استرالیا به گسترش سریع پلتفرمهای دیجیتالی مانند آمازون، اپل، گوگل، متا و مایکروسافت واکنش نشان داده و خواستار قوانین جدید رقابتی شده است.
کمیسیون رقابت و مصرفکنندگان استرالیا (ACCC) در واکنش به گسترش سریع پلتفرمهای دیجیتالی مانند آمازون، اپل، گوگل، متا و مایکروسافت در این کشور اعلام کرد که قوانین رقابتی جدیدی برای کنترل این پلتفرمها نیاز است. این کمیسیون در آخرین گزارش خود برای استعلام خدمات پلتفرم دیجیتال، این نگرانی را مطرح کرده که گسترش این پلتفرمها باعث رفتارهای مضری مانند جمعآوری دادهها از کاربران میشود، مشتریان را محدود میکند و قدرت انتخاب آنها را کاهش میدهد.
براساس گزارش رویترز، رئیس ACCC گفته است که اصلاحات پیشنهادی ما شامل فراخوانی برای حمایت از مصرفکنندگان و کدهای خدماتی خاص برای جلوگیری از رفتارهای ضدرقابتی در پلتفرمهای دیجیتالی است. البته ACCC یافتههای خاصی از رفتار ضدرقابتی در این پلتفرمها نیافته است، اما میگوید که پلتفرمهای دیجیتال با قدرت بازار زیاد خود میتوانند از شیوههایی مانند بستهبندی خاص محصولات، از پیش نصببودن برنامهها و تنظیمات پیشفرض برای محدودکردن انتخاب مشتری یا جلوگیری از نوآوری استفاده کنند.
ACCC دریافته است که این شرکتها دسترسی بیشازحدی به دادههای مصرفکنندگان دارند، و همیشه نیز از سیاستهای حفظ حریم خصوصی تبعیت نمیکنند. مشخص نیست که دادههای جمعآوریشده توسط این پلتفرمها بیشتر از آن چیزی است شرکتها برای بهبود عملکرد دستگاه یا محصول خود به آن نیاز دارند یا خیر.
این رگولاتور همچنین خواستار تعهدات اجباری جدیدی برای تمامی پلتفرمهای دیجیتال است. این تعهدات برای رسیدگی به کلاهبرداریها، برنامههای مضر، و نقد و بررسیهای جعلی انجام خواهد شد. به گفته ACCC، این قوانین رقابتی باید چالشهای احتمالی ناشی از فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی و واقعیت مجازی را نیز بررسی کند.
در اوایل سال 2023، ACCC برنامههایی برای بررسی اکوسیستم ارائهدهندگان خدمات پلتفرم دیجیتال در استرالیا را بهعنوان بخشی از یک تحقیق پنجساله اعلام کرد.
یکی از سخنگویان آمازون در پاسخ به این گزارش گفته است: «ما هنوز درحال ارزیابی جزئیات گزارش هستیم.» شرکت متا نیز از اظهارنظر خودداری کرده است. اپل، گوگل و مایکروسافت نیز به درخواست رویترز برای پاسخ به این گزارش واکنشی نشان ندادهاند.
پاسخ ها