معمولاً یلدا را با میوه و تنقلاتش میشناسیم، اما به نظر میرسد کاربران دیوار به مناسبت شب یلدا، دنبال کالاهای دیگری هستند.
فکر میکنید کاربران دیوار برای شب یلدا، بیشتر چه چیزی را جستجو کردهاند؟ خوراکی؟ تجهیزات و لوازم یلدایی؟ جواب هیچکدام از اینها نیست. بلکه 68 درصد جستجوهای مرتبط با یلدا، در زیردستههای لباس و پوشاک انجام شده است. از سویی دیگر اهالی استانهای قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی نسبت به جمعیتشان بیشتر از همه آگهی یلدایی منتشر کرده و کاربران بوشهر، کرمان و کردستان هم بیشتر از همه به آگهیهایی از جنس یلدا واکنش نشان دادهاند.
به گزارش دیجیاتو و به نقل از اتاق خبر دیوار، معمولاٌ یلدا را به هندوانه، انار و تنقلاتش میشناسیم و خرید محصول و پوشاک جدید بیشتر ما را به یاد نوروز میاندازد. با این حال دادههای دیوار نشان میدهد بسیاری از کاربران اتفاقا به دنبال «نونوار شدن» در یلدا هستند. 90 درصد کل جستجوها در دیوار و برای جشن یلدا در زیردستههای مرتبط با پوشاک و همچنین لوازم دکوری و تزئینی بوده است.
دادههای دیوار در این باره از آذر 1401 (سال گذشته) استخراج شده است و نشان میدهد کاربران این پلتفرم بیشتر چه چیزهایی را به مناسبت یلدا جستجو میکنند. اینکه یلدا بیشتر جشن بزرگترهاست یا بچهها، اینکه اهالی کدام استانها بیشتر آگهیهای یلدایی منتشر میکنند و ساکنان کدام استانها بیشتر با آگهیهای یلدایی تماس میگیرند را در ادامه خواهیم فهمید.
آمارهای روزانه کاربران دیوار نشان میدهد از اول آذر، هر چه به یلدا نزدیکتر میشویم، هم انتشار آگهی و هم میزان جستجو برای یلدا بیشتر میشود. تعداد این جستجوها در آخرین روز آذر بیش از 5 برابر روز اول این ماه بوده؛ همچنین در روزهای پایانی آذر حدود چهار برابر روزهای اول این ماه آگهیهای مرتبط با یلدا منتشر شده است.
«یلدا» یکی از عبارات بسیار گسترده در دیوار است، البته در آذر ماه. در 87 زیردسته از این پلتفرم، آگهیهای اقلام مرتبط با این شب منتشر شده. کاربران برای جستجوی اقلام یا خدمات مد نظرشان، در این زیردستهها، کلمه «یلدا» را به تنهایی یا در کنار کلمات دیگری در نوار جستجوی دیوار وارد کردهاند. مثلاً در زیردسته «ظروف سرو و پذیرایی»، هم کلمه «یلدا» را به تنهایی و هم عباراتی مانند «ظرف آجیل یلدا» را جستجو کردهاند.
بیشترین سهم این جستجوها متعلق به زیردستههای لباس و پوشاک است. 68 درصد کل جستجوهای یلدایی کاربران دیوار در این زیردستهها بوده؛ و البته که سهم «کفش و لباس بچه» بیشتر از نصف این جستجوها و طبعا بیشتر از «لباس بزرگسالان» است. از کفش و جوراب تا کلاه، از سارافون تا هودی، از «سنتی» تا «شیک»، از «محلی» تا «مجلسی» همه و همه در بین جستجوها به چشم میخورد. تعدادی از کاربران هم به دنبال لباسهایی بودند که با سایر اعضای خانواده «ست» باشد و برایش عبارتهای «ست لباس مادر دختری یلدا»، «ست لباس مادر پسری یلدا» و حتی «ست لباس خواهر برادری و پدری یلدا» را جستجو کردهاند.
بعد از لباس، کاربران «لوازم دکوری و تزیینی» را جستجو کردهاند. این زیردسته 22 درصد کل جستجوهای یلدا را به خودش اختصاص داده است. این جستجوها به خوبی نشان میدهد که حال و هوای یلدا، بیش از هر چیز حال و هوای نونوار شدن است.
در بین تمامی استانهای کشور، ساکنان استان قم نسبت به جمعیتشان، بیشترین آگهی یلدا را منتشر کردهاند. بعد از آن، به ترتیب استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
اما پروپاقرصترین مشتریان این آگهیها اهالی استان بوشهر بودهاند. بوشهریها به طور میانگین 11 بار اطلاعات تماس هر آگهی منتشرشده در استانشان را دریافت کردهاند. پس از آن، به ترتیب استانهای کرمان و کردستان قرار دارند. در هر کدام از این استانها، اطلاعات تماس هر آگهی یلدا به طور میانگین بیش از 10 بار دریافت شده است.
میگویند یلدا در اصل جشن میلاد خورشید در بلندترین شب سال بوده است. این چه در تاریخ واقعیت داشته باشد چه نداشته باشد، تمثیلی از خلقیات و روحیات اهالی ایرانِ فرهنگی است. مردمان این فرهنگ، فارغ از مرزهای جغرافیایی انگار عادت داشتهاند در سختترین لحظات خودشان را امیدوار و سرپا نگه دارند و شاید این تنها سرمایهشان برای بقا بوده و هست. با این همه، تکاپوی کاربران در دیوار برای جشن گرفتن یلدا شاید یک معنیاش این باشد که هنوز باید به همین امید کمرمق امیدوار باشیم. راستی، دیوار برای شما شب یلدای زیبایی را آرزو میکند.
پاسخ ها