودرو بوده است:
«برد حرکتی بیشتر بهمعنای افزودن باتری بیشتر است، بنابراین وزن خودرو بهطور قابلتوجهی سنگینتر میشود، درنتیجه گنجایش بارگیری بسیار کمتر میشود.»
البته برد حرکتی 124 مایل کمتر از حد ایدهآل است، به ویژه برای پیکاپی که معمولاً بارهای سنگینی را حمل میکند. امیدواریم مهندسان تویوتا از نصب یک باتری بزرگ که مانع از کاربردیشدن خودرو میشود پرهیز کنند و همچنین به باتری کوچکی که برد حرکتی محدودی را ارائه میدهد اکتفا نکنند.
تویوتا تصمیم گرفته نسل فعلی هایلوکس را برقی کند، حتی با وجود اینکه این پیکاپ نزدیک به یک دهه در بازار حضور داشته است. درنتیجه ممکن است مدل کنونی تا چند سال دیگر همچنان عرضه شود. از طرفی، جایگزین آن ممکن است بهجای یک پیکاپ نسل بعدی، حاصل یک فیسلیفت اساسی باشد، بنابراین کار انجامشده روی نسخه برقی میتواند به مدل نسل نهم منتقل شود.
هایلوکس ریوو BEV تنها پیکاپ برقی تویوتا در سالهای اخیر نیست. پیشازاین، یک پیکاپ شبیه به تاکوما در پایان سال 2021 و کانسپت EPU در نمایشگاه تحرک ژاپن 2023 رونمایی شده بود. در همان رویداد سال گذشته، این شرکت همچنین کانسپت کوچک IMV-0 را معرفی کرد که بهعنوان یک پیکاپ برقی کوچک ماژولار عمل میکند.
IMV-0 البته با موتور درونسوز و قیمتی در حدود 13000 دلار در بازار تایلند عرضه شده است.
پاسخ ها